کتاب و ادبیات

«زندگی‌نامه عباس جمال‌پور» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «بیوگرافی و خدمات فرهنگی و هنری عباس جمال پور» چهره هنر نقاشی و نگارگری ایران به بررسی آثار و جنبه های اجتماعی و هنری اجرای او می پردازد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، در بخشی از مقدمه محمود شالوی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس انجمن درباره کتاب «زندگی نامه و خدمات فرهنگی و هنری عباس جمال پور» گفت: جمال پور یکی از ارکان بزرگ هنری ایران و مردی بزرگ در عرصه هنر است. مخصوصاً نقاشی سال‌هاست که او را می‌شناسم، آن‌هایی که از نزدیک می‌شناسند، می‌دانند که او کارش را به‌خوبی و درستی انجام داده است. درگیر آثار جمال پور، نمایشگاه ها و داوری های مربوط به وی، حضور در ستاد و برگزاری مناسبت های خاص، دوسالانه های نقاشی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر. جمال پور این شناخت و آشنایی را داشته است.»

در بخشی دیگر از این مقدمه می خوانیم: «جمالپور همانقدر که در نقاشی و بیان اندیشه های هنری حزق با قلم خود تواناست، به ویژه در نکات حکمی، معرفتی و فلسفی که می تواند ماهرانه ارتباط برقرار کند بین این دو تعادل برقرار می کند و به مقام تحلیل و تفسیر می رسد.

عناوین فهرست این اثر عبارتند از: مقدمه تالار; محمود شلاوی، جمال نقش و رنگ; عادل آقاییجمال پور هنر اجتماعی; محمدعلی رجبیتحلیل روان سنجی آثار عباس جمالپور; بهمن نامور مطلق، مروری بر آثار عباس جمالپور; اسماعیل آذرشجاعت خلاق بودن؛ محمد خراسانی زادهمرجان گرانبها در آسمان هنر; علی خداییجرعه جرعه، عاشق؛ عبدالمهدی مستکیننگاهی به آثار عباس جمال پور; خشایار قاضی زادهمردی که بیش از حد می دانست؛ کامران کوهستانیتجسم عشق در کالبد معنا؛ محسن فرشاداستاد جمال پور از نگاه دیگران; عادل آقایی، انرژی خلاق هنر و هنر; عباس جمال پور چگونه زیبا ببینیم; عباس جمال پور.

بخشی از متن کتاب

جمال پور، شخصیتی چند بعدی

محمدباقر آقامیری

جز هنر که تاج آفرینش است/ بنیان هیچ خانه ای جاودانه نیست

صحبت از شخصیت فرهیخته، هنرمند، نویسنده و محققی چون استاد عباس جمال پور کار سختی است. زیرا ابعاد وجودی این استاد والا مقام بسیار وسیع است. استاد را از سال 1351 می شناسم. او فردی برجسته و نادر در زمینه های نقاشی، موسیقی و پژوهش در دنیای هنر است. تحقیقات و مطالعات او در زمینه هنر و ارتباطات و حضور آن در ابعاد گسترده انسانی، اجتماعی، اخلاقی، تولیدی و سیاسی بسیار قابل توجه و تأمل است. استاد جمال پور در زمینه موسیقی به ویژه موسیقی اصیل و ملی ایران بسیار آگاه و ماهر است و تمامی قطعات موسیقی ایرانی را با ویولن زیبا و ماهرانه می نوازد. همچنین در زمینه نقاشی به ویژه نقاشی آثار زیبایی خلق کرده اند که دنیایی از احساسات و عواطف در این آثار نهفته است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و می توان گفت دنیای هنر و گستره بی پایان آن به زیبایی ساخته شده است. تفسیر شده و معنادار است که نادر و منحصر به فرد است. او سرشار از انرژی مثبت، امید و الگوی پیشرفت است. جنبشی برای هنرمندان دیگر از دیگر توانایی های استاد دانش و تخصص فوق العاده ایشان در زمینه صنعت چاپ است که در جای خود بسیار ارزشمند است.

باید اذعان داشت که وجود این استاد کم نظیر و ارزشمند برای هنر و فرهنگ کشورمان بسیار مفید بوده و جای تقدیر و توجه دارد. چقدر خوب و درست است که چنین بزرگانی را به جامعه جوان و فرهنگ دوست کشورمان معرفی کنیم.

قلندران حق را نصفه و نیمه نمی خرند / قبای اطلس تهی هنر (ص 43 و 44)

کتاب «بیوگرافی و خدمات فرهنگی و هنری عباس جمال پور» تالیف مؤلف انجمن تعالی فرهنگی به سرپرستی محمود شالوی تهیه و تنظیم عادل آقایی، تصحیح ولی الله محمدی در 183 صفحه مصور رنگی منتشر شده است. در 200 نسخه

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا