کتاب و ادبیات

دکتر «جلیل تجلیل»، استاد زبان و ادب فارسی به جهان باقی شتافت

تهران – ایرنا – دکتر جلیل تجلیل، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درگذشت.

بر اساس گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و آموزشی ایرنا استاد دانشگاه تهران جلیل جلیل که عمر خود را صرف تحقیق، تألیف، ترجمه و تربیت هزاران شاگرد و علاقمند به فرهنگ و زبان فارسی کرده بود، امروز (دوشنبه 12 شهریور) در سن 90 سالگی عازم راه نهایی و مقصد ابدی بشریت شد.

وی از اساتید پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود و با شاعران و نویسندگان زمان خود به ویژه ارتباط داشت. استاد شهریار (1285 تا 1367) او علاوه بر تدریس و تحقیق و تألیف، وظایفی نیز بر عهده داشت; ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران از جمله این مسئولیت ها بود.

او از علاقه مندان به تحصیل علوم دینی بود و نیروی محبتش باعث شد در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز شود. پس از آن با اشتیاق فراوان وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز شد و به آموختن پرداخت. استاد تجلیل در اواخر دهه ۱۳۴۰ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد و علاوه بر فراگیری از محضر اساتید دانشگاه تهران، در حوزه های علمیه قم و تهران در رشته های فلسفه، منطق، صرف و نحو و نحو تحصیل کرد.

پروفسور تجلیل همچنین عضو کمیته تخصصی و کمیته کارشناسی دانشگاه تهران، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور بود.

اسرار البلاغه (تالیف)، معانی و تعبیرات، جناس در حوزه ادبیات فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیارهای شعر (تصحیح) خواجه نصیرالدین طوسی و کتابداری نوین. در اسلام بخشی از آثار بی شمار اوست.

وی مقالات زیادی در نشریات داخلی و بین المللی به چاپ رسانده است همایش هایی چون تصویرسازی شاعرانه صائب تبریزی، تصویرسازی شاعرانه مولوی، فرهنگ جهانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویرسازی در شعر فارسی. حضور داشته اند

یکی از افتخارات پروفسور جلیل تجلیل دریافت مدال درجه یک پایان نامه کارشناسی از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح سپاس وزیر عضویت در مجله بین المللی زبان و ادبیات فارسی. همچنین این استاد پیشکسوت در سال 85 به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا