کتاب و ادبیات

رفتار زنان کربلا در قالب قصه برای کودکان روایت شود/ آموزه‌های اخلاقی عاشورا گسترده است

تهران- ایرنا- کتابدار قصه گوی کودک و نوجوان گفت: در واقعه کربلا آموزه های اخلاقی و دینی فراوانی وجود دارد، رفتار زنان در کربلا را می توان در قالب داستان های تامل برانگیز برای کودکان و نوجوانان بیان کرد.

منصوره افشار وی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره شیوه های قصه گویی از واقعه کربلا برای کودکان، با بیان اینکه ماجرای کربلا از نظر اخلاقی دارای طیف های مختلف و شگفتی است، گفت: هر پرتوی از آن می تواند باشد. متناسب با روحیه مخاطب استفاده می شود. با توجه به محدود بودن دامنه تجربیات، دیده ها و شنیده ها و لطافت روح و روان کودک و نوجوان، بهتر است از میان ابعاد متعدد این نبرد حق علیه باطل، به حوادث دلخراشی نیز بپردازیم. و صحنه ها یا مسائل انتزاعی که خارج از درک کودک است و او نوجوان است، از آن دوری کنیم.

رفتار زنان کربلا را باید در قالب قصه برای کودکان بیان کرد/ آموزه های اخلاقی عاشورا گسترده است.

ما از کودکی با ماجرای کربلا آشنا بودیم

کتابدار قصه گوی کودک و نوجوان درباره شیوه های قصه گویی از واقعه کربلا برای کودکان گفت: نگاهی به سیر تاریخی مراسم عزاداری ماه محرم در ایران از قرن چهارم (زمانی که شیعیان توانستند به صورت عمومی سوگوار) تا کنون متوجه شده ایم که عزاداری در ایران به صورت میراثی است. ناسیونالیسم مذهبی ریشه در فرهنگ ما دارد.

ریشه یابی یک فرهنگ از طریق انتقال آن از پدر و مادر به فرزندان امکان پذیر است. فرهنگ عزاداری ایام محرم نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر یک از ما از کودکی با ماجرای کربلا آشنا شدیم و مهر خاندان پاک پیامبر (ص) در دل ما جوانه زده است.

وی گفت: باید توجه داشت که هر داستانی مخاطب خاص خود را دارد. داستان کربلا به قدری بزرگ و عمیق است و از نظر اخلاقی طیف ها و شگفتی های مختلفی دارد که می توانید از هر شعاع آن متناسب با حال و هوای مخاطب استفاده کنید.

رفتار زنان کربلا را باید در قالب قصه برای کودکان بیان کرد/ آموزه های اخلاقی عاشورا گسترده است.

در واقعه کربلا درس های اخلاقی و دینی فراوانی وجود دارد

این کتابدار کودک و نوجوان گفت: با توجه به محدودیت تجربیات، دیده ها و شنیده ها و همچنین لطافت روح و روان کودکان و نوجوانان، بهتر است به حوادث و صحنه های دلخراش بپردازیم. از واقعه کربلا یا مطالب انتزاعی که خارج از درک کودکان و نوجوانان است باید پرهیز کرد.

اگرچه مردم کوفه به عهد خود وفا نکردند، اما امام حسین (ع) به عهد خود وفا کرد و برای نجات جامعه مسلمانان مبارزه کرد.

در حین شرح آن رویداد، می‌توانیم به زیبایی بال ببخشیم و به کودکان و نوجوانان خود کمک کنیم تا بیشتر به داستان‌ها فکر کنند. مانند محبتی که در کربلا بین فرزندان و پدران و مادران وجود دارد، احترامی که بین مردم وجود دارد، مانند رابطه حضرت عباس(ع) با برادرشان امام حسین(ع) یا محبتی که حضرت رقیه(س) به ایشان داشتند. پدر، عمو و خاله دارد

وی با تاکید بر اینکه پیوند خانوادگی در بسیاری از موارد می تواند به تقویت پیوند خانواده در بین کودکان و نوجوانان و خانواده های آنها کمک کند، گفت: در واقعه کربلا آموزه های اخلاقی و دینی فراوانی وجود دارد. مثلاً همانطور که می دانیم امام حسین علیه السلام در مناسک حج بود که نامه هایی از کوفه سرازیر شد و از ایشان دعوت کرد تا آنها را از ظلم یزید و خلافت اموی نجات دهد. حج را که یک فریضه شرعی است، رها کردند و فریضه دیگری به نام جهاد را آغاز کردند.

افشار با اشاره به صحنه های زیبای واقعه کربلا تصریح کرد: مردم کوفه با وجود اینکه به عهد خود پایبند نبودند و حتی بسیاری از آنان در مقابل امام ایستادند؛ اما در مقابل امام زمان(عج) ایستادند. اما امام حسین علیه السلام به عهد خود وفا کرد و برای نجات جامعه مسلمین جنگید.

رفتار زنان کربلا را باید در قالب قصه برای کودکان بیان کرد/ آموزه های اخلاقی عاشورا گسترده است.

اصحاب قبل از رفتن به جبهه از امام (ع) اجازه می گرفتند

این قصه گو با بیان اینکه رعایت ادب در کربلا از صحنه های زیبای این داستان است، گفت: یاران قبل از رفتن به جبهه از امام(ع) اجازه می گرفتند. ادبی که حضرت ابوالفضل(ع) در مقابل امام(ع) از خود نشان می دهد، رشادت و شهامتی که در صحنه های کربلا موج می زند و تعهد امام و یارانش به نماز اول وقت و جماعت است. یکی از زیبایی های کربلا اهمیت دادن به نماز یکی دیگر از جلوه های زیبا در کربلاست.

رفتار زنان در کربلا را می توان در قالب داستان های تامل برانگیز برای کودکان و نوجوانان بیان کرد.

به گفته افشار، بعد از ظهر عاشورا با اینکه امام و یارانش هدف تیر قرار گرفتند، نماز را به جماعت خواندند. رفتار زنان در کربلا یا بعد از واقعه عاشورا را می توان در قالب داستان های تامل برانگیز خارج از محدوده غم انگیز و دلخراش جنگ و خونریزی برای کودکان و نوجوانان به عنوان آموزه های اخلاقی عاشورا بیان کرد تا جوانه بزند. در زندگی فرزندان ما

وی درباره کتاب هایی که می تواند منبع خوبی برای قصه گویی برای کودکان باشد، گفت: از جمله کتاب هایی که می توان از آنها به عنوان منبع قصه گویی استفاده کرد، می توان به کتاب «قصه های کربلا» اثر اشاره کرد. مجید ملامحمدی“چهل روز عشق” نوشته محمدرضا سنگری“بزرگترین دختر جهان” توسط قلم سید مهدی شجاعی«نگاهی به سرخی آتش» توسط زهرا زواریان همچنین دو مجموعه شعر «بوی سیب می کنی» از جعفر ابراهیمی و شعر عاشورایی «وقتی بارون می بارید» سروده شد سید حبیب نظری در این زمینه قابل توجه هستند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا