کتاب و ادبیات

دکتر «جلیل تجلیل»، استاد زبان‌وادب فارسی دار فانی را وداع گفت

تهران – ایرنا – دکتر جلیل تجلیل، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درگذشت.

بر اساس گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و آموزشی ایرنا استاد دانشگاه تهران جلیل مفتخر است که عمر خود را صرف تحقیق، تألیف، ترجمه و آموزش هزاران دانش آموز و علاقه مندان به فرهنگ و زبان فارسی کرده بود، امروز (دوشنبه 12 شهریور) در سن 90 سالگی عازم راه نهایی و مقصد ابدی بشریت شد.

وی از اساتید پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود و با شاعران و نویسندگان زمان خود به ویژه ارتباط داشت. استاد شهریار (1285 تا 1367) او علاوه بر تدریس و تحقیق و تألیف، وظایفی نیز بر عهده داشت; ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران از جمله این مسئولیت ها بود.

او از علاقه مندان به تحصیل علوم دینی بود و نیروی عشقش باعث شد در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز شود. پس از آن با اشتیاق فراوان وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز شد و به آموختن پرداخت. استاد تجلیل در اواخر دهه 40 به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد و علاوه بر فراگیری نزد اساتید دانشگاه تهران، در حوزه های علمیه قم و تهران در رشته های فلسفه، منطق، صرف و نحو و نحو تحصیل کرد.

پروفسور تجلیل همچنین عضو کمیته تخصصی و کمیته کارشناسی دانشگاه تهران، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور بود.

اسرار البلاغه (تألیف)، معانی و بیان، جناس در حوزه ادبیات فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیار شعر خواجه نصیرالدین طوسی (تصحیح) و کتابداری نوین. در اسلام بخشی از آثار بی شمار اوست.

او مقالات زیادی در نشریات داخلی و بین المللی منتشر کرده است همایش هایی چون تصویرسازی شعر صائب تبریزی، تصویرسازی در شعر مولوی، فرهنگ جهانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویرسازی در شعر فارسی. حضور داشته اند

یکی از افتخارات پروفسور جلیل تجلیل دریافت مدال درجه یک پایان نامه کارشناسی از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر از وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح سپاس وزیر عضویت در مجله بین المللی زبان و ادبیات فارسی. همچنین این استاد پیشکسوت در سال 85 به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

پیام تسلیت رئیس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در پیامی درگذشت استاد تجلیل را تسلیت گفت. وی در این پیام نوشت: استاد تجلیل علم و دین را در هم آمیخت.

سیدحمد مقیمی وی افزود: همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، معلم فرزانه و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی. استاد دکتر جلیل تجلیل که در مکتب محبت اهل بیت عصمت بود و طهارت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را پرورش داده بود و به جهان شتافت.

وی افزود: استاد جلیل نه تنها به خاطر عملکرد علمی و آثار مهم ادبی با رویکرد زیبایی شناسانه و بلاغی مورد تجلیل قرار می گیرد. بیان شیوا، گفتار نافذ، حسن خلق، تواضع و سادگی بی نظیر وی همواره مورد احترام جامعه علمی و اندیشمندان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و ادب کشور بود.

چهره هایی مانند استاد تجلیل که علم و دین را در هم آمیخته اند، نه تنها اساتید برجسته ای برای رشته تخصصی خود هستند که معیاری صادقانه و منصف برای همه رهروان راه علم و تشنگان معنویت و انسانیت هستند. بگذارید از رفتار و سبک زندگی او بگوییم.

وی ضمن ابراز تاسف عمیق، این مصیبت وارده را به خانواده داغدار و جامعه علمی و فرهنگی کشور بویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های کشور تسلیت گفت. و از درگاه ایزد منان برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر جمیل مسالت دارم.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا