کتاب و ادبیات

زندگی‌نامه خواننده‌ ترانه‌های جنگ جهانی دوم منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «ترانه تاریخ» روایت 91 سال از زندگی ناگفته «فهیمه اکبر» است. زمانی که روسها در جنگ جهانی دوم به گیلان حمله کردند، فهیمه اکبر سرودهای ماندگاری برای مردم و علیه مهاجمان خواند و با موسیقی نیز مقابله فرهنگی با روسها رفت و شور و نشاطی را برای مردم ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار رکتاب ایرنا، معصومه جوادی نسب وی نویسنده و محقق کتاب «ترانه تاریخ» است. از این نویسنده دو کتاب با نام های «ثالسبیل» (تاریخ شفاهی تهران با مقدمه رضا کیانیان) و «هلیوپلیس» (تاریخ تمدن) توسط حوزه هنری منتشر شده است.

این کتاب در 20 بخش تنظیم شده است که 90 درصد اطلاعات و عکس های آن دست اول است و در جایی منتشر نشده است. فهرست بخش‌های این کتاب به شرح زیر است:

قسمت اول: خانواده و قسمت دوم: خواهر و برادر، قسمت سوم: دوران کودکی. از دیدار با قمرالملوک وزیری تا آموزش موسیقی در اتحاد جماهیر شوروی، بخش چهارم: نوجوانی. از مدرسه زندرک تا شاگردی مرتضی محجوبی، بخش پنجم: جوانان. پیوند زندگی با محسن اکبر و آشنایی با جهانگیر سرتیپ پور، قسمت ششم: اشغال رشت. سرودهای برای وطن، قسمت هفتم: سرود آزادی گیلان و تلاش برای نیازمندان، قسمت هشتم: زندگی در تهران. ماجراهای سفر از لندن به مکه، قسمت نهم: آداب و رسوم خانه و خانواده، قسمت دهم: ماجراهای بندر انزلی; از کنسرت متروپل تا ترور نافرجام محسن اکبر قسمت یازدهم: همکاری با جمعیت راه نو. از کتابخوانی در زندان زنان تا دیدار با سید موسی صدر، قسمت دوازدهم: تحولات موسیقی از تهران تا وین، اولین باری که صدای فهیمه ضبط شد، قسمت 13: تلاش‌های مردم‌شناختی. از برگزاری نمایشگاه گیلان تا تالیف دو کتاب، قسمت چهاردهم: سال های سخت. روزهای دردناکی که منجر به سفر کربلا شد، قسمت 15: بازگشت آرامش به زندگی; پایان دوری پدر، اهدای زمین ها و خانه ای که موزه شد، قسمت شانزدهم: زمان انقلاب; از سختی های ترک تا آهنگ برای کشور، قسمت 17: سقوط زندگی در آمریکا. از مصادره دارایی ها تا مرگ محسن اکبر، قسمت هجدهم: آخرین سال های زندگی; جشن 85 سالگی در آمریکا قسمت 19: آلبوم یادگار نگاهی به ترانه های فهیمه اکبر قسمت 20: پایان نود و یک سال زندگی. پرواز مادر و کفشدوزک حضرت مریم و جدول زمانی زندگی فهیمه به تقویم شمسی، آلبوم های عکس، منابع و نمایه ها از قسمت های پایانی کتاب است.

تلاش های فرهنگی یک هنرمند زن در جنگ جهانی دوم

فهیمه اکبر(یامین اسفندیاری) موسیقی شناس، مردم شناس و پژوهشگر فرهنگ مردم بود. او 91 سال زندگی کرد.

پدرش اسدالله یمین اسفندیاریوی از سیاستمداران مشهور دوره قاجار و پهلوی بود. پدربزرگش منشی دربار ناصری و از چهره های وزارت امور خارجه ناصرالدین شاه بود و همسرش محسن اکبر فرزند فتح الله اکبر (آخرین نخست وزیر قاجار) بود. از زمین داران معروف گیلان که دو دوره نماینده مجلس شورای ملی شد.

خواننده آهنگ های جنگ جهانی دوم

زمانی که روس ها در جنگ جهانی دوم به گیلان حمله کردند، فهیمه اکبر آهنگ های ماندگاری برای مردم و علیه اشغالگران خواند.

مردم شناسی در دوره پهلوی دوم

در دوران پهلوی دوم به عضویت جامعه راه نو درآمد و برای زنان تلاش های زیادی کرد. به کار مردم شناسی نیز روی آورد و همراه با احسان یارشاطراو برای فرهنگ مردم تلاش ها و تحقیقات زیادی کرد.

فهیمه اکبر این آهنگ را ساخته است. سانگ کتاب نوشت نمایشگاه ملی برگزار کرد. خانه و درمانگاهی برای طلاب و نیازمندان ایجاد کرد. او برای تحصیل هنر و خواندن به زندان زنان رفت. خانه اش را در رشت به اداره میراث فرهنگی سپرد تا به «موزه مردم شناسی» تبدیل شود و… بعد از انقلاب تمام زندگی و اموالش مصادره شد و مجبور به مهاجرت به آمریکا شد.

تلاش برای ایران شناسی در واشنگتن

در آمریکا به تلاش های فرهنگی خود ادامه داد و در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی ایران شناسی داشت. او تنها آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد و تا پایان عمر تلاش های فرهنگی زیادی کرد.

اینها گوشه هایی از زندگی زن در اجتماع است. اما او همیشه ناشناخته ماند و این ناشناخته ماندن دلایل اجتماعی و سیاسی خاصی دارد.

کتاب «سرود تاریخ» در 422 صفحه با مقدمه گلی اکبر(دختر فهیمه اکبر مقیم واشنگتن) توسط انتشارات 27 در اوت 1403 منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا