کتاب و ادبیات

روایتگران ژاله‌ای که گلگون شد

تهران – ایرنا – اگرچه 45 سال از کشتار مردم تهران در 17 شهریور موسوم به جمعه سیاه می گذرد، اما این روز سرآغاز فروپاشی رژیم پهلوی بود و خون بسیاری از مردم تهران، میدان ژاله را رقم زد. صورتی و اینگونه نام میدان شهدا پیدا شد. آن را قرار دادند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رژیم شاهنشاهی در هفدهم شهریور 57 قتل عام و قیام دو میلیون نفری در تهران را انجام داد که چنگیزخان را سفیدپوش کرد، اما محمدرضا شاه و سران پهلوی به دنبال توجیه کشتار آنها با این جمله بودند. داستان هفدهم شهریور را باید در روز پیش رو مرور کرد. یعنی پنج روز قبل از اقامه نماز عید سعید فطر در سال 1398 هجری شمسی، مردم به دعوت جامعه روحانیت مبارز در میدان آزادی (شهدای آن روز) علیه نظام تجمع کردند و پس از راهپیمایی 16 شهریور رژیم تصمیم گرفت اعلام حکومت نظامی از تجمع میلیون ها نفر جلوگیری کند.

فریدون هویدا برادر امیر عباس هویدا نخست وزیر شاه در تشریح راهپیمایی مردم تهران در روز 16 شهریور نوشت: «در راهپیمایی امروز سیل جمعیت به راحتی می توانست ساختمان مجلس و تأسیسات رادیو و تلویزیون را در بر بگیرد» سایر شهرها حکومت نظامی اعلام می کنند.

عمومی غلامعلی اویسی فرماندار نظامی تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای رفاه مردم و ایجاد نظم در برخی شهرهای کشور به ویژه تهران، مقررات حکومت نظامی از ساعت 6 صبح روز 17 اجرا می شود. شهریورماه و مردم در گروه های بزرگ خیابان های فرح آباد از این اطلاعیه بی خبرند. شهباز و میدان خراسان به سمت میدان ژاله حرکت کردند که کامیون های پر از نیروهای نظامی در اطراف میدان ایستاده بودند. با این حال، مردم بدون توجه به راه خود ادامه دادند.

ساعت 7:30 صبح جمعیت در میدان ژاله و خیابان های منتهی به آن تجمع کرده بودند که یکی از فرماندهان نظامی با بلندگو به مردم هشدار داد که رژیم نظامی است و یکی از روحانیون از مردم خواست تا روی زمین بنشین جمعیت روی زمین نشستند اما نیروهای نظامی از چهار طرف گذر را بستند و به سوی مردم تیراندازی کردند.

با این وضعیت، تظاهرات مردم از میدان ژاله به خیابان‌های دیگر از شرق تا جنوب تهران و خیابان‌های مولوی، میدان خراسان، میدان شوش و میدان راه‌هان و خیابان‌های فردوسی، منوچهری، سعدی شمالی، نظام آباد، خیابان فرح آباد، منطقه نارمک، سرایت کرد. میدان سپه. و خیابان لاله زار صحنه درگیری شد و این تظاهرات تا پاسی از شب ادامه داشت.

راوی تگرگ که صورتی شد

آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان 17 شهریور منتشر نشد. به گونه ای که شاپور بختیار آخرین نخست وزیر خاندان پهلوی تعداد کشته شدگان را 700 تا 800 نفر اعلام کرد، اما برخی شهدای این روز را بیش از 4000 نفر دانستند. میشل فوکو فیلسوف فرانسوی که در ایران بود و وقایع انقلاب را در یک روزنامه ایتالیایی منتشر کرد، از تیرباران چهار هزار نفر از مردم تهران در این روز خبر داد.

کتاب های جمعه سیاه

تهران شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین قتل‌عام‌ها تا آن روز یعنی جمعه سیاه ۱۷ شهریور بود و تاکنون کتاب‌ها و آثاری در این زمینه منتشر شده است که برخی از این کتاب‌ها به شرح زیر است:

– کتاب تصمیم بد – جمعه خونین در سال 1355 به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

– کتاب فاجعه 17 شهریور در انتشارات سارو وابسته به موزه دفاع مقدس تهران در سال 1397 گردآوری و منتشر شده است و تأثیر حادثه 17 شهریور در نفی حقانیت رژیم پهلوی و گسترش آن. مبارزات مردمی در آن مورد بحث قرار گرفت.

– کتاب تاریخ شفاهی هفدهم شهریور 1357 اثر همت. محمد طحان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی تالیف و منتشر شده است.

– کتاب اشک های جمعه قلم مونا اسکندری رمانی در حال و هوای آن روزها توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

– جلد شانزدهم کتاب مصور روزهای انقلاب به جمعه سیاه اختصاص داشت که به زبانی ساده و روان برای نوجوانان نوشته شده است.

– کتاب ریشه های انقلاب اسلامی ایران و شرح 17 شهریور به قلم حسینعلی علامنوری توسط انتشارات نوید نور منتشر شده است و به بررسی سیر پیروزی انقلاب و پرداختن به رویدادهای مهم از جمله 17 شهریور می پردازد.

راوی تگرگ که صورتی شد

– کتاب «گام به گام با انقلاب: ظهور انقلاب اسلامی» اثر نویسنده اکبر خلیلی که توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

– کتاب «جلسه کارشناسی کالبدشکافی یک واقعه؛ 17 شهریور 1357» توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات سیاسی منتشر شده و روایتی است از وقایع شهریور 1357 از زبان شاهدان عینی.

– کتاب «قلعه شاه و مدرسه فیضیه» که محمد رفیعی طالقانی آن را نوشت و هفده شهریور آن را منتشر کرد.

– جلد پنجم «دفترچه خاطرات انقلاب اسلامی» به کشتار مردم در 17 شهریور اختصاص دارد. میرزاباقر علیان نژاد توسط انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۷۸ تالیف و منتشر شده است.

– کتاب «از ثبات در تبریز تا فاجعه 17 شهریور» قلم. علی محمد بشارتی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) منتشر شده است.

راوی تگرگ که صورتی شد

مستندهای 17 شهریور

با وجود آمار ضد و نقیض از کشتار مردم تهران در جمعه سیاه و روایت های متفاوت از سوی مسئولان نظام و مردم، مستندهایی ساخته شده است که برخی از آنها را مشاهده می کنید:

– مستند علیه طوفان به کارگردانی مهدی نقویان با استفاده از اسناد و تصاویر آرشیوی، پشت صحنه این روز به ویژه افراد تاثیرگذار و تصمیم گیرنده معرفی شده است.

– مستند 17 شهریور با محوریت بررسی تاریخی و سیاسی وقایع مربوط به 17 شهریور

– مستند هشت صبح … میدان ژاله با استفاده از تصاویر آرشیوی مناسب توانسته یکی از کامل ترین روایت های جمعه سیاه را به مخاطب منتقل کند.

– مستند رزم انگگ نیز روایتی متفاوت از کشتار مردم در 17 شهریور است و شعارهای این روز تکرار شده است.

– مستند جمعه سیاه یکی از فیلم های کوتاهی است که به شرح حادثه این روز اختصاص دارد و خلاصه ای از مستند در برابر طوفان است.

– مستندی از برگی از تاریخ که قیام خونین مردم تهران در جمعه سیاه را به تصویر کشیده و امروز از شبکه تهران پخش شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا