کتاب و ادبیات

رعایت استانداردهای بین‌المللی در فلوشیپ ضروری است/ وجهه بین‌المللی ایران خدشه‌دار نشود

تهران- ایرنا- مدیر آژانس ادبی صبا با تاکید بر لزوم آموزش ناشران، آژانس های ادبی و خبرنگارانی که در اولین دوره همایش تهران شرکت می کنند، گفت: برنامه ریزی دقیق، اطلاع رسانی کامل و نحوه برگزاری اولین همایش تهران حائز اهمیت است. افرادی که در این رویداد شرکت می کنند شرکت می کنند، آنها از استانداردهای بین المللی آگاه هستند.

مریم روناک در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با تقسیم اقداماتی که باید برای برگزاری اولین همایش کتاب (برنامه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایشگاه کتاب برای ناشران، نویسندگان، تصویرگران و غیره برای شرکت در آن رویداد در تهران انجام شود) وی تصریح کرد: این اقدامات را می توان به دو بخش برنامه ریزی و اجرا تقسیم کرد. این فلوشیپ رویدادی خواهد بود که برای اولین بار در کشور برگزار می شود و ممکن است در عمل ایراداتی وجود داشته باشد.

ناشران و مدیران آژانس های ادبی حداقل به یک ماه زمان نیاز دارند تا برای شرکت در بورسیه آماده شوند.

مدیر نمایندگی ادبی صبا با تاکید بر اینکه اولین فلوشیپ تهران پیشتاز نشر در حوزه کودک ایران خواهد بود، ادامه داد: بعداً تمامی اقدامات به آن ارجاع داده می شود، ناشران و آژانس های ادبی باید برنامه ریزی خوبی برای فلوشیپ داشته باشند. این رویداد برگزار نمی شود.

وی درباره برنامه ریزی هایی که برای برگزاری فلوشیپ باید انجام شود، توضیح داد: باید مشخص شود چه کسانی و از کجا به این رویداد می آیند. شرکت کنندگان در این رویداد باید اطلاعات دقیقی از ناشران و آژانس های ادبی که از کشورهای دیگر در آن شرکت خواهند کرد، داشته باشند. چند سالی است که فلوشیپ شارجه در امارات برگزار می شود و ما انتظار نداریم در گام اول بورس تهران مانند شارجه باشد. اما بورس شارجه در صورتی که در ماه نوامبر برگزار شود، از اکتبر به شرکت کنندگان اطلاع خواهد داد.

روناق با تاکید بر اینکه مشخصات و سایت فلوشیپ باید از یک ماه قبل برای شرکت کنندگان در دسترس باشد، افزود: به عنوان یک آژانس ادبی باید از قبل بدانم که با کدام ناشران و آژانس های ادبی مذاکره خواهم کرد تا خودم را برای آن آماده کنم. من آماده چاپ کاتالوگ هستم.

به گفته وی، مسئولان انتشارات و مدیران بنگاه های ادبی حداقل به یک ماه زمان نیاز دارند تا برای شرکت در این همایش آماده شوند.

رعایت استانداردهای بین المللی در فلوشیپ ضروری است/ وجهه بین المللی ایران نباید خدشه دار شود

مریم روناک، مدیر نمایندگی ادبی صبا

پروتکل های بین المللی باید رعایت شود

روناق درباره قسمت اجرایی فلوشیپ و اعتبارات بین المللی آن توضیح می دهد: پس از برنامه ریزی نوبت به اجرای فلوشیپ می رسد. در قسمت اجرا باید بپذیریم که این رویداد جنبه بین المللی خواهد داشت، بنابراین باید پروتکل های بین المللی رعایت شود. مثلاً محل برگزاری، چیدمان میزها، ساختار و روند برگزاری مراسم باید به گونه ای باشد که وجهه بین المللی ایران لطمه ای وارد نشود. برگزاری فلوشیپ با برگزاری کارگاهی که فعالان نشر از کشورهای مختلف در آن شرکت می کنند متفاوت است. همچنین افرادی که در فلوشیپ شرکت می کنند از استانداردهای بین المللی آگاهی دارند.

در این رویداد تمامی ناشران و آژانس های ادبی با عنوان «ایران» ارزیابی می شوند.

مدیر نمایندگی ادبی صبا با تاکید بر اهمیت آموزش قبل از شرکت در فلوشیپ گفت: افرادی که در این رویداد شرکت می کنند از ناشران و آژانس های ادبی گرفته تا خبرنگاران باید اطلاعات اولیه در این زمینه داشته باشند و برای شرکت در آن آموزش ببینند. به این ترتیب است که نماینده قابل قبولی از ایران ارائه می شود، زیرا در این رویداد همه ناشران و آژانس های ادبی به عنوان «ایران» ارزیابی می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش خبری اولین دوره فلوشیپ تهران گفت: تیم خبری که این رویداد را پوشش می دهد باید افرادی باشند که بتوانند مصاحبه های انگلیسی داشته باشند و با مردم صحبت کنند و سوال بپرسند. همچنین تیم خبری باید از قبل بداند که کدام ناشران و آژانس‌ها در بورس شرکت می‌کنند.

روناق درباره ساختار فلوشیپ توضیح داد: این ساختار به گونه ای است که تعداد قابل توجهی از ناشران و مسئولان آژانس های ادبی در مدت زمان محدودی به این رویداد می آیند و قرار است ناشر و آژانس ادبی بتوانند از آن افراد نهایت استفاده را ببرند. که ناشران، آژانس ها نویسندگان و روزنامه نگاران باید قبل از رویداد بیشترین اطلاعات را داشته باشند تا بتوانند بیشترین استفاده را از آن ببرند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا