دنیای مد

در جوکر، لباس‌ ها معرف شخصیت‌ ها می‌ شوند!

مصاحبه با مهرنوش بیانی طراح لباس ریلیتی‌شوی جوکر

این روزها فصل دوم برنامه‌ی جوکر به تهیه‌کنندگی تیم احسان علیخانی، مجددا در حال پخش است و برخلاف فصل اول و جوکر ۱ ، بازیگران زن را به صحنه‌ آورده‌است. جدا از موضوع برنامه، لباس‌ها و استایل‌های هر دو بخش آقایان و خانم‌ها نکات بسیاری داشته و گاهی خبرساز هم شده است. به همین بهانه با مهرنوش بیانی، طراح لباس این مجموعه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

از طراحی لباس تئاتر تا جوکر احسان علیخانی!

خانم بیانی طراحی لباس را از زمانی که دانشجو بود با کار تئاتر « آدم، آدم است» به کارگردانی حسن معینی شروع کرد و سپس وارد کار سینما شد.

او در دانشگاه هنر، رشته‌ی صنایع دستی با گرایش طراحی بافت پارچه خوانده و  اعتقاد دارد که صنایع دستی به حرفه‌اش کمک کرده است. او که برنده‌ی سیمرغ بهترین طراحی لباس برای فیلم سینمایی «تابستان همان سال» در جشنواره‌ی فیلم فجر شده است، اکنون از اولین تجربه‌ی کاری خود به عنوان طراح لباس یک ریلیتی‌شو، پس از سال‌ها کار در سینما و تئاتر، می‌گوید.

-در ابتدا، از چه زمانی پا به عرصه‌ی طراحی لباس گذاشتید؟

ابتدا ایده‌ای نداشتم که طراح لباس بشوم و صرفا می‌خواستم کار دست انجام بدهم که به سراغ صنایع دستی رفتم. بعدها هم وقتی نقاشی‌های بچگی‌ام را دیدم، فهمیدم چقدر از کودکی به این رشته علاقه و گرایش داشتم. در گذشته فکر می‌کردم طراحی لباس فقط برای مزون‌هاست و دوست نداشتم صرفا لباسی طراحی کنم که افراد بخرند ، اما وارد دانشگاه هنر که شدم دیدم با طراحی لباس برای سینما و تئاتر،  چقدر این شغل جذاب‌تر است.

– برویم سراغ برنامه‌ی پر سرو‌صدای جوکر، با توجه به فرم ریلیتی شو بودن این برنامه، پروسه‌ی طراحی لباس آن به چه شکل است؟

طراحی لباس جوکر سه قسمت دارد؛ قسمت اول ۸ کاراکتر بازیگر هستند که از ابتدای کار لباس‌هایی به تن دارند، یک قسمت برای جوکر تایم است و یک قسمت لباس زامبی‌هایی است که وارد ضبط می‌شوند، مثل لباس‌های آقای نیکخواه و میمنت.

در آخر هم آقای علیخانی تأیید نهایی را برای این سه بخش می‌دهند. ایشان بسیار با دقت به همه‌ی جزئیات توجه دارند و حواسشان به همه‌ی بخش‌های کار هست.

احسان علیخانی نسبت به سلیقه‌ی عامه‌ی مردم شناخت کافی دارد و در جلسات نکاتی می‌گوید که درست و مهم است. بینش و احاطه‌ای که به سلیقه‌ی مردم دارند برای من بسیار جذاب است.

– لباس‌های احسان علیخانی چگونه انتخاب می‌شود؟

لباس‌های احسان علیخانی از برند بابک وثوقی است و خودشان انتخاب می‌کنند. عینکشان هم استایل شخصی خودشان است. ما در جلسات اولیه‌ی زمستان ۱۴۰۲ به تیم محتوا و مشاور ایشان نظرمان را گفتیم که بهتر است استایل کژوال خود را داشته باشند و در نهایت برند بابک وثوقی برای لباس‌هایشان انتخاب شد، اما تیم ما در انتخاب لباس میزبان دخالتی نداشت.

-همین لباس و استایل در پیش‌برد برنامه و حتی تولید محتوای آن موثر بود. مثلا شوخی سوسن پرور با عینک احسان علیخانی.

بله، خانم پرور خودشان کلکسیونی از عینک دارند و این همراهی لباس و استایل با محتوایی که تولید می‌شود، موضوع مهمی در برنامه است. در واقع عینک امضای شخصی هر دوی آن‌هاست.

« Dress Code» جایی در جوکر ندارد!

ریلیتی‌شوهای بسیاری هم‌چون جوکر از شبکه‌ی نمایش‌ خانگی در حال پخش است که در اغلب آن‌ها یک سبک پوشش مشخص یا همان dress code  وجود دارد. اما این موضوع در جوکر دیده نمی‌شود.

– در ایده‌ی اجرای کمدی هر کاراکتر، مجموعه‌ای از لباس‌ها با توجه به موضوع ارائه‌شان دیده می‌شود. این انتخاب و طراحی به چه شکل است؟

در جوکر، ۸ بازیگر با کاراکتر واقعی خود وارد برنامه می‌شوند و قرار است ساعت‌هایی را در کنار هم بگذرانند و اکت زیادی دارند. برای همین مهم‌ است که لباس‌هایشان را دوست داشته باشند. این فضا با برنامه‌های دیگری مثل مافیا که تم خاصی دارد متفاوت است. در واقع در جوکر بازیگران بیشتر خودشان هستند و مهم است که در لباسشان احساس راحتی کنند.

هم‌چنین لباس‌ها باید با محتوای کمدی،  دکور پر از رنگ و جزییات جوکر نیز هماهنگی داشته باشد.

ما با بازیگران از قبل صحبت می‌کنیم و با توجه به نکات مطرح شده، بازیگران چند لباس خودشان را که احساسی راحتی بیشتری با آن دارند، می‌آورند تا ما برایشان استایل کنیم و ما هم سعی می‌کنیم از نظر رنگ و استایل هم‌خوانی داشته باشد.

-اشاره به تفاوت جوکر با برنامه‌های مشابه دیگری هم‌چون مافیا کردید؛ موضوع مشهودی که در جوکر دیده می‌شود نبود یک فرم واحد لباس یا همان Dress Code برای بازیگران است. ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟

همان‌طور که گفتم، در این برنامه خیلی مهم است که بازیگران با شخصیت واقعی خودشان حضور داشته باشند. نمی‌شود همان لباسی را که نیما شعبان‌نژاد پوشیده است، به تن آقای مظفری کرد.

مثلا اگر لباس سوسن پرور را یک بلوز و شلوار ساده انتخاب کردم چون با شخصیت او هماهنگ است، همین‌قدر راحت و رهاست و نمی‌شود لباس او را به تن یک بازیگر دیگر با شخصیتی متفاوت کرد. اما برنامه‌هایی مثل مافیا بر اساس یک موضوع و دوره‌ی زمانی مشخص جلو می‌روند و با توجه به موضوع مجبورند برای صحنه و لباس، تم انتخاب کنند.

البته باز هم می‌گویم یک هم‌خوانی کلی با دکور و فضا وجود دارد و در عین حال سعی می‌کنیم یک هماهنگی کلی بین هر ۸ بازیگر باشد. مثلا رنگ سفید و مشکی را در برنامه ممنوع کرده‌ایم.

به اقتضای موضوع هم گاهی یک لباس را استایل می‌کردیم؛ مثلا خانم ژاله صامتی به جای احسان‌ علیخانی و در قامت یک مجری، به مانتو و مقنعه نیاز داشت که برای او تهیه کردیم.

-با توجه به دکور پرطمطراق جوکر، آیا  این موضوع هماهنگی صحنه با  لباس شخصیت‌ها وجود دارد؟ اگر وجود دارد به چه شکل است؟

ما تلاش می‌کنیم میان صحنه و لباس هماهنگی وجود داشته باشد، ولی به علت وجود دوربین‌های متعدد و دکور متفاوت، این کار به خصوص در فصل آقایان، آسان نیست؛ در گروه خانم‌ها این قضیه مشهودتر است که با توجه به کاراکتری که هر فرد دارد، استایل آن متفاوت است. اما ما سعی کردیم یک هم‌خوانی کلی بین شرکت‌‌کننده‌ها نیز وجود داشته باشد.

هم‌چنین با توجه به ژانر برنامه، ما سعی کردیم از رنگ‌های بیشتری استفاده کنیم تا مخاطب از نظر بصری نیز رنگ‌های بیشتری ببیند.

این موضوع برای من جذاب بود تا برای آقایان که اغلب رنگ‌های تیره می‌پوشند، از رنگ‌های متفاوت و شاد استفاده کنیم.

تست لباس با تیم محتوا، دکور و بازیگران چک می‌شود و در نهایت همان‌طور که گفتم، با آقای علیخانی چک می‌شود.

جوکر؛ از دولچه‌ گابانا تا برندهای ایرانی!

یکی از پرسروصداترین اتفاقات بخش آقایان جوکر، لباس چند میلیونی بهرنگ علوی بود؛ تا جایی که خبرگزاری‌ها و اکسپلور اینستاگرام برای چند روز به این خبر اختصاص داشت.

-ماجرای لباس دولچه‌ گابانای آقای بهرنگ علوی با سر و صدای زیادی همراه بود؛ آیا شما در انتخاب این لباس نقش داشتید و بازخوردها در کار شما تأثیر داشت ؟

کلا آقای علوی استایل کلاسیکی دارند و رنگ‌های تیره یا خنثی می‌پوشند. من به خاطر ماهیت برنامه خواستم که ایشان لباس‌های رنگی بپوشند. یک سری لباس برای من فرستادند و من این لباس را انتخاب کردم که لباس متفاوت و جالبی بود و خودم هم دوستش داشتم، اما فکر نمی‌کردم تا این حد در فضای مجازی دیده شود. بهرنگ علوی در واقع آن لباس رنگی را خرید.

-بحث برندها شد؛ آیا شما با برندهای ایرانی هم کار می‌کنید؟

بله. خودم هم به برندهای ایرانی علاقه‌مندم و در اینستاگرام دنبالشان می‌کنم و حمایت از برندها را دوست دارم.

لباس‌های نخی، قهرمان ۱۲ ساعت ماراتن استودیویی!

مهرنوش بیانی با چالش‌های فراوان برای بخش خانم‌های جوکر روبه‌رو بوده است؛ از انتخاب پارچه‌های خنک و نخی برای یک ضبط طولانی، فرم لباس، اکسسوری تا استایل آن با توجه به شخصیت هر بازیگر. این در حالیست که در این بخش -برخلاف بخش آقایان- انتخاب لباس بازیگران خارج از کمد شخصی‌شان اتفاق افتاده است.

-با توجه به پخش فصل جدید جوکر با حضور خانم‌ها، فکر می‌کنید طراحی لباس این فصل در مقایسه با فصل آقایان با چه مشکلات و چالش‌هایی همراه بود؟

طراحی لباس برای خانم‌ها قطعا سخت‌تر است. به دلیل این‌که اولین فصل با حضور خانم‌ها بود و هم این‌که جلب رضایت خانم‌ها برای یک استایل کار سخت‌تری است. البته در عین حال که چالش‌برانگیزتر بود، جذاب‌تر هم بود.

چالش ما برای خانم‌ها بیشتر این بود که در عین سازگاری با محدودیت‌های برنامه، لباس‌هایشان را دوست داشته باشند. رعایت هر دو جنبه گاهی دشوار می‌شد؛ مثلا برای این‌که بازیگران طبق محدودیت‌ها، بتوانند لباسی را که دوست دارند بپوشند، از روسری‌های بلند و محکم استفاده کردیم.

پیش از این اشاره کردم که برای آقایان بخش «جوکرتایم» سخت‌تر بود، اما برای خانم‌ها لباس‌های اصلی این سختی را داشت. 

نکته‌ی دیگر این بود که در فصل اول به دلیل محدودیت زمان و هزینه، پر کردن بخش اکسسوار سخت بود و هر آن‌چه در اتاق بود، ما با کمک تیم دکور تهیه کردیم. برای همین بیشتر وقت ما برای این کار رفت و استایل هر ۸ بازیگر مرد از میان لباس‌های خودشان انتخاب شد.

-در بافت لباس‌ها، از پارچه‌های نخی استفاده شده است؛ چرا از پارچه‌های لینن و نخی در لباس بازیگران زن استفاده کردید؟

بازیگران حدود دوازده ساعت در استودیو هستند و فضا بسیار طاقت‌فرساست. اگر پارچه راحت و سبک نباشد، بازیگر کلافه می‌شود و روی اجرایش تأثیر می‌گذارد. ما یک سری لباس برای بازیگران آماده کردیم که چروک نمی‌شد، اما چون جنس پارچه برای بازیگران آزاردهنده بود آن لباس‌ها را کنار گذاشتیم.

انتخاب این جنس پارچه کار را برای تیم ما دشوارتر می‌کرد اما خانم‌ها مجبورند چند لایه لباس بپوشند و کلافگی کیفیت کار را پایین می‌آورد. در کل من چالش‌پذیر هستم و حتی تیم ما اتو به دست در پشت صحنه حضور داشت تا مشکلی پیش نیاید.

سبز؛ رنگ محبوب بازیگران جوکر!

رنگ‌ها مهم‌ترین بخش لباس‌ و استایل‌ بازیگران جوکر هستند. این موضوع با در نظر گرفتن کاراکتر هر فرد و بخش‌های مختلف برنامه، توسط خانم بیانی و تیم او طراحی و اجرا می‌شود.

-انتخاب لباس خانم‌ها به چه شکل بود؟ آیا مثل بخش آقایان از میان لباس‌های خودشان انتخاب شده است؟

برخلاف لباس آقایان که از میان لباس‌های خودشان انتخاب می‌کردیم -مثلا نیما شعبان‌نژاد یک چمدان کفش و جوراب‌های رنگی و طرحدار آورده بود!- برای خانم‌ها یک سری از لباس‌ها را سفارش دادیم تا بدوزند و یک‌سری از لباس‌ها را هم شخصا خریدم؛ مثلا برای گیتی قاسمی و رویا میرعلمی مدل‌ها را مشخص کردیم و خیاط‌های خودشان دوختند، متین ستوده با نظارت ما  به صورت آنلاین سفارش داد و برای سوسن پرور هم خودمان لباس دوختیم.

مثلا یکی از بازیگران یک جلیقه و شلوار آورد و گفت این لباس را جایی نمی‌توانم بپوشم شما پیشنهاد بدهید چگونه آن را برای این برنامه استایل کنم.

پروسه‌ی انتخاب هم به این شکل بود که دو روز قبل از ضبط اصلی، هر هشت بازیگر زن لباس‌ها را پوشیدند و از آن‌ها در تمام زاویه‌ها عکس گرفته شد، پرینت عکس‌ها به آقای علیخانی داده شد تا اصلاحات برای تأیید نهایی انجام شود. مثلا متین ستوده در ابتدا یک جین‌ گشاد پوشیده بود، اما اصلاحیه خورد و لباس او تغییر کرد و مدل کت با دامن‌شلواری، مشابه کالکشن جدید رف‌لورن، انتخاب شد. 

-اشاره کردید لباس خانم‌ها در فصل دوم جوکر بر خلاف آقایان از کمد لباسشان انتخاب نشده است. این موضوع با توجه به اصل انتخاب لباس‌ها بر اساس سلیقه و شخصیت هر بازیگر، کار شما را پیچیده‌تر نکرد؟

در‌این‌باره چند نکته وجود دارد. خانم‌ها معمولا دوست دارند در دورهمی‌ها رسمی‌تر لباس بپوشند؛ ما سعی کردیم در این برنامه‌ که فرم یک دورهمی دارد، این تمایل خانم‌ها را در عین راحتی لباس‌هایشان، در نظر بگیریم.  نکته‌ی جالب دیگر این بود که خانم‌ها سخت‌تر از آقایان می‌پذیرفتند لباس‌های رنگی بپوشند؛ مثلا برای یکی از بازیگران رنگ یاسی انتخاب کرده بودیم، اما برایشان سخت بود که رنگ خنثی نپوشند. موضوع جالب بعدی تمایل تمام بازیگران به رنگ سبز بود؛ یعنی همه‌ی شرکت‌کنندگان برنامه روی پوشیدن رنگ‌ سبز اتفاق نظر داشتند.

-لباس‌های بعضی از بازیگران، مثل نیما شعبان‌نژاد خیلی متناسب با ترند روز بود. در انتخاب لباس‌ها ترند را هم در نظر می‌گیرید؟

بله، من ترند روز را دنبال می‌کنم و در واقع سعی در شخصی‌سازی آن دارم. مثلا شلوارهای طرح‌دار با شومیز ساده یا همین رنگ صورتی ولنتینویی نیما شعبان‌نژاد. لباس صورتی نیما برای خودش بود و همان‌طور که گفتم، یک چمدان لباس برای ما آورد؛ چون این رنگ را معمولا آقایان نمی‌پوشند. من شخصا رنگ سرخابی و زرد را بسیار دوست دارم. از طرفی دیگر لباس نیما تک‌رنگ بود و در صحنه‌ی برنامه جلوه‌ی بیشتری داشت. رنگ زرد لباس سوسن‌ پرور هم سلیقه‌ی شخصی من بود که خانم پرور هم آن را پذیرفتند.

در پایان، تجربه‌ی کار در جوکر برای شما چطور بود؟

تجربه‌ی کار در ریلیتی‌شو برای من خیلی جذاب بود چون بازیگرها با شخصیت خودشان در کار حضور داشتند. تیم بزرگی در پشت صحنه‌ی جوکر وجود دارد که زحمت بسیاری برای آن می‌کشد.

این اولین تجربه‌ی من در یک ریلیتی شو بود و این فضا را بسیار دوست داشتم. آقای علیخانی خیلی همراه تیم بودند و دقت بسیاری داشتند.

یکی از تجربه‌های جالب من، طراحی لباس «هیروها» یا قهرمان‌ها بود؛ مثلا طراحی لباس مرد لاشه‌ای با اجرای آقای نیما شعبان‌نژاد، سخت و چالش‌برانگیز بود، اما خروجی آن بامزه و دوست‌داشتنی بود.

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا