کتاب و ادبیات

زرویی نصرآباد/ شهیر غریب+فیلم

یزد – ایرنا – مراسم یادبود ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز سرشناس ایرانی امشب/پنجشنبه شب/ در زادگاهش روستای ناصرآباد شهرستان تفت استان یزد برگزار می شود و این بهانه ای شد برای یادآوری «معاصر». ملان نصرالدین» که به اندازه نام و توانایی های اوست. ، شناخته نشد.

«ابوالفضل زرویی نصرآباد» در 25 اردیبهشت 1348 در تهران به دنیا آمد و خاستگاه این طناز شاعر به روستای نصرآباد از توابع شهرستان تفت یزد برمی گردد، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بوده و فعالیت ادبی خود را به عنوان یک دانشمند آغاز کرده است. روزنامه نگار در سال 1368.

زرویی نصرآباد در سال 1369 به عنوان معاون سردبیر و عضویت در هیئت تحریریه هفته نامه گل آقا مشغول به کار شد و از سال 1370 به مدت یک سال سردبیر ماهنامه گل آقا و از سال 1373 دبیر اجرایی روزنامه گل سالنامه بود. سه سال او آقا بود و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ با روزنامه همشهری هم همکاری داشت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد سابقه همکاری با روزنامه ها و مجلات معتبری چون جام جم، ایرانیان، انتخ، مهر، زن، کیهان ارثیزی، بانو و Jestojo” در کارنامه حرفه ای خود. خود را دارد

ابوالفضل زرویی نصرآبادی اگرچه نام خانوادگی «ملان نصرالدین» را برای خود برگزید، اما از القاب دیگری مانند «چغندر میرزا»، «ننه قمر»، «کلثوم ننه»، «اماز ممتقی»، «میرزا یحیی» نیز استفاده کرد.

ابوالفضل زرویی نصرآباد در سال 1388 اولین کتاب طنز خود را به نام های «حکایات المقامات»، «قصه های امروز»، «تواریخ طنز ایران»، «دانش جهان»، مجموعه اشعار طنز «رافوضه» منتشر کرد. مجموعه مقالات «حدیث کند»، «گله به خانه نرسید»، «خاطرات حسنعلی خان مستوفی»، رمان «شب چهاردهم ماه» و «خورپژوهی» از بهترین آثار ابوالفضل زرویی هستند. نصرآباد

آنچه در مورد این شعار قدرتمند و طنز باید گفت این است که آن گونه که شایسته نام و توانایی های منحصر به فردش است شناخته نشده است. این شاعر نامی و معاصر حتی در زادگاهش، استان یزد و شهرستان تفت نیز ناشناخته مانده است

این نویسنده و شاعر طنزپرداز در طول زندگی خود با تالیف کتاب و انجام فعالیت های مختلف ادبی و فرهنگی به روشن ماندن چراغ ادبیات طنز در ایران کمک کرد. مستوفی در سال 2017 در خانه خود واقع در احمدآباد درگذشت.

آنچه در مورد این شعار قدرتمند و طنز باید گفت این است که آن گونه که شایسته نام و توانایی های منحصر به فردش است شناخته نشده است. این شاعر نامی و معاصر حتی در زادگاهش، استان یزد و شهرستان تفت نیز ناشناخته مانده است و شاید یکی از دلایل اصلی آن سکونت در تهران بوده است.

اگر می دانستیم چه گوهر گرانبهایی را در عرصه فرهنگ و شعر دفن کرده ایم، قطعاً برایش بیشتر می نوشتیم و از او یاد می گرفتیم.

زرویی غریبه در زادگاهش!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآبادی شاعر، نویسنده، طنزپرداز و پژوهشگر ادبی معاصر است که در زادگاهش کمتر شناخته شده است، گفت: با هدف با معرفی این چهره و شخصیت ملی شهرستان تفت و استان یزد و هویت زادگاه این شخصیت ملی یعنی روستای نصرآباد مراسم بزرگداشت زرویی نصرآبادی را برگزار می کنیم.

احسان عابدی با بیان اینکه زرویی نصرآباد مؤسس دفتر طنز حوزه هنری بوده است، افزود: کتاب های مختلفی از این طنزپرداز بزرگ منتشر شده است، وی فعالیت در زمینه طنز را به صورت حرفه ای با مجله «گل آقا» و کتاب ها آغاز کرد. «رافوزه ها» و «خاطرات حسنعلی خان مستوفی» از بهترین آثار زرویی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: مراسم بزرگداشت زرویی نصرآباد امشب بعد از نماز مغرب و عشا با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری و دهیاری نصرآباد در حسینیه بزرگ برگزار می شود. این منطقه با حضور طنزپردازان کشور.

اما حرف آخر این است که لازم است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری و نهادهای متولی فرهنگ و هنر و بویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش اطلاع رسانی کنند. این شخصیت ادبی و با برپایی همایش هایی به نام این شاعر، مردم را بیشتر معرفی می کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا