کتاب و ادبیات

جشنواره‌ها بسترساز ترویج فضای نقد هستند/ نخبگان ارزیاب کتاب کودک شدند

تهران – ایرنا – دبیر علمی جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه بررسی سلایق مختلف در انتخاب ها فضای نقد را فراهم می کند، گفت: این روزها در حوزه نقد خلاء داریم، جشنواره ها کار اصلی نیستند. ، اما می توانند پایه و اساس باشند. و به عنوان بستری برای توسعه و ارتقای محیط حیاتی عمل کند.

محمد حمزه زاده وی در گفت و گو با خبرنگار کتاب با اشاره به اینکه جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می شود. گفت: خانه کتاب مرکز رسمی ثبت و ضبط فعالیت های انتشاراتی کشور است. و هر ناشر پس از چاپ کتاب قانوناً موظف است چندین نسخه از کتاب را به خانه کتاب ارسال کند و همچنین آن را در سامانه ثبت کند.

در ابتدا حدود پنج هزار عنوان کتاب توسط داوران جشنواره مورد بررسی قرار گرفته است که با حذف کتاب های ترجمه شده، تعداد کتاب های بررسی شده به نصف رسید.

دبیر علمی جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان درباره نحوه دسترسی دبیرخانه این جشنواره به آثار توضیح داد: به منظور برگزاری جشنواره، فراخوان عمومی با ناشران داده شد تا کتاب های مورد نظر خود را به این ناشران ارسال کنند. شرکت در جشنواره به دبیرخانه. همچنین تمامی کتاب هایی که در چارچوب کسب مجوز و روابط حقوقی منتشر شده اند (اکثر کتاب های کشور از آن دسته هستند) در بانک اطلاعات خانه کتاب موجود است. برای دسترسی به سایر آثار از پایگاه داده کتابخانه استفاده شد.

این نویسنده با اعلام اینکه در ابتدا حدود پنج هزار عنوان کتاب توسط داوران جشنواره بررسی شد، ادامه داد: در این مدت کتاب های ترجمه شده را بررسی نکردیم، زمانی که کتاب های ترجمه شده از این مجموعه کم شد، تعداد کتاب های نقد شده تقریبا به نصف رسید. . آثار در لایه های مختلف افتاد تا به کتاب هایی که کاندید شده بودند رسیدیم.

به گفته وی، بخش بین المللی جشنواره سال آینده فعال می شود و در نتیجه بخش قابل توجهی از فضای جشنواره بر روی ترجمه متمرکز خواهد شد. و همچنین در دوره بعدی آثاری از زبان های دیگر انتخاب می شود که کتاب های خوبی برای ترجمه هستند.

دبیر علمی جشنواره کتاب کودک با اعلام اینکه آثاری که مراحل قانونی ترجمه را طی کرده اند در این جشنواره مورد بررسی و داوری قرار می گیرند، افزود: گاهی می بینیم که چندین ترجمه از یک کتاب در ایران وجود دارد که باید توجه کنیم. به یک ترجمه خوب بودن

جشنواره ها بستری برای ارتقای فضای نقد/ نخبگان منتقد کتاب کودک شدند

محمد حمزه زاده، دبیر علمی جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان

جشنواره ها جریان ایجاد می کنند

حمزه زاده با تاکید بر اینکه جشنواره ها می توانند الگوها و گرایش ها را ایجاد کنند، تصریح کرد: جشنواره ها می توانند تولیدکنندگان را به کیفیت محصول مورد توجه قرار دهند به طوری که تولیدکنندگان ناخودآگاه سعی در تولید محصولات با کیفیت بالاتر داشته باشند. این رویدادها سیستم و زنجیره ای از رویدادها هستند که منجر به تولید آثار با کیفیت بالاتر و همچنین کاهش قیمت در دراز مدت می شود.

دبیر علمی جشنواره کتاب کودک و نوجوان درباره نگاه مخاطبان به بازارهای بین المللی توضیح داد: وقتی کتابی را در بازارهای بین المللی مانند نمایشگاه کتاب عرضه می کنیم برای افرادی که در کنار خریدار ایستاده اند بسیار مهم است. چقدر به کتاب در کشور و زبان مبدأ توجه شده است. برنده چند جایزه و چند فروخته شده است؟ این موارد عامل تعیین کننده ای برای مخاطبان کشورهای دیگر برای خرید کتاب و ترجمه آن به زبان خود است.

به گفته این نویسنده، به محض مطرح شدن موضوع مشتری خارجی، طبیعتا درآمد قابل توجهی برای کتاب مورد نظر، کتاب وارد بازار بزرگ تری شده و بین مشتریان بیشتری توزیع می شود و جریان درآمدی آن محصول رونق می یابد. ; اینها تنها بخشی از کارکردهای یک جشنواره است.

جشنواره کتاب کودک دارای دبیرخانه دائمی است

حمزه زاده با تاکید بر اینکه فرآیند بررسی و داوری آثار در جشنواره تصویری از موضوع در دست بررسی به دبیرخانه می دهد، ادامه داد: در نتیجه بررسی آثار، دبیرخانه می تواند نسبت به وضعیت موضوع ارزیابی کند. . به عنوان مثال دبیرخانه می تواند اعلام کند که در دوره مورد بررسی چه روندها و فرآیندهایی انجام شده است، شرایط تصویرسازی و قصه گویی برای کودکان چگونه بوده است، عناوین و نسبت تعداد فعالان زن و مرد چگونه بوده است. پرکارترین سازندگان و چه موضوعاتی مورد توجه ناشران بوده و چه موضوعاتی مغفول مانده است. اینها همه کارکردهای جشنواره است.

یکی از وظایف جشنواره رصد آثار و یافتن آثار خوب و نمایش عمومی است

این نویسنده با بیان اینکه کارکردهای جشنواره متنوع و متعدد است، گفت: جشنواره نباید فقط در فصل اختتامیه مانند یک اردوی چند ماهه برگزار شود. جشنواره کتاب کودک و نوجوان دارای دبیرخانه دائمی در خانه کتاب و ادبیات ایران است و کتاب ها به طور مرتب به این موسسه ارسال می شود.

دبیر علمی جشنواره کتاب کودک با اشاره به بخش نظارت بر جشنواره تصریح کرد: یکی از اقدامات جشنواره ها یافتن محصولی است که شاید به هر دلیلی دیده نشده باشد، مثلاً ناشر در معرفی کوتاهی کرده است. محصول به خوبی نویسنده یا جدید است یا ناشناس. یکی از وظایف جشنواره رصد آثار و یافتن آثار خوب و نمایش عمومی است.

به گفته وی جشنواره باید کاری کند که محصول بیشتر در معرض دید و فروش قرار گیرد. به محض مشاهده و فروش بیشتر یک محصول، سایر فعالان آن حوزه توجه بیشتری به آن محصول دارند. و این احتمال وجود دارد که بخواهند محصول مشابهی بسازند و محصول توسعه یابد.

جشنواره ها بستری برای ارتقای فضای نقد/ نخبگان منتقد کتاب کودک شدند

هر اثر توسط افراد نخبه ارزیابی شد

حمزه زاده با تاکید بر تاثیر نقد در روند برگزاری جشنواره کتاب کودک، گفت: در روند بررسی برخی آثار نیاز به بررسی بیشتر داشت. در بخش‌های مختلف، داوران بررسی کردند که ناشر و نویسندگان اثر چه اقدامات تبلیغاتی برای کتاب‌ها انجام داده‌اند. متأسفانه دست ناشران در این زمینه پر نبود، به جز مراسم رونمایی و جشن امضای بسیاری از کتاب هایی که منتشر شد، گاهی حتی یک خط خبری هم در رسانه ها منتشر نمی شد. تولید خبر اولیه انتشار کتاب توسط ناشر یا همکاران روابط عمومی انجام شود. اینها مواردی است که اگر در جشنواره بررسی شود، می توان گفت جشنواره به اهداف خود رسیده است.

اگر فضای نقد شکل نگیرد، در تولید به بلوغ می رسیم

دبیر علمی جشنواره کتاب کودک از امکان برگزاری جلسات نقد و بررسی توسط دبیرخانه این جشنواره خبر داد و ادامه داد: در هر جشنواره جوایزی داده می شود، این روند موافقان و مخالفانی دارد و سلایق مختلف به شکل گیری آن کمک می کند. بررسی سلایق مختلف در انتخاب ها فضای نقد را فراهم می کند. این روزها که در این زمینه خلاء داریم، دلایل مختلفی وجود دارد که جشنواره ها نه به عنوان یک وظیفه اصلی بلکه به عنوان پایه و بستری برای توسعه و ارتقای فضای نقد عمل کنند.

این نویسنده با اشاره به اینکه در جشنواره کتاب کودک تک تک آثار توسط افراد نخبه ارزیابی می شود، گفت: نتیجه بررسی آثار، نقاط قوت و ضعف آن به نویسنده و ناشر اعلام شود تا رشد کنند. هنوز اکثر کتاب‌های ناشران و نویسندگان بدون بازخورد می‌مانند و در نتیجه مخاطب آنها را نمی‌شناسد. وظیفه ناشران و رسانه ها است که به این موضوع توجه کنند.

به گفته وی، مراکز رسمی مانند دبیرخانه جشنواره ها و مراجع کتاب و نشر در کشور باید از اطلاعات آثار حمایت و پیگیری کنند تا فضای نقد ایجاد شود. اگر این فضا شکل نگیرد در رسیدن به بلوغ در تولید تاخیر داریم.

نتیجه فعالیت جشنواره ها درجه بندی محصولات است

حمزه زاده با اشاره به اینکه عمده کاری که جوایز و جشنواره ها می توانند انجام دهند ترویج مطالعه و محصولی است که انتخاب کرده اند، گفت: جشنواره ها وقتی محصولی را انتخاب می کنند این پیام را به مخاطبان می رسانند که این محصول استاندارد و کیفیت لازم را دارد. و قابل خواندن است؛ مثلا اگر این کتاب را بخوانید راضی می شوید و کتاب تاثیر خوبی بر مخاطب می گذارد.

وقتی کتابی مورد توجه قرار می گیرد، احتمال خرید بیشتر، افزایش تعداد و کاهش قیمت وجود دارد.

به گفته دبیر علمی جشنواره کتاب کودک، نتیجه فعالیت جشنواره عمدتاً پیشنهاد، راهنمایی و رتبه و نمره دادن به محصولات است. شاید در مرحله اول به نظر برسد که اینها تاثیری در بازار و اقتصاد کتاب ندارد، اما وقتی کتابی مورد توجه، تبلیغ و پیشنهاد قرار می‌گیرد، احتمال خرید کتاب‌های بیشتر و توجه بیشتر به آن وجود دارد. وقتی تعداد خوانندگان و مشتریان یک کتاب زیاد می شود، تعداد آن زیاد می شود و با افزایش تعداد کل قیمت آن محصول، گران می شود.

این نویسنده با تاکید بر اینکه تاثیر برگزاری جشنواره بر اقتصاد نشر یکی از کارکردهای فرعی آن است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال محصولی که قرار بود با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 150 هزار تومان در بازار عرضه شود. تجدید چاپ، تعداد نسخه ها 3. یا به پنج هزار نسخه می رسد، این ظرفیت برای ناشر فراهم شده است تا 20 تا 30 درصد از قیمت پشت جلد کتاب را کاهش دهد. این امر به نوعی به اقتصاد بازار نشر کمک می کند و همچنین به دستیابی مخاطبان کتاب به آن کمک می کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا