کتاب و ادبیات

جنگ‌های اسکندر مقدونی با داریوش سوم کتاب شد

تهران- ایرنا- کتاب رویارویی فالانژ مقدونی با جنگجوی ایرانی درباره جنگ های اسکندر مقدونی با داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی است که جزئیات آن با استناد به منابع کلاسیک تحلیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتاب «مقابله فالانژ مقدونی با جنگجوی ایرانی» درباره جنگ های اسکندر مقدونی با داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی است که جزئیات آن با استناد به منابع کلاسیک تحلیل شده است. به ویژه آثار آریایی، پلوتارک و دیودوروس. یکی از نکات مثبت این کتاب، ایجاد شبهه در مورد درستی آمار کشته شدگان و مجروحان پارسیان (یا مزدوران و نیروهایی که برای آنها می جنگیدند) است که آن را بسیار بالا می دانستند، در حالی که این آمار برای مقدونی ها و یونانی ها بسیار کوچک هستند.

نویسنده کتاب این آمار را منطقی و معقول نمی داند و معتقد است که باید نوعی تعادل در این زمینه برقرار شود.

البته این کتاب تنها در مورد نبردهای گرانیکوس، ایسوس و گوگمل و پایان تسلی ناپذیر هخامنشیان صحبت نمی کند، بلکه در مورد سازمان نظامی، سربازان، مزدوران، فرماندهان، پیاده نظام و سواره نظام، تشکیلات جنگی، تجهیزات و لباس و واحدهای نظامی، شیوه‌های نبرد، راهبردها، تاکتیک‌ها و فنون مختلف و تمرین‌ها و تمرین‌های نظامی، ابزار جنگی و سلاح‌ها و غیره در ارتش مقدونیه و پارس در اسناد مکتوب و شواهد باستان‌شناسی بیان شده است.

این کتاب ترجمه اثری با عنوان فالانژیت مقدونی در مقابل جنگجوی ایرانی است که در سال 2019 در 80 صفحه توسط انتشارات Osprey منتشر شده است.

جنگ های اسکندر مقدونی با داریوش سوم نوشته شد

جلد اصلی کتاب

بخشی از متن کتاب

استخدام و انگیزه

مقدونی

هر یک از شش تاکسی فالانکس در نقاط مختلف مقدونیه مستقر بودند که به نیروهای هر تاکسی انسجام می بخشید. هر یک به نام منطقه یا مکان خود خوانده می شد، به عنوان مثال، تاکسی های Elymiotis، تاکسی Orestes و Lynestes، و تاکسی Stymphaeians. مقدونیه شهرهای زیادی نداشت و دهقانان آن کشاورزی نمی کردند، آنها معمولا گله های خود را در مناطق ناهموار کوهستانی نگهداری می کردند، بنابراین آنها سخت کوش بودند و مانند سایر کشاورزان یونانی در جنوب به زمین های کشاورزی وابسته نبودند. این شرایط به این معنی بود که استخدام چوپان های کوهستانی و ایجاد ارتش تمام وقت از آنها که نخبه تر از نیروهای یونانی بودند بسیار آسان تر بود و اسکندر را قادر می ساخت تا نیروهای خود را برای مدت طولانی در میدان نبرد نگه دارد.

ارتشی که اسکندر با آن به امپراتوری هخامنشی حمله کرد در واقع متشکل از سربازان زبده ای بود که در جنگ کایرونیه در سال 338 قبل از میلاد به فیلیپ خدمت کرده بودند و همچنین در لشکرکشی های اسکندر در تراکیه و ایلیریا و علیه تبس در سال 336 و او در سال 335 جنگیده بود. قبل از میلاد مسیح. از این رو نیروهای نظامی اسکندر با اطمینان به توانایی ها و راهبردهای جنگی خود به سمت آسیا حرکت کردند.

همزمان با اولین رویارویی مقدونی ها با ایرانیان در نبرد گرانیکوس و با پیروزی های بعدی – به ویژه در ایسوس و گوگمل که با قدرت ارتش شاه هخامنشی روبرو شدند – اعتماد به نفس آنها افزایش یافت، به طوری که روحیه همدردی و همکاری فالانکس مقدونی بی بدیل بود. ارتش از همان آغاز حمله اسکندر بسیار با انگیزه بود و تا سال 326 قبل از میلاد (به طرز چشمگیری) در صحنه بودند.

سربازان تازه وارد (epigonos) از مقدونیه وارد شدند، اما در سال 324 قبل از میلاد اسکندر 30000 سرباز تازه نفس را از شهرهای جدیدی که در آسیا فتح کرده بود با خود آورد – همگی مسلح و آموزش دیده به روش مقدونی. نیروهای فالانکس از تعویض شدن خشمگین بودند. حدود 20000 سرباز تازه نفس دیگر، این بار ایرانی، در 323 قبل از میلاد وارد شدند. (صفحات 30 و 31)

کتاب رویارویی فالانژ مقدونی با جنگجوی ایرانی نوشته شده است موری دام و ترجمه علی اصغر سلحشوردر قطع وزیری در 112 صفحه با کاغذ تحریر به شمارگان 1100 نسخه در سال 1403 توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا