رابطه و ازدواج

رابطه جنسی ناسالم، راهی برای فرار از تروما

از آنجایی که تروما اغلب منجر به آسیب پذیری و مشکل در اعتماد می شود، بازماندگان تروما ممکن است برای ایجاد ارتباطات صمیمی که برای تجربیات جنسی سالم بسیار مهم هستند، به چالش کشیده شوند. بسیاری از بازماندگان متوجه می شوند که علائم اضطراب، شک به خود، مسائل مربوط به تصویر بدن و گسستگی بر توانایی آنها برای حفظ روابط سالم، از جمله روابط عاشقانه و جنسی تأثیر می گذارد. برخی ممکن است در درک یا تعیین حد و مرز و رضایت مشکل داشته باشند، که می تواند منجر به مشکلاتی در مذاکره در روابط جنسی و حفظ روابط سالم و توافقی شود.

به عنوان راهی برای مقابله با علائم و تداعی‌های منفی، بسیاری از بازماندگان، به‌ویژه آن‌هایی که از ترومای شدید رابطه‌ای جان سالم به در برده‌اند، اغلب مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسازگارانه را به عنوان راهی برای مقابله با تجربیات خود ایجاد می‌کنند. برای برخی، روش‌های مقابله‌ای ناسازگار می‌تواند در توانایی آن‌ها برای درگیر شدن یا لذت بردن از روابط جنسی سالم اختلال ایجاد کند.

در برخی موارد، بازماندگان تروما ممکن است از رابطه جنسی به عنوان وسیله ای برای مدیریت درد عاطفی یا بازیابی کنترل استفاده کنند. در حرفه‌ام، دریافته‌ام که بسیاری از بازماندگان به یکی از دو حالت افراطی می‌روند:

استفاده از رابطه جنسی برای بازیابی حس کنترل بر بدن یا خود تنبیهی

امید به دلیل اعتیاد شدید پدرش به مواد مخدر و الکل در محیطی آشفته و ناکارآمد بزرگ شد. هنگامی که پدرش مست بود، او را بسیار آزار داد و هوپ را به خاطر ظاهر ظریفش طعنه زد و فضایی از ترس و شرم ایجاد کرد.

در دانشگاه، امید شروع به درک جنسیت و هویت خود به عنوان یک همجنسگرا کرد و رابطه جنسی را آزمایش کرد. او به زودی متوجه شد که داشتن رابطه با مردان باعث می شود که او احساس قدرت و کنترل کند، “احساساتی که قبلا هرگز نداشت”.

با گذشت زمان، او به تنوع بیشتری نیاز داشت تا همان حس قدرت را احساس کند. در نتیجه، او شروع به جستجوی راه‌هایی برای داشتن تجربیات جنسی جدید و هیجان‌انگیز کرد و اغلب خود را در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌داد. او شروع به برقراری رابطه جنسی ناگهانی با افرادی کرد که نمی‌شناخت، استفاده از محافظ را فراموش کرد و خود را در معرض خطر آزار قرار داد. شیوه کنار آمدن او با تروما او را در موقعیت های خطرناکی قرار می دهد.

امید در ابتدا با تجارب جنسی تکانشی توانمند شد، زیرا به او احساس کنترل می‌داد، احساسی که در دوران کودکی آزاردهنده‌اش فاقد آن بود. با این حال، او متوجه شد که بیشتر و بیشتر نیاز دارد، و بعداً درگیر رفتارهای جنسی پرخطر و تکانشی به عنوان نوعی مقابله ناسازگار شد. این امر رایج است زیرا تروما و سوء استفاده (به ویژه غفلت عاطفی) با رفتارهای جنسی پرخطر، از جمله رابطه جنسی محافظت نشده، شروع جنسی زودهنگام و شرکای جنسی متعدد همراه است. از آنجایی که افراد با سابقه تروما ممکن است در تصمیم‌گیری اختلال داشته باشند و اغلب با کنترل تکانه دست و پنجه نرم می‌کنند، این الگو نشان می‌دهد که چگونه تروما یا تروما می‌تواند به اجبار جنسی یا رابطه جنسی ناایمن به عنوان تلاشی برای تعامل مجدد منجر شود. کنترل شود یا خود تنبیه شود. (مقاله پیشنهاد می شود 10 نشانه ترومای التیام نیافته دوران کودکی بخوانید.)

اجتناب از فعالیت جنسی برای جلوگیری از آسیب مجدد

مشابه تجارب تکانشگری جنسی که به عنوان راهی برای بازیابی حس کنترل بر استقلال بدنی خود استفاده می شود، برخی از بازماندگان احساس راحتی می کنند که از رابطه جنسی یا فعالیت جنسی به طور کامل اجتناب کنند. در این موارد، رفتارهای مرتبط با تروما ممکن است تحت تأثیر تلاش بازماندگان برای اجتناب از تجربه مجدد علائم یا رویدادهای آسیب زا قرار گیرد.

بازماندگان ممکن است به دلیل اضطراب، هراس، گسستگی یا سایر علائم مرتبط با تروما نتوانند در رابطه جنسی شرکت کنند. به طور مشابه، برخی از بازماندگان ممکن است از تجربیات جنسی فاصله بگیرند یا رفتارهای اجتنابی انجام دهند که به آنها امکان می دهد جدایی عاطفی از شریک زندگی خود را حفظ کنند و ارتباط با تمایلات جنسی آنها را پیچیده کند.

آیدا خود را فردی جنسی می داند. او می گوید: “من احساسات جنسی زیادی از جمله میل جنسی دارم.” با این حال، او از این احساسات جنسی به دلیل پیام های منفی در مورد بدن و تمایلات جنسی خود در سنین پایین احساس شرم می کند.

آیدا در دوران بزرگ شدن مورد غفلت مادرش قرار گرفت و اغلب رفتار سردی داشت. آیدا به یاد می‌آورد: «وقتی مادرم به من توجه می‌کرد، بدنم، شکل صورتم… موهای وز شده‌ام… را مسخره می‌کرد و من را به خاطر وزنم شرمنده می‌کرد.

او هنوز پیام های مادرش درباره بدن و تمایلات جنسی خود را به یاد می آورد که «اشتباه» و «شرم آور» بود. دهه 1950 بود و زنان قرار نبود رابطه جنسی بخواهند، چه برسد به اینکه سکس را تجربه کنند! آیدا آگاهانه می گوید.

او با احساس شرمندگی از تمایلات جنسی خود بزرگ شد و معتقد بود که برای یک زن خوب باید هر گونه احساسات جنسی را انکار یا سرکوب کند. در نتیجه، او از صمیمیت جنسی با شوهرش اجتناب می‌کند و در عوض ترجیح می‌دهد یا احساسات جنسی خود را نادیده بگیرد یا زمانی که او در کنار او نیست، خود را تحریک کند. (مقاله پیشنهاد می شود چگونه شرم ناشی از احساسات را از بین ببریم؟ بخوانید.)

برای بسیاری از بازماندگان، مانند آیدا، تروما می تواند منجر به قطع ارتباط با بدن و احساسات شود. این قطع ارتباط درک یا پذیرش کامل تمایلات و تجربیات جنسی آنها را چالش برانگیز می کند. شرم و گناه که از دوران کودکی منتقل می شود اغلب یک روایت منفی از خود را تقویت می کند، که مانع از خودکاوی و پذیرش می شود. بازماندگان ممکن است با احساسات متضاد در مورد علایق یا تمایلات جنسی خود دست و پنجه نرم کنند و معتقدند که نیازها و خواسته های آنها ذاتاً به دلیل پیام های منفی که در مورد خود دریافت می کنند ناقص است. (مقاله پیشنهاد می شود 7 راه سالم برای بهبود میل جنسی بخوانید.)

به همین ترتیب، این تضاد درونی می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. برخی از بازماندگان، اجتناب از رابطه جنسی را به ترس یا انزجار شدید نسبت می‌دهند که اغلب ناشی از تجربیات منفی گذشته یا تداعی‌های مرتبط با تروما است. برای این افراد، چنین اجتنابی گاهی اوقات می تواند به یک بیزاری کامل از فعالیت جنسی تبدیل شود و تأثیری را که تروما می تواند بر رابطه و هویت جنسی ما داشته باشد تشدید کند.

اگر با عواقب تروما دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از متخصصان کلینیک ایوان که در تروما و درمان جنسی تخصص دارند کمک بگیرید.

مطالب مشابه:

آیا تروما به طور کامل قابل درمان است؟

3 نشانه ترومای پردازش نشده

چگونه علائم ترومای حل نشده را تشخیص دهیم؟

بررسی دو دسته از چالش های کاهش میل جنسی

5 چیز در مورد مردانی که از نظر عاطفی نادیده گرفته شده اند

تاثیر لمس بدن بر تصویر بدن و جنسیت

آیا مشکلات جنسی با استفاده از رسانه های اجتماعی افزایش می یابد؟

نیازهای امروزی مردان در رابطه جنسی

علل اختلال عملکرد جنسی

تاثیر تصویر بدن بر جنسیت

سوالات متداول در مورد رابطه جنسی

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا