علم و دانش

دانش‌بنیان‌ها در حاشیه، بانک‌ها به دنبال سود بیشتر

کرمانشاه – ایرنا -در حالیکه رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند منجر به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی شود، این شرکت‌ها برای تامین سرمایه در گردش خود نیازمند حمایت‌ نظام بانکی هستند اما به گفته فعالان این حوزه برای بانک‌های استان کرمانشاه کسب سود بر ایجاد اشتغال اولویت دارد و اهمیتی به شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌دهند.

به گزارش ایرنا، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال مولد نیازمند همراهی، هماهنگی و در واقع باور و اعتقاد به این حوزه است و تا زمانی که این هارمونی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور خصوصا در نظام بانکی، ایجاد نشود و این باور شکل نگیرد نمی‌توانیم از توسعه این بخش سخن بگوییم.

امروز شرکت های دانش بنیان که علم خود را از روی کاغذ وارد عرصه تولید کرده اند و با یک سرمایه گذاری با ریسک بالا قصد دارند برای رشد اقتصادی کشور گامی بردارند، با مشکلات و موانع بسیاری در مسیر خود روبرو می‌شوند لذا می طلبد همه دستگاه های دولتی، سازمان های مربوطه و بانک ها قوانین خود را در جهت حمایت تمام قد از تولید در بخش دانش بنیان بسیج کنند.

اگر فرهنگ دانش بنیان و اعتقاد راسخ به آن در مدیران نهادینه شود، بانک ها تسهیلات ارزان قیمت و با تضامین معقول بدهند، سازمان ها در صدور مجوزهای مربوطه مانع تراشی نکنند، واردات محصولات مشابه ممنوع شود، محصولات شرکت های دانش بنیان در بازارهای همسایه معرفی و مشاورهای تخصصی این حوزه در اختیار فعالان شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و در نتیجه شاهد کاهش آمار بیکاری و جذب دانش آموختگان دانشگاهی در این مراکز باشیم.

براساس قانون جهش دانش بنیان که در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تصویب رسید و سوم خرداد همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد، قوانین حمایتی برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شد که در بخش هایی از آن برای دریافت تضامین بانکی و ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان راهکارهایی ابلاغ شده است که باید برای نظام بانکی در اولویت قرار داشته باشد تا شرکت های دانش بنیان بتوانند با کمترین مانع سرمایه در گردش خود را تامین و منجر به تقویت چرخه اقتصادی و در عین حال اشتغال پایدار ایجاد کنند.

بانک ها بیشترین ارتباط را با شرکت های دانش بنیان دارند و حمایت های نظام بانکی از این شرکت ها بسیار در روند رشد و توسعه آنها دخیل است اما بیشتر مدیران شرکت های دانش بنیان از نظام بانکی در کرمانشاه گلایه دارند که در این خصوص با ۲ تن از مدیران شرکت های دانش بنیان، رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه و مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

بانک‌های کرمانشاه به دنبال سود بیشتر هستند نه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

کارآفرین نمونه و رییس کمیسیون اشتغال و آموزش دانش بنیان کانون ملی کارآفرینی کشور ضمن ابراز گلایه از حمایت ضعیف نظام بانکی از کارآفرینان به ویژه در کرمانشاه گفت که برای بانک‌های این استان شرکت دانش بنیان با دکه سیگارفروشی تفاوت ندارد. متاسفانه بانک ها دیدگاه مثبتی به شرکت های دانش بنیان ندارند چرا که به دنبال شرکت، کارگاه و یا مغازه هستند که سودش بیشتر باشد و از ارائه تسهیلات مصوبی که حق شرکت های دانش بنیان است، سر باز می زنند.

سجاد شادرام که تاکنون در چند جشنواره کشوری و استانی نمونه شده است، با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان کرمانشاه نوپا هستند و توانایی تامین وثایق سنگین بانکی را ندارند، افزود: بارها پیشنهاد دادیم تا سرمایه معنوی طرح، برند و گواهی ثبت اختراع شرکت های دانش بنیان را به عنوان بخشی از وثایق بانکی بپذیرند اما بانک ها قبول نمی‌کنند و شرایط سختی را برای دریافت تسهیلات بانکی در نظر می‌گیرند که در توان شرکت های نوپا نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی شادرام شیمی، دریافت تضامین بانکی را هم یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان حوزه دانش بنیان دانست و گفت: شرکت ها و واحدهای فناوری هستند که ۲۰ سال روی یک محصول و یک برند کار کرده‌اند اما دانش فنی این محصول در کشور بی ارزش است در صورتی که باید برای این تکنولوژی اعتبار و مالکیت معنوی در نظر گرفته ارزش گذاری شود و این برند و محصول به عنوان ضامن در بانک معتبر باشد لذا هر زمان سازمان ها و بانک های ما دید دانش بنیانی پیدا کرده و جهانی شدند بخواهید که صنعت، دانش و علم ما هم جهانی شود.

این کارآفرین با اشاره به اینکه از طراحی جنگ افزارها و موشک های جدید با کمک هوش مصنوعی تا تحولی که در صنعت ورزش و خودرو ایجاد شده است، همه اینها حاصل تفکر و ایده دانش بنیان است. گفت: شرکت های دانش بنیان قابلیت رشد بسیاری دارند ولی بانکها به جای اینکه عاقبت و خروجی نهایی کار را در نظر بگیرند آنها را با یک کارگاه تولیدی مقایسه می کنند در حالیکه امروز بیشتر تکنولوژی روز دنیا توسط شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود و در ایران هم پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

شادرام، حمایت صندوق های ریسک پذیر از شرکت های دانش بنیان را ضروی دانست و افزود: انتظار می رود همانند کشورهای پیشرفته صندوق های سرمایه گذاری از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند؛ متاسفانه وضعیت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی کرمانشاه هم خوب نیست؛ اکنون راه اندازی یک کارخانه و ایجاد سوله و تامین آب و برق آن نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است اما کل موجودی صندوق کرمانشاه این مبلغ نیست.

بانک‌های کرمانشاه درکی از فعالیت و اهمیت شرکت‌های دانش بنیان ندارند

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت سالم فرارو باختر نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه رشد تولید بدون حمایت و ارائه تسهیلات مقدور نیست، گفت: متاسفانه بانک‌های کرمانشاه درکی از فعالیت و اهمیت شرکت‌های دانش بنیان ندارند و در ارائه تسهیلات به هنگام به کارآفرینان تعلل می‌کنند.

صحبت بهرامی‌نژاد اظهار کرد: در همه جای دنیا بهترین تسهیلات و خدمات در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می‌گیرد تا بتوانند با تحقیق و توسعه به رشد تولید و افزایش اشتغال کمک کنند اما در کرمانشاه بانکها بزرگترین مانع برای شرکت های دانش بنیان هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان به فکر رشد و تعالی کشور و مردم هستند، افزود: علاوه بر بانک‌ها برخی دستگاه‌های متولی هم با مفهوم دانش بنیان آشنایی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند در روند امور تسهیلگری لازم را انجام دهند تا منجر به رشد و توسعه شرکت‌ها شود.

این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی در دانشگاه رازی کرمانشاه ارائه تسهیلات از سوی بانکها را بسیار پیچیده و سخت دانست و گفت: دریافت تسهیلات در بانکهای کرمانشاه با بروکراسی زیادی انجام می‌شود و در نهایت آن تسهیلات با موانع ایجاد شده پرداخت نمی شود و اعتبارات تخصیص داده شده از استان خارج و بقیه استانهای کشور از آن استفاده می کنند.

بهرامی‌نژاد با بیان اینکه ما باید ۱۰ سال را به نام دانش بنیان نام گذاری کنیم، گفت: ما بیش از اینکه شرکت دانش بنیان بخواهیم، کشور و جامعه دانش بنیان احتیاج داریم و این جامعه نیاز به زیرساخت دارد تا در آن جهت حرکت کند، تا این موضوع برای نسل جوان فرهنگ سازی شود اینکه امسال فقط تعداد شرکت ها را زیاد کنیم، کیفیت را از دست می‌دهیم و باعث بی‌انگیزگی در سایر شرکت های دانش بنیان می‌شود.

بانک‌های کرمانشاه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اهتمام ویژه داشته باشند

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان به دلیل نوپا بودن و اینکه ریسک سرمایه گذاری آنها بیش از سایر حوزه ها است نیازمند حمایت های ویژه هستند گفت: از طرف دیگر بیش از ۷۰ درصد بازار شرکت های دانش بنیان مستقیم و غیرمستقیم به بخش دولتی مربوط می شود و لذا برای رشد و توسعه این زیست بوم نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش بخش دولتی هستیم.

سیامک آزادی ضمن گلایه از نظام بانکی استان کرمانشاه در عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: تامین سرمایه در گردش یکی از چالش های اساسی شرکت های دانش بنیان است که بانک های کرمانشاه باید در این مورد اهتمام ویژه ای داشته باشد چرا که رشد و توسعه این شرکت ها در نهایت منجر به رشد تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان خواهد شد.

وی با اشاره به جلسه ای که با بانک های استان در خصوص رفع موانع برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان برگزار شد، گفت: این شرکت ها در ارتباط با بانک ها با موانعی چون اعطای تسهیلات و تامین وثایق بانکی مواجه هستند که در این جلسه تصمیمات خوبی برای رفع این موانع گرفته شد اما باید ببینیم آیا این تصمیمات اجرایی می شود با خیر.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته و سهم دانش بنیان ها از بودجه پرداخت می شود گفت: برخی از شرکت های دانش بنیان بنیه مالی تامین وثیقه های بانکی را ندارند و از طرفی صندوق نوآوری زاگرس هم توان مالی تضمین تمام این شرکت ها را ندارد و در عین حال دریافت تضامین حق بانک ها است و دولت هم نمی تواند به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات را تضمین کند.

تلاش های خبرنگار ایرنا برای ارتباط با آقای جلال صفری مدیر امور شعب بانک‌های استان کرمانشاه بی نتیجه بود اما این رسانه آمادگی دارد نظرات و عملکرد بانک‌های استان را در قبال شرکت‌های دانش بنیان انعکاس دهد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۰۰ واحد فناور فعالیت دارد که ۳۲۵ واحد از حمایت های پارک علم و فناوری بهره مند هستند و ۹۵ شرکت هم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به دریافت درجه دانش بنیان شده اند.

در زیست بوم فناوری و نوآوری استان کرمانشاه حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند و آنچنان که رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می گوید، این زیست بوم قابلیت اشتغال برای هفت هزار نفر را دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا