حمیدرضا نوربخش:موسیقی در ایران وضعیت تثبیت شدهای ندارد
به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری نهمین دوره جشنواره رقابتی «پیانو کلارا» صبح امروز دوشنبه ۲۱ آذرماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی ایران با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برگزار شد. ، کلارا بوکوچاوا، معلم و نوازنده پیانو و اهالی رسانه.
در ابتدای این برنامه حمیدرضا نوربخش گفت: همانطور که می دانید جشنواره ای به همت خانم کلارا بوکوچاوا مدرس برجسته پیانو و نوازنده پیانو از کشور گرجستان که بیست و سه سال است هموطن ماست برگزار می شود. خانم کلارا در مدت حضور خود در ایران در آموزش پیانو برای گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان بسیار تاثیرگذار است و در سال های گذشته شاهد ظهور استعدادهای درخشانی در این زمینه بوده ایم. این موضوع برای ما ظرفیت ایجاد کرده و امیدوارم ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه این جشنواره از سال گذشته با همکاری خانه موسیقی ایران برگزار می شود، گفت: اختتامیه نهمین دوره این جشنواره ۷ آذرماه در فرهنگ سرای نیاوران برگزار می شود. انتخاب اولیه تا قبل از ۲۰ دی انجام و به شرکت کنندگان اطلاع رسانی خواهد شد. از آنجایی که اکثر متقاضیان دانشجو هستند و تعدادی از آنها از شهرستان ها به تهران می آیند، جلسات داوری حضوری در روزهای ۳۰ و ۷ دی ماه برگزار می شود تا مشکلی برای این عزیزان و خانواده هایشان پیش نیاید.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن اشاره به اینکه متقاضیان می توانند به سایت خانه موسیقی ایران مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: این جشنواره برای پنج گروه سنی برگزار می شود که در هر رده سنی سه برگزیده خواهیم داشت. نفر اول ده میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم سه میلیون تومان است.
وی همچنین افزود: برگزیدگان این جشنواره از سوی خانه موسیقی ایران حمایت می شوند و تا زمانی که به ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی معرفی نشوند آنها را رها نمی کنیم.
نوربخش گفت: مشکلی که وجود دارد این است که استعدادهای برجسته و هنرمندانی که در جشنواره ها شرکت می کنند پس از برگزاری جشنواره رها می شوند و دیگر شاهد آن ها نیستیم که نباید اینطور باشد. این افراد باید ساماندهی شوند و به ظرفیت موسیقی کشور اضافه شوند.
وی در بخشی از این نشست گفت: موسیقی در ایران جایگاه ثابتی ندارد و متاسفانه در این زمینه مظلوم واقع شده است. در این سال ها به عنوان صنف و نهاد پیگیری ها، جلسات، تعامل و برنامه ریزی های خود را انجام داده ایم تا بتوانیم برای بهبود شرایط کارهایی انجام دهیم. به این ترتیب وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد موسیقی می شود، می تواند امیدوارکننده باشد. ضمن اینکه در این زمینه شاهد تدوین سندی موسیقایی بوده ایم که با همه نقدهایی که به آن داریم می تواند جنبه های ارزشمندی را در بر گیرد و مراحل پذیرش هنر موسیقی را نشان دهد. روندی که حتی وزارت آموزش و پرورش را ملزم به رعایت نکاتی در حوزه آموزش شنوایی کرده است که می تواند ابعاد مختلفی را شامل شود. البته در این زمینه شاهد ناهنجاری هایی هستیم که هنر موسیقی را به چالش کشیده است.
نوربخش همچنین افزود: امیدوارم با سرعت تکنولوژی بسیاری از مسائل موسیقی حل شود و شاهد اتفاقات موثری در عرصه موسیقی باشیم. مسیری که می تواند در شکل گیری هنرستان های مختلف نیز نقش داشته باشد.
کلارا بوکوچاوا گفت: نام این جشنواره برگرفته از نام من نیست، بلکه جشنواره ای با این نام در بلژیک برگزار می شود و فکر کردم بهتر است این جشنواره در ایران نیز برگزار شود. امیدوارم سازهای دیگری مانند ویولن به این جشنواره اضافه شود. در ابتدا این جشنواره را برای هنرجویانم برگزار کردم اما بعداً این جشنواره بزرگتر شد و اکنون هنرمندانی از سراسر ایران در آن شرکت می کنند.
وی در ادامه یادآور شد: جشنواره پیانو کلارا بر اساس استانداردهای جهانی در پنج رده سنی شش تا نه سال، ده تا سیزده سال، سیزده تا شانزده سال، شانزده تا نوزده سال، نوزده تا بیست و چهار سال برگزار می شود. به نظرم بهتر است که ۲۴ سال بیشتر در این جشنواره شرکت نکنیم.
کلارا بوکوچاوا درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره نیز گفت: هر سال بچه ها را برای اجرای ارکستر سمفونیک به گرجستان می برم. اما خیلی خوشحال می شوم که آنها را به گرجستان نبرم و می توانند اینجا اجرا کنند. بچه های ایرانی خیلی باهوش هستند اما برای درست کار کردن به یک معلم خیلی سخت گیر نیاز دارند. در گرجستان ۱۶ سال درس می خوانیم تا بتوانیم در موسیقی به جایگاهی برسیم، اما در ایران اینطور نیست. آنجا ما اصلاً مدرسه خصوصی نداریم و هیچکس اجازه ندارد مدرسه خصوصی داشته باشد.
این هنرمند درباره هیئت داوران گفت: آقای تقی ضرابی استاد دانشگاه هنر، خانم سودا جعفرآوا از باکو و من اعضای هیئت داوران این رویداد هستیم.
من حدود بیست و سه سال پیش به ایران آمدم و باید اعتراف کنم که موزیسین های ایرانی هنرمندان بسیار باهوشی هستند که می توانند بهترین آثار را تولید کنند. اما این هنرمندان به معلمان مناسبی نیاز دارند که بتوانند این هنرمندان با استعداد را پرورش دهند.
جشنواره رقابتی نوازندگی پیانو “کلارا” با هدف کشف و شناسایی استعدادهای درخشان هنری، پرورش و معرفی آنها به جامعه هنری، بسترسازی مناسب برای فعالیت حرفه ای نوازندگان جوان و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان برگزار می شود. برندگان و هنرمندان با استعداد و جوان.
انتهای پیام
منبع: سایت خبری هنرآنلاین