کتاب و ادبیات

دومین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، بین‌المللی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات کودک و نوجوان در خصوص جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: دومین دوره این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در خصوص جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان و نشست ارائه گزارشی از 31 سال انتشار کتاب کودک و نوجوان. و نوجوانان در ایران برای جمعی از نویسندگان و شاعران کودک. و نوجوان نگه داشته شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست گفت: زمینه سازی برای برگزاری دومین دوره جشنواره کتاب کودک و نوجوان یکی از دلایل برگزاری این نشست است چرا که در دومین دوره جشنواره قرار است. به جنبه بین المللی آن پرداخته و مسئله بعدی حفظ این جامعه غنی است. او یکی از فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است تا در کنار جشنواره اتفاقات خوبی هم بیفتد.

دومین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان برگزار می شود

نشست نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در خصوص جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان

وی افزود: اولین دوره جشنواره با استقبال فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان اعم از ناشران و هنرمندان مواجه شد، هرچند جا دارد که این جشنواره به هدف اصلی خود که تاثیرگذاری بر جریان محتوا است، برسد. تولید و مصرف محتوا

روش های برگزاری جشنواره های کتاب کودک و نوجوان در جهان

حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: قرار است پایه گذاری جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان یک سال در سطح کشور و یک سال در سطح ملی و بین المللی برگزار شود. و امید امیدواریم در سال آینده بتوانیم دومین دوره جشنواره را در سطح بین المللی به خوبی برگزار کنیم.

وی با اشاره به شرایط و اهداف جشنواره های ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای مختلف جهان افزود: هر جایزه ای اهداف و قوانین خاص خود را دارد. اصالت و نوآوری، کیفیت ادبیات و زبان، توجه به ارزش ها و مبانی انسانی، فرهنگی و اخلاقی، تناسب با گروه سنی مخاطب، تصویرسازی مناسب، اعتبار ناشر و نویسنده، ارسال در زمان بندی اعلام شده و. .. از جمله موضوعات مورد علاقه برای بررسی. آثار در جشنواره های کتاب کودک و نوجوان در کشورهای مختلف.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: روند کلی جوایز کودک به این صورت است که نویسندگان و ناشران می توانند آثار خود را به سه طریق به جایزه تحویل دهند. به این صورت که یا ورودی برای معرفی کتاب گرفته نمی شود یا در مرحله اول ورودیه را پرداخت نمی کنند اما در صورت رسیدن به مراحل بعدی باید پرداخت کنند. برخی از جشنواره ها مانند جشنواره هانس کریستین اندرسن از برخی مجامع ملی کشورها می خواهند که نمایندگان منتخب خود را برای بررسی و داوری معرفی کنند.

این محقق گفت: نکته بعدی در مورد نحوه انتخاب و نمایش آثار در جشنواره هاست. آنها یک کمیته اولیه دارند که معمولاً یک لیست طولانی را تعیین می کند و از آن لیست که توسط منتقدان بررسی و داوری می شود، لیست کوتاه تری به دست می آید و به نامزدهای جایزه می رسد. در نحوه معرفی نامزدها، برخی جشنواره ها مانند اکثر جشنواره های کشورمان اختتامیه برگزار می کنند، اما برخی جشنواره ها تنها برگزیدگان را اعلام می کنند و برنامه ای برای اختتامیه برگزار نمی کنند. برخی جشنواره ها نیز جلساتی را برای نویسندگان برگزیده ترتیب می دهند تا سخنان خود را ارائه کنند.

وی در ادامه به جایزه هانس کریستین اندرسن اشاره کرد و گفت: جایزه هانس کریستین اندرسن که یکی از موفق ترین و قدیمی ترین جوایز کتاب کودک است در سال 1956 در دانمارک تاسیس شد و روند کلی برگزاری آن به این صورت است که هر دو سال یکبار یک تماس برقرار می شود در میان نویسندگان ایرانی، فرشید معقلی برنده این جایزه شد و هوشنگ مرادی کرمانی نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: در این جایزه برای معرفی کاندیدای رشته ملی، مدارک باید شامل شرح زندگی حرفه ای نویسنده یا تصویرگر، تحلیل و بررسی آثار برجسته او باشد. ، نمونه هایی از آثار نویسنده و تأثیر نویسنده بر فرهنگ. جامعه باید تامین شود. یعنی انگار بسته کامل فعالیت یک نویسنده را بررسی می کنند که تا چه اندازه در جامعه آنها تاثیر دارد و بعد قضاوت نهایی صورت می گیرد و برگزیده انتخاب می شود. این جایزه فهرست کوتاهی متشکل از 5 یا 6 نویسنده و تصویرگر را معرفی می کند که به طور رسمی توسط IBBY منتشر می شود و این فهرست نشان دهنده نامزدها و برندگان است و در رسانه های مختلف بازنشر می شود. در مراسم پایانی این جایزه سخنرانی نامزدهای حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام می شود که این صحبت ها و حاشیه های آن مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مواردی مانند کیفیت هنری و ادبی اثر، تأثیر فرهنگی و اجتماعی نویسنده بر جامعه خود و تداوم تولید آثار مختلف و تنوع آثار از جمله مواردی است که برای آن مهم است. جایزه کریستین اندرسن

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در بخشی دیگر از سخنان خود درباره سایر جوایز کتاب کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: برخی از جوایز بین المللی تنها به بررسی کتاب های انگلیسی زبان می پردازند. برخی از جوایز نیز زبان های مختلفی را در نظر می گیرند و به عنوان مثال سه زبان را معرفی می کنند تا آثار بر اساس آن ارسال شود. این هم نکته ای است که باید در سیاست کلی جشنواره کتاب کودک و نوجوان بیشتر به آن پرداخته شود.

طراحی شبکه ارتباطی بین تولیدکنندگان محتوا در جهان

محمد حمزه زاده دبیر علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: شاید مهمترین محور برگزاری جوایز در سطح ملی و بین المللی شناسایی فرصت ها، طراحی و ایجاد شبکه ارتباطی بین محتوا باشد. تولید کنندگان در سراسر جهان و ابراز سلیقه. و سیاست بر این است که هر انتخابی انجام شود و چه نیازهایی در آن حوزه وجود داشته باشد و سعی در هدایت افکار عمومی و جریان تولید محتوا دارد.

وی افزود: برگزاری مستقل جشنواره کتاب کودک و نوجوان، جدایی آن از جشنواره شعر فجر و جایزه کتاب سال و ایده برگزاری بین المللی آن از جایی آغاز شد که شاهد برپایی جوایز بین المللی قابل توجهی هستیم. منطقه، و شاید بتوان اهداف آنها را نیز حدس زد. مهمترین چیز کسب اقتدار و اعتبار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. این در حالی است که ادبیات و کتاب کودک و نوجوان ایران از آنها بیشتر است و باید دریچه ای به جهان باز کنیم. بر این اساس برگزاری جشنواره می تواند نقش این پنجره را ایفا کند تا آثار خوب کشورمان در دنیا دیده شود. همچنین جشنواره می تواند ما را با فعالان حوزه مربوطه در کشورهای دیگر ارتباط دهد. علاوه بر این، دروازه های ورود محتوای مناسب به کشور را باز کرده و خروج محتوا از کشور را مسدود می کند.

شهرام شفیعی، محمود پورهاب، محمد گودرزی، احمد عربلو، سید سعید هاشمی، مجید ملامحمدی، مریم اسلامی، بابک نیک طالب، حبیب یوسف زاده، مجید راستی، مصطفی خرامان، سید حبیب نظری، امیرحسین باباج زنجان،… از جمله فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان بودند که در این نشست حضور یافتند و نظرات خود را ارائه کردند.

ارائه گزارشی از 31 سال انتشار کتاب کودک و نوجوان در ایران

در پایان این نشست هم اندیشی و در نشستی جداگانه گزارش 31 سال انتشار کتاب کودک و نوجوان در ایران (وضعیت صنعت نشر ایران در حوزه کتاب کودک و نوجوان بین سال های 1372 تا 1402) که در شماره دوم تکتا (تصویر کتاب ایران) منتشر شد، داده کاوی و تحلیل توسط سیاوش سلوطیان برای نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان ارائه شده است.

تکتا (تصویر کتاب ایران) عنوان مجموعه گزارش‌هایی است که توسط خانه کتاب و ادبیات ایران به منظور انتشار اطلاعات و داده‌های صنعت نشر منتشر شده است. این گزارش ها سعی دارند به جای برنامه ریزی مبتنی بر حدس و گمان در همه اجزای اکوسیستم نشر کتاب کشور جایگزین برنامه ریزی داده محور شوند.

دومین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان برگزار می شود

ارائه گزارشی از 31 سال انتشار کتاب کودک و نوجوان در ایران

شماره دوم تکتا، تصویر کتاب ایران با محوریت حوزه کودک و نوجوان، برای اولین بار به جزئیات فراوان تولید کتاب در این حوزه می پردازد. در این شماره سعی شده تنها به اعداد یا داده های کلی مربوط به کتاب اکتفا نشود. بلکه باید گزارش ها از لایه سطحی به سطح عمیق تری منتقل شود و بررسی جامع تری در آمار و ارقام مربوط به کتاب های کودک و نوجوان انجام شود.

پیوند لایه‌های عمیق‌تر داده‌های مرتبط با کتاب با مسائل پیرامونی صنعت نشر، مانند وضعیت اشتغال، پراکندگی‌های جغرافیایی یا ویژگی‌های جمعیتی، مسیر جدیدی را گشود که بر اساس آن می‌توان جدی‌تر و عمیق‌تر خلق کرد. تحلیل وضعیت انتشار کتاب های کودک و نوجوان.

شماره دوم «تکتا» در سه بخش دنیای کتاب، پیشگامان کتاب (خالقان حوزه کتاب کودک و نوجوان) و پدیدآورندگان کتاب (ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان) تقدیم مخاطبان می شود. .

برای تهیه این گزارش، بیش از یک میلیون رکورد از پایگاه های مختلف خانه کتاب و ادبیات ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا