کامپیوتر و نرم افزار

روش تست رم کامپیوتر

تست رم کامپیوتر این یکی از کارهایی است که باید هر از گاهی روی سیستم خود انجام دهید. از آنجایی که RAM یکی از عناصر کلیدی در یک کامپیوتر است. سلامت RAM برای عملکرد صحیح کامپیوتر بسیار حیاتی است. اگر بخواهیم این قسمت را خیلی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که RAM یک حافظه کوتاه مدت برای کامپیوتر شما است که برای اجرای برنامه ها و وظایف فعلی خود از آن استفاده می کند. مانند هر قطعه سخت افزار دیگری در رایانه، حتی بهترین رم ها نیز ممکن است از کار بیفتند. پس تو کمک کن تست سلامت رم کامپیوتر باید بدانید که آیا این حافظه موقت خراب است یا هنوز پایدار است؟

یکی از اولین نشانه های ضعیف بودن رم کامپیوتر، صفحه آبی مرگ یا BSOD است. اگر نمی دانید خطای صفحه آبی مرگ چیست، مقاله “خطای صفحه آبی مرگ چیست + راه های رفع آن” را مطالعه کنید.

مشکلات حافظه معمولاً خیلی سریع ایجاد می شوند و به راحتی قابل تشخیص هستند. به عبارت دیگر، معمولاً در ابتدا، شکست ها به ندرت خود را نشان می دهند و سیستم بدون مشکل کار می کند. اما، پس از مدتی، سیستم حتی در هنگام راه اندازی نیز با مشکل مواجه می شود. بنابراین تست سلامت رم لپ تاپ و کامپیوتر شناسایی سریع مشکل و جلوگیری از چنین مشکلی بسیار مهم است.

روش های مختلف برای تست رم کامپیوتر وجود دارد. در این مقاله به بررسی دو روش می پردازیم تست رم کامپیوتر در ویندوز ما پرداخت می کنیم که خیلی راحت می توانند وجود مشکل را به شما اطلاع دهند.

تست رم کامپیوتر با روش های مطمئن

ما این را گفتیم تست رم کامپیوتر آنها از شناسایی مشکلات احتمالی رایانه ای که می تواند منجر به فاجعه شود جلوگیری می کند. بسیاری از اوقات افراد خطاهای مربوط به RAM کامپیوتر را در برنامه ها دریافت می کنند و آنها را نادیده می گیرند. یا شاید برخی افراد با نصب دو رم در کامپیوتر سعی در حل این مشکلات دارند که به طور موقت این مشکل را برای آنها حل می کند. اما راه حل مناسب استفاده است تست سلامت رم لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد تا به شما کمک کند مشکل را به طور کامل برای همیشه حل کنید.

به تست رم کامپیوتر می توانید از ابزارهای ویندوز و همچنین برنامه های خارجی استفاده کنید. استفاده از برنامه های جانبی این مزیت را دارد که نیازی به بوت اولیه ندارید و فقط با اجرای برنامه می توانید این کار را انجام دهید. یکی از مفیدترین برنامه ها برای این کار MemTest است که بسیار راحت است تست رم کامپیوتر does در ادامه هر دو روش تست رم کامپیوتر در ویندوز با ابزار ویندوز و برنامه MemTest را به شما آموزش می دهیم.

تست رم کامپیوتر با ابزار تشخیص حافظه

در ویندوز 10، ما یک ابزار داخلی داریم که تست رم را برای ما انجام می دهد. این ابزار Memory Diagnostic Tool نام دارد. برای شروع کار با این ابزار کافی است ابتدا آن را اجرا کنید.

تست-رم-کامپیوتر-لپ تاپ
  • مانند هر ابزار ویندوز دیگری، ساده ترین راه برای دسترسی به ابزار تشخیص حافظه این است که نام آن را در کادر جستجو بنویسید و آن را جستجو کنید. پس از یافتن برنامه، آن را اجرا کنید.
با استفاده از-Windows-Memory-Diagnostic-ابزار
  • پس از باز شدن برنامه، پنجره ای نمایش داده می شود که در آن باید Restart now را انتخاب کرده و مشکلات را بررسی کنید. با زدن این گزینه ویندوز به صورت خودکار ریستارت می شود و تست را اجرا می کند. سپس دوباره ریبوت می شود و وارد ویندوز می شود.
Run-Program-Windows-Memory-Diagnostic
  • هنگامی که ویندوز راه اندازی مجدد می شود، صبر کنید تا پیام نتیجه تست برای شما نمایش داده شود. ممکن است کمی طول بکشد تا سیستم دوباره بالا بیاید. پیام نتیجه تست رم کامپیوتر معمولاً به صورت اعلان در گوشه سمت راست پایین ویندوز به شما نشان داده می شود. پس بهتر است چشم از صفحه برندارید.
  • در ویندوز 10 ممکن است نتیجه آزمایش به صورت خودکار نمایش داده نشود. برای دیدن آن کافیست وارد Event Viewer شوید. برای این کار بر روی دکمه start کلیک راست کرده و Event Viewer را انتخاب کنید.

اگر با ویندوز 7 کار می کنید، برنامه RUN را با فشار دادن کلید + R اجرا کنید. داخل آن eventvwr.msc را تایپ کرده و enter را فشار دهید.

Run--Event-Viewer
  • در منوی سمت چپ روی Windows Logs کلیک کنید و در منوی باز شده System را انتخاب کنید. در اینجا لیست طولانی از رویدادهای ویندوز را مشاهده می کنید. بهتر است با استفاده از ابزار Find در پنل سمت راست، رویداد مورد نظر را پیدا کنید.
یافتن-نتایج-از-تست-رم-رام-کامپیوتر-در-----نمایشگر-رویداد
  • برای این کار در این قسمت بر روی FIND کلیک کرده و در آن MemoryDiagnostic را بنویسید. با کلیک بر روی دکمه Find Next می توانید نتیجه را در پایین پنجره باز شده مشاهده کنید.
نمایش-نتیجه-آزمون-در--نمایشگر-رویداد

تست رم کامپیوتر با ابزار Passmark Memtest86

برنامه Passmark Memtest86 ابزار جالبی برای تست رم نیازی به سیستم عامل ندارد.

منظور از این جمله که نیازی به سیستم عامل ندارد این است که این برنامه روی لینوکس دقیقا مانند ویندوز کار می کند و ربطی به سیستم عامل ندارد.

فقط با استفاده از فلش بوت شدن برنامه را اجرا کنید. از نظر ظاهری، برنامه بسیار پیچیده به نظر می رسد. اما، برعکس، کار با آن بسیار آسان است. کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا برنامه Passmark Memtest86 را دانلود کنید.
  2. محتوای دانلود شده را استخراج کرده و در پوشه ای روی دسکتاپ قرار دهید.
  3. حافظه USB را در رایانه قرار دهید و از محتوای قبلی آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. زیرا این برنامه فلش شما را فرمت می کند. حالا گزینه imageUSB را اجرا کنید.
  4. در نهایت درایو USB را انتخاب کرده و روی Write کلیک کنید.
ابزار Memtest86 را برای تست رم کامپیوتر اجرا کنید
  1. عملیات رایت محتویات روی حافظه USB ممکن است کمی طول بکشد. این زمان بستگی به سرعت فلاش شما دارد.
  2. پس از اتمام کار، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و دکمه های F2، Del، F8، F10 یا هر دکمه ای را که منوی بوت سیستم شما را نشان می دهد به محض بوت شدن فشار دهید. حتما می دانید که دکمه منوی بوت در سیستم ها و برندهای مختلف متفاوت است. در مقاله نحوه بوت کردن ویندوز 10 در مادربردهای مختلف، می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.
  3. حال در منوی نمایش داده شده گزینه USB را انتخاب کرده و فلش را بوت کنید.
  4. در پنجره باز شده روی Config کلیک کنید.
ورود به برنامه Memtest86
  1. در صفحه اصلی برنامه باید گزینه (S)start Test را انتخاب کنید.
Run-Program-Memtest86

بعد از اعدام تست رم کامپیوتر، باید منتظر بمانید تا برنامه آزمایشی کامل شود. در نهایت یا برنامه تست کامل می شود یا خطایی به شما نشان می دهد. در بالای صفحه می توانید مراحل اجرای تست را مشاهده کنید. بسته به اندازه رم، آزمایش شما ممکن است از 20 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر در تست رم خطایی پیدا شد به این معنی است که رم شما مشکل دارد و ادامه تست فایده ای ندارد.

نمایش نتیجه-تست-رم-رام-کامپیوتر در-Memtest86

اگر رم مشکلی داشته باشه چی؟

در برنامه تست رم کامپیوتراگر خطایی دریافت نکردید به شما تبریک می گویم رم شما سالم است و حافظه به درستی کار می کند. پس نگران نباشید و نگران آسیب رم نباشید. اما اگر خطایی دریافت کردید، دوباره به شما تبریک می گویم، متوجه خرابی رم خود شده اید. در 95 درصد موارد تنها راه حل مشکل خرابی رم، خرید رم جدید و تعویض آن است. اما اگر چند رم روی سیستم نصب شده باشد، باید آنها را یکی یکی تست کنید تا متوجه شوید مشکل از کدام رم است.

خبر خوب این است که اکثر کیت های رم معمولا دارای گارانتی مادام العمر هستند و می توانید آنها را برای گارانتی ارسال کنید.

تکنیک های شناسایی مشکل رم به روش نرم افزاری

سه کار وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر مشکلات مربوط به RAM انجام دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که RAM شما در ساعت مناسبی برای سیستم شما کار می کند. تمام حافظه ها ساعت و زمان خود را دارند که روی برچسب یا بسته بندی آنها نوشته شده است و باید مطمئن شوید که با سرعت یکسانی کار می کنند. برای این کار کافی است این سرعت را در قسمت پروفایل XMP بایوس سیستم خود بررسی کنید. اگر نمی دانید چگونه وارد بایوس سیستم شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله ورود به بایوس سیستم در مادربردهای مختلف را مطالعه کنید. به ندرت پیش می آید که در این قسمت سرعت بالاتر از ظرفیت رم برای اجرای آن تنظیم شود که باعث خطا در اجرای آن شود.
  • اگر این موضوع وجود ندارد، به زمان بندی توجه کنید. گاهی اوقات سرعت رم بیشتر از سرعت تعیین شده است که در این صورت باید زمان بندی و فرکانس را کاهش داد. البته این مشکل نیز به ندرت پیش می آید; زیرا این گونه مسائل معمولاً در ابتدای کار رم خود را نشان می دهد.
  • راه حل سوم بررسی پلت فرم است. برخی از سیستم عامل ها با تمام تنظیمات حافظه به خوبی اجرا نمی شوند. اگر رم با فرکانس بالا دارید، مطمئن شوید که پردازنده و مادربرد شما می توانند از آن پشتیبانی کنند. ناسازگاری سخت افزار ممکن است باعث ایجاد مشکل در RAM شود زیرا پردازنده نمی تواند فرکانس بالای RAM را مدیریت کند.

اخرین حرف

تست رم کامپیوتر درک مشکلات این بخش اصلی ویندوز بسیار مهم است. تو با تست رم شما می توانید مشکلات احتمالی این قسمت را بشناسید و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. اگر احساس می کنید رم سیستم شما مشکل دارد یا مدام ارورهای مربوط به رم را دریافت می کنید بهتر است تست رم کامپیوتر این کار را انجام دهید علاوه بر تکنیک های ذکر شده در بالا، می توانید رم دیگری را به رایانه خود متصل کنید تا مطمئن شوید که مشکل از RAM است یا خیر. اگر سیستم شما چند رم دارد، باید یکی از آنها را حذف کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا خیر. این کار باید برای هر رم انجام شود تا در نهایت رم معیوب شناسایی شود.

عدم سازگاری رم با مادربرد یکی دیگر از مواردی است که ممکن است برای رم مشکل ایجاد کند. همچنین ممکن است سرعت رم بر اساس UEFI یا BIOS تنظیم نشود و این مشکل باعث خطا شود. همه این کارها باید همزمان انجام شود تست رم کامپیوتر باید توسط نرم افزار انجام شود تا در نهایت بتوانید مشکل را شناسایی و رفع کنید.

سوالات متداول

به غیر از Memtest86 چه ابزار دیگری برای تست رم کامپیوتر وجود دارد؟

بهترین ابزار برای این کار ابزارهای داخلی ویندوز و Memtest86 هستند که در این مقاله به آنها پرداختیم. اما جدای از این دو برنامه، می توانید از ابزارهایی مانند DocMemory Memory Diagnostic و LinX کمک بگیرید.

چگونه رم کامپیوتر را در سیستم عامل مک تست کنیم؟

در این سیستم عامل ابزاری به نام Activity Monitor وجود دارد که نشان می دهد رم شما با نمودار فشار حافظه چقدر موثر است. اگر این نمودار سبز باشد، به این معنی است که از تمام پتانسیل مفید RAM استفاده می کنید. همچنین برنامه هایی مانند Rember و Apple Diagnostics برای مک ساخته شدند که کار تست رم کامپیوتر را انجام می دهند.

خرید تجهیزات شبکه غیر فعال

منبع: وبسایت نت ران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا