علم و دانش

راه‌های تشخیص تفاوت آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا

تهران- ایرنا- زمانی از سال فرا رسیده است که ویروس‌های تنفسی به طور گسترده شروع به گردش می‌کنند و این سؤال مطرح می‌شود که علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، دکتر ویلیام برایان گلِن (William Brian Glenn) از درمانگاه هکِنساک مِریدیَن در ایالت نیوجرسی آمریکا، درباره آماده شدن در برابر ابتلا به ویروس‌هایی که در پاییز و زمستان به سراغ افراد می‌آیند توضیحاتی داد.

گلن خاطرنشان کرد: مشکلی که در مواجهه با سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا (کووید ۱۹) وجود دارد این است که علائم آن‌ها مشابه است.

سرماخوردگی به صورت سرفه، عطسه، آب‌ریزش بینی، گلو درد و خستگی ظاهر می‌شود ولی آنفولانزا شامل همه این علائم به همراه سر درد، تب، لرز، بدن‌درد و خستگی است. کرونا علاوه بر احتمال دارا بودن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، با از دست دادن حس چشایی یا بویایی، اسهال، تهوع و استفراغ، یا تنگی نفس ظاهر می‌شود.

وی توضیح داد: علائم سرماخوردگی به تدریج، نشانه‌های آنفولانزا به طور ناگهانی و علائم کرونا بین دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. علائم کرونا ممکن است در برخی افراد تشدید شود.

راه‌های تشخیص تفاوت آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا

آیا برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا هستند؟

به گفته این پزشک، سالمندان، کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های ریوی یا کلیوی، اختلالات متابولیک، بیماری قلبی و سرطان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند. گلن افزود: مصرف داروهای خاصی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند هم احتمال ابتلای افراد به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

گلن توضیح داد: اگر قصد سفر به یک کشور دیگر دارید، به یاد داشته باشید که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در مقصد شما ممکن است با محل زندگی‌تان متفاوت باشد؛ بنابراین بررسی کنید تزریق چه واکسن‌هایی برای سفر به کشور مقصد لازم است.

وی توصیه کرد: برای محافظت از خود در برابر همه این ویروس‌ها، دست‌هایتان را مرتب بشویید، هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بگیرید، در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید، سطوحی را که زیاد لمس می‌شوند (پیشخوان، دستگیره در، دستگیره توالت) مرتب تمیز کنید، مایعات زیاد مصرف کنید و هنگامی که لازم است استراحت کنید.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا