کتاب و ادبیات

رقابت در نمایش خلاق بی‌معنا است / انتقال تجربه بداهه‌های کودکان ملاک است

تهران- ایرنا- داور بخش «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رقابت در عرصه تئاتر عملی و نمایش خلاق بیهوده است و بهتر است حذف شود. از این بخش

سید جمال میرجعفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان وی گفت: در قسمت نمایش خلاق، گروه داوران طرح ها را مطالعه کردند و توصیه های لازم را به مربیان دادند. به طور کلی طرح های اولیه خوب بودند، اما کمی ضعیف بودند نمایش خلاقانه آنها دور بودند و بیشتر به تئاتر رفته بودند.

داور بخش «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در واقع طرح ها به گونه ای نوشته شده بود که قصد داشتند تئاتر کار کنند. بنابراین سعی کردیم همراه با آموزش راهنمای طراحی ها را به سمت نمایش خلاقانه سوق دهیم. در این میان نمایش هایی وجود داشت که بر اساس خلاقیت نوشته شده بود و مربیان تخصصی روی نمایش خلاقانه کار می کردند.

قرار بود داوران قسمت «نمایش خلاق» از خود بچه ها در کار استفاده کنند، بداهه باشند و از قبل آماده نباشند و تمرین نداشته باشند.

داور بخش «نمایش خلاق» نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تأثیر جشنواره و اهمیت آن برای کودکان و نوجوانان گفت: این فلسفه کلی برگزاری جشنواره برای کودکان و نوجوانان است. نوجوانان چیز بسیار خوبی است. برگزاری جشنواره ای که در آن بچه ها بیایند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و آموزش ببینند بسیار خوب و بسیار مهم است. نحوه برگزاری جشنواره نیز مهم است. وقتی صحبت از نمایش های خلاقانه می شود، به رقابت اعتقادی نداریم. من فکر می کنم اگر رقابت در بخش خلاق حذف شود، خیلی بهتر است. این موضوع حتی در حوزه تئاتر کاربردی هم بی معنی است، اگر این موارد رعایت شود اتفاق خیلی خوبی می افتد.

مدرس دوره های تربیت مربی خلاقیت و تفکر ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی و اساساً انتقال تجربیات در یک بازه زمانی مشخص هم برای مربیان و هم برای کودکان و نوجوانان امر بسیار خوبی است و نتایج موثری به همراه دارد.

مدرس و مربی بازی های نمایشی و نمایش های خلاقانه در ادامه به معیارهای انتخاب آثار اشاره کرد و افزود: سعی کردیم از آثاری استفاده کنیم که خلاقیت بیشتری داشته باشد و ایده های کاربردی تری داشته باشد. بیشتر تمرکز ما روی این بود که هر کار و هر طرح چقدر از خود بچه ها کمک می گیرد و چقدر به صورت مشارکتی کار شده است. ملاک داوران این بخش این بود که از خود بچه ها در کار استفاده شود، بداهه باشد و از قبل آماده نشود و تمرین نداشته باشند.

رقابت در نمایش خلاق بیهوده است / معیار انتقال تجربه بداهه گویی کودکان

سید جمال میرجعفری داور بخش «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودک و نوجوان در تاریخ 27 تا 30 شهریور 1403 در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا