کتاب و ادبیات

ربیعی: گاهی توسعه با فلسفه قدرت متعارض می‌شود 

تهران – ایرنا – معاون اجتماعی رئیس جمهور گفت: توسعه گاهی با فلسفه قدرت در تعارض است و فلسفه وجودی بسیاری از مردم را از بین می برد. به همین دلیل ذهنیت توسعه شکل نمی گیرد و اتفاقاً با استراتژی بقا بر کشور حکومت می کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، علی ربیعی در نشست رونمایی از کتاب تراژدی رشد و توسعه در ایران وی با بیان اینکه بحث توسعه به بحث نخبگان و فرهیختگان تبدیل شده است، گفت: باید ذهنیت توسعه گرا را بیش از هر چیز ترجیح داد. همچنین ذهنیت تکوینی به چند دلیل متضاد بیان می شود، به همین دلیل است که به درستی شکل نمی گیرد; توسعه گاهی با فلسفه قدرت در تعارض است و فلسفه وجودی بسیاری از مردم را از بین می برد; به همین دلیل ذهنیت توسعه شکل نمی گیرد و اتفاق می افتد که با استراتژی بقا کشور را مدیریت می کنند که در زیر مجموعه رشد قرار می گیرد در حالی که حتی به عنوان یک الزام برای رشد تلقی نمی شود.

V وی همچنین به استفاده گسترده از مفهوم پیشرفت در اسناد دست بالا اشاره کرد و افزود: حتی مفهوم پیشرفت به معنای امروزی آن با توسعه مرتبط است.

معاون اجتماعی رئیس جمهور، مصالحه و مشارکت در اقتصاد جهانی برای مردم، ورود به اقتصاد جهانی برای ایجاد تولید در مقیاس منطقه ای را حداقل نیاز توسعه برشمرد. وی همچنین به رشد طبقات اجتماعی جدید از جمله طبقه متوسط ​​صنعتی و طبقه متوسط ​​فرهنگی و احساس کرامت آنها اشاره کرد و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

درآمد سرانه چین 3 برابر، ترکیه 6 برابر و کره جنوبی 12 برابر ماست.

رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اینکه حرکتی که حول محور صحبت و نوشتن درباره توسعه شکل گرفته است را باید به فال نیک گرفت، گفت: اگرچه در ورود به مباحث از منحنی ها جلوتر هستیم. برنامه ریزی توسعه، نام این کتاب به درستی است عنوان تراژدی رشد و توسعه در ایران نامگذاری شده است، چرا باید در نظر بگیریم که چه هزینه هایی داشته ایم و چه دستاوردهایی داشته ایم؟ با نگاهی به این دستاوردها بی جهت نیست که مسیر طی شده را تراژدی بنامیم.

جامعه جز با هم اندیشی، همگرایی و انباشت نسل ها نمی تواند راه درستی را در مسیر توسعه طی کند.

حجت الله میرزایی وی خاطرنشان کرد: اگرچه نسبت به 80 سال گذشته در زندگی بهتری زندگی می کنیم، اما با مقایسه خود با دیگران احساس می کنیم در توسعه عقب هستیم. در سال 1979 درآمد سرانه ما، ترکیه، کره جنوبی و چین یکسان بود و امروز بعد از 50 سال، چین 3 برابر، ترکیه 6 برابر و کره جنوبی 12 برابر ما شده است. و این در حالی است که اگر آن را با شاخص های توسعه بسنجیم، وضعیت از این هم بدتر است. مسیر توسعه از تفکر متقابل، همگرایی و انباشت بین نسلی می گذرد.

میرزایی همچنین تصریح کرد: در نیم قرن اخیر راه آموختن از دیگران و خودمان را بسته ایم. راه آموختن از دیگران را با مفاهیمی مانند سکولار بودن، غیر درونی بودن و غربی بودن بستیم. در درس گرفتن از خود، حتی بدتر از آموختن از دیگران عمل کردیم، زیرا بعد از هر 8 سال، با عبارت: دور انداختن بنیانگذاران وضع موجود، گویی انقلابی رخ داده است، راه را بر این نوع یادگیری نیز بستیم. .

وی با بیان اینکه اقتصاددانان نهادی بر یادگیری به عنوان انباشت دانش تمرکز کرده اند، گفت: انباشت دانش با نوآوری یا انباشت دانش جمعی رو به رشد و یادگیری از دیگران شکل می گیرد، واقعیت این است که در نیم قرن گذشته آموخته ایم. از خود ما دیگران را نیز مسدود کرده ایم. جامعه جز با هم اندیشی و همگرایی و انباشت نسل ها نمی تواند مسیر درستی را در مسیر توسعه طی کند.

عواقب نادیده گرفتن زنان آسیب به کل جامعه است

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از نویسنده کتاب به دلیل پرداختن به مسائل زنان و نقش آنها در دستیابی به توسعه، به بخش هایی از این کتاب اشاره کرد و گفت: همانطور که نویسنده به درستی در کتاب « فاجعه رشد و توسعه در ایران» وی با اشاره به اینکه متأسفانه در ایران در 100 سال گذشته همواره توسعه در غیاب مردم طراحی و اجرا شده است، خاطرنشان کرد: در حالی که مشارکت مردم این روند را میسر می کند.

یکی از دلایل عدم توسعه، مقاومت در برابر تغییر رویکرد مشارکت زنان است که پیامدهای این معضل نه تنها به زنان بلکه به کل جامعه آسیب خواهد رساند.

منشاء قومی وی تصریح کرد: اگر یکی از اهداف توسعه، تحقق عدالت باشد، زمانی این امر محقق می شود که دولت و دولت به مشارکت همه مردم و نه تنها بخشی از مردان توجه کنند.

وی همچنین به قسمت های دیگر کتاب اشاره کرد و گفت: همانطور که در این کتاب به درستی بیان شده است، یکی از دلایل توسعه نیافتگی، مقاومت در برابر تغییر رویکرد مشارکت زنان است که پیامدهای این معضل نه تنها به زنان بلکه به ضرر زنان خواهد بود. کل جامعه تبدیل شد. این یعنی ایستادن از یک سو و تاب آوری از سوی دیگر. بدیهی است که پویایی تلاش برای دستیابی به زندگی، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​ناگزیر تغییراتی را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مشارکت اقتصادی زنان و شکاف جنسیتی در این کتاب به درستی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: در گزارش مجمع جهانی اقتصاد با توجه به شکاف جنسیتی در سال جاری، وضعیت مشارکت اقتصادی زنان به عنوان یکی از شاخص ها مطرح شده است. توسعه بسیار تاسف بار است. ما در بین 146 کشور رتبه 143 را داریم. وی همچنین تاکید کرد که قانون کشور زنان را از شرکت در انتخابات، انتصابات سیاسی و… منع نکرده است، اما در این زمینه موفق نبوده ایم.

سیستم حکمرانی تصویری به یاد ماندنی با مفهوم توسعه می گیرد

این تحلیلگر حوزه سیاست های عمومی نیز با اشاره به اینکه منابعی در کشور وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند، اظهار داشت: «نوروز» به عنوان یک مراسم باستانی؛ در حال حاضر در کشور به عنوان یک مراسم باستانی و باستانی در کشور وجود دارد. «ذخیره دانش» و تبدیل نشدن آن به دانش سیاسی و «روحیه صلح طلبانه و مسالمت آمیز و همزیستی مسالمت آمیز ایرانیان» که همواره از آنها یاد شده، سه منبعی هستند که به وجود و بهره برداری از آنها توجه کافی نشده است. . است

ما سالانه به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که استفاده از این سرمایه گذاری ها نیز نیازمند کمک توسعه دهندگان است.

به روز رسانی کنید وی افزود: تا زمانی که توسعه به دغدغه عمومی مردم تبدیل نشود و نظام حاکمیتی گرفتن عکس یادگاری با توسعه آن را به ابزاری برای حل مشکلات تبدیل نکند، نمی‌توانیم مفهوم توسعه و کارکرد آن را در جامعه ببینیم. زندگی شخصی ما

رئیس سازمان بورس ایران تصریح کرد: سال 1404 سال چشم انداز است. ما قرار بود اولین کشور منطقه باشیم به این معنا که باید از عربستان و ترکیه جلوتر باشیم، در حالی که از نظر ارزش اسمی چهارمین کشور منطقه هستیم و امارات از ما جلوتر است. شاخص برابری قدرت خرید ppp) نیز یک کشور ثالث است.

حجت الله سعیدی وی همچنین تصریح کرد: برای ماندن در این شرایط به رشد متوسط ​​6.5 درصدی در سال نیاز داریم که این رشد از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر است. متاسفانه نرخ تشکیل سرمایه ما منفی بوده است. ما سالانه به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که استفاده از این سرمایه گذاری ها نیز نیازمند کمک توسعه دهندگان است.

ربیعی: گاهی توسعه با فلسفه قدرت در تعارض است

جامعه ایران درگیر تفکر کوتاه مدت و کوتاه مدت است

نویسنده کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» نیز به روند تولید و انتشار این اثر و همچنین مفاهیم انباشت و انباشت زدایی اشاره و توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا کرچی وی با بیان اینکه نظام حاکم با ایجاد رقیب و دیگری برای خود مانعی برای پیشرفت خود شده است، تصریح کرد: سلب اختیار از نخبگان و ایجاد رزومه های جعلی یکی از زیر مجموعه های این موانع است.

وی همچنین تشکیل سازمان تحقیق و توسعه را یکی از مهم ترین الزامات مسیر توسعه معرفی کرد. کرچی همچنین برداشت مردم از انباشت زدایی به جای انباشت سرمایه و آثار کوتاه مدت و بلندمدت آن را تشریح کرد.

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در رابطه با مسائل توسعه در کشور و موانع پیش روی آن اظهار داشت: اگر بخواهیم با توجه به منابعی که در اختیار داریم به توسعه قابل قبولی دست یابیم باید از یک سیستم مدیریتی قوی استفاده کنیم. منابع به مردم وی همچنین به مشکلات موجود در این مسیر اشاره کرد و نمونه هایی را در این زمینه بیان کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا