موسیقی

درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی تنبورنوازی کرمانشاه



به گزارش هنرآنلاین، کامران همت پور پژوهشگر، نوازنده و تهیه کننده موسیقی از درگذشت ایرج خادمی هنرمند پیشکسوت موسیقی در عرصه تنبور کشورمان خبر داد و گفت: متاسفانه هشتم مردادماه، نوای تنبور منطقه کرمانشاه به خاموشی نشست. خبر یکی از اساتید و هنرمندان گرانقدرش.» وی پس از مدت ها مبارزه با سرطان نام استاد ایرج خادمی را از دست داد.

وی افزود: ایرج خادمی در سال 1318 در خانواده ای اهل عرفان، فرهنگ و هنر در شهرستان کرندغرب استان کرمانشاه به دنیا آمد و از آنجایی که تنبور جایگاه ویژه ای در خانواده این هنرمند داشت، شیفته نوای دلربا این ساز شد. مرحوم ایرج خادمی شاگرد بزرگانی چون درویش ایاز خادمی، عابدین خادمی، اسماعیل صالحی، سیدمحمود علوی و سید ولی حسینی بود، چنگیز فرمانی لغات و مناصب تنبور را فرا گرفت و از سال 1352 به پیشنهاد سرهنگ رضا همتی، رئیس خانه موسیقی کرمانشاه. جوانان و علاقه مندان این ساز را می نواختند. این در حالی است که طی سالیان متمادی سید صفر رسایی، درویش جهانگیر درویشی، گل نظر عزیزی، علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، یداله القاسی، علی رضا فیض بشی پور و بنده از شاگردان این هنرمند بودند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه سخنان خود گفت: مرحوم ایرج خادمی از هنرمندانی بود که توانست بنیانگذار یکی از اولین گروه های تنبور ایران باشد. مسیری که بعدها این گروه را شکل داد به واسطه حضور هنرمندانی چون علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، گل نظر عزیزی شکل گرفت. اتفاقاً در همین راستا بود که با همراهی شاگردان استاد بزرگ و صاحب سبک تنبور سید امرالله شاه ابراهیمی، گروه موسیقی تنبور شمس به سرپرستی کی خسرو پورناظری و خواننده شهرام تشکیل شد. ناظری و آلبوم ماندگار «صدای سخن عشق» تقدیم مخاطبان شد.

همت پور در قسمت پایانی سخنان خود گفت: مرحوم ایرج خادمی بر اشعار شاعران ایرانی و تلاوت و حفظ قرآن تسلط کامل داشت و حیف است که هیچ یک از مدیران پیام تسلیت منتشر نکردند.

منبع: مهر

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا