کتاب و ادبیات

«حکمرانی فرهنگی در عصر انسان رسانه‌ها» رونمایی شد

تهران-ایرنا- کتاب «حکمرانی فرهنگی در عصر رسانه های انسانی؛ درآمدی بر سیاست گذاری استراتژیک در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی» نوشته عباس محمدیان و نوید کمالی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، همایش تخصصی «حکمرانی فرهنگی در عصر انسان رسانه» با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و رسانه در سالن همایش های دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد. در این همایش، از کتاب «حکمرانی فرهنگی در عصر انسان رسانه؛ درآمدی بر سیاستگذاری استراتژیک در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی». عباس محمدیان و نوید کمالی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، سید محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم به روز رسانی سازوکارهای حکمرانی فرهنگی متناسب با تحولات روز به ویژه در حوزه رسانه، تصریح کرد: در عصر حاضر که رسانه ها جزء لاینفک بشر شده اند. زندگی، ما به استراتژی هایی نیاز داریم که بتواند با این موضوع مقابله کند. همراه با تحولات سریع و پیچیده. رسانه‌ها به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای انتقال فرهنگ و ارزش‌ها، نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی افکار عمومی ایفا می‌کنند و از این رو نیازمند توجه ویژه در سیاست‌گذاری فرهنگی هستند.

عباس محمدیان در این همایش نویسنده کتاب و مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت تولید ادبیات علمی در حوزه حکمرانی فرهنگی و توانمندسازی نظام سیاست گذاری فرهنگی کشور پرداخت و گفت: تولید ادبیات علمی و پژوهش های عمیق و کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی می تواند به توسعه و تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور کمک کند.

وی افزود: در دنیای امروز که با پدیده های جدیدی مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی مواجه هستیم، سیاست گذاری فرهنگی باید بتواند به چالش های جدید پاسخ دهد و به ارتقای سطح فرهنگ جامعه کمک کند.

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس همچنین بر ضرورت توسعه توانمندی های رسانه های کشور برای مدیریت هوشمندانه حوزه فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز رسانه ها تنها وسیله انتقال اطلاعات نیستند، بلکه به عنوان یک قدرت نرم می تواند در تعیین سیاست های فرهنگی و اجتماعی نقش داشته باشد. برای دستیابی به حکمرانی مؤثر فرهنگی باید از قابلیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین استفاده کرد تا بتوانیم با ایجاد محتوای فرهنگی مناسب و جذاب به ارتقای آگاهی عمومی و تثبیت ارزش‌های ملی کمک کنیم.

تیرانداز در ادامه به چالش های حوزه رسانه اشاره کرد و گفت: رسانه های ما باید به ابزارهای لازم برای مقابله با تهدیدات نرم اضافه شوند. افزایش توانمندی های فنی و محتوایی رسانه ها را می توان راهکاری موثر برای تقویت حکمرانی فرهنگی و ارتقای جایگاه رسانه در سطح بین المللی دانست.

ضرورت بازنگری در سیاست های فرهنگی کشور

نوید کمالی، نویسنده و مدرس دانشگاه، سخنان خود را با تاکید بر اهمیت و ضرورت انجام پژوهشی همچون کتاب «حکومت فرهنگی در عصر انسان رسانه» آغاز کرد.

وی با اشاره به تحولات سریع در حوزه فناوری و رسانه، به ضرورت بازنگری در سیاست های فرهنگی کشور پرداخت و تصریح کرد: در دنیای امروز که با سرعت بی سابقه ای در حال تحول و تغییر است، تحقیقات علمی و کاربردی در تدوین نقش حیاتی دارد. استراتژی های فرهنگی

کمالی افزود: یکی از مهم ترین وظایف ما به عنوان محقق، ارائه تحلیل های دقیق و جامع از پدیده های جدید اجتماعی و فناوری به سیاست گذاران است. این کتاب تلاشی است برای پرکردن خلأ موجود در ادبیات علمی مرتبط با حکمرانی فرهنگی در عصر دیجیتال و امیدواریم بتواند مرجعی برای تحلیل و بررسی روندهای جدید در حوزه های فرهنگی و رسانه ای باشد.

این پژوهشگر حوزه مسائل راهبردی گفت: راه دستیابی به حکمرانی بهینه و اثربخش، توسعه دانش و درک سیاستگذاران از پدیده های جدید اجتماعی و رسانه ای است. برای دستیابی به این هدف، باید بر تحقیقاتی تمرکز کنیم که نه تنها چالش ها را تبیین می کند، بلکه راه حل های عملی و کاربردی برای بهبود وضعیت فعلی ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری های بین بخشی و بین المللی در حوزه پژوهش های فرهنگی افزود: تحولات فرهنگی و اجتماعی در دنیای امروز مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و به پدیده ای جهانی تبدیل شده است. بنابراین همکاری و تبادل دانش و تجربیات با سایر کشورها و نهادهای بین المللی می تواند به تقویت و توسعه سیاست های فرهنگی ما کمک کند. ما نیاز به درک عمیق تری از نحوه تأثیرگذاری رسانه ها و فناوری های جدید بر جامعه و فرهنگ داریم و این تنها از طریق تحقیقات جامع و بین المللی امکان پذیر است.

کمالی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مدیریت خبرگزاری فارس در انتشار این گونه آثار مرتبط با حکمرانی هوشمند فرهنگی، به اهمیت تولید محتوای بومی و تقویت هویت فرهنگی اشاره کرد و گفت: تولید محتوای فرهنگی بومی و حمایت از آن یکی از برنامه های کاربردی است. ستون ها اساس حکمرانی فرهنگی در دنیای مدرن است. ما باید هویت ملی و فرهنگی خود را ارتقا و تقویت کنیم و از ظرفیت های محلی برای مقابله با تهدیدات خارجی استفاده کنیم. تحقیقات علمی می تواند نقش تعیین کننده ای در ارائه راهکارهای موثر در این زمینه داشته باشد و امیدواریم این کتاب بتواند در این راستا موثر واقع شود.

این همایش فرصتی برای تبادل نظر و بررسی راهکارهای عملی برای ارتقای حکمرانی فرهنگی کشور بود و با حضور شخصیت های برجسته و ارائه مباحث علمی و کاربردی به شناخت بهتر چالش ها و فرصت های پیش روی فرهنگی و رسانه ای کمک کرد. زمینه های.

رونمایی از کتاب «حکومت فرهنگی در عصر انسان رسانه» به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این همایش بر اهمیت تولید و انتشار محتوای علمی و راهبردی در راستای تقویت سیاست فرهنگی کشور تاکید کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا