کتاب و ادبیات

زیباخوانی و صحیح‌خوانی دیوان حافظ را با نرم‌افزار «همراه حافظ» تجربه کنید

تهران – ایرنا – رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی یکی از مهمترین ویژگی های نرم افزار دایره المعارف چندرسانه ای «حافظ» را تلاوت زیبا و صحیح دیوان دانست که توسط 16 سخنران برجسته کشور قرائت شد. و شرح آیات نیز از میان 19 عنوان کتاب انتخاب شده است.

حجت الاسلام محمد حسین بهرامی وی به مناسبت روز حافظ در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: برای اولین بار نرم افزار دایره المعارف چندرسانه ای حافظ پس از هفت سال پژوهش و برنامه نویسی فنی برای اولین بار در سال 1392 به همت معاونت علمی و فناوری اطلاعات تولید و روانه بازار شد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).

وی افزود: با توجه به افزایش روزافزون استفاده از تلفن همراه و لزوم توجه به نیاز مخاطبان، تصمیم گرفته شد نسخه جدید این نرم افزار در قالب اندروید منتشر شود و بر این اساس اولین نسخه نرم افزار اندروید حافظ در سال 1403 تقدیم علاقمندان به شعر و ادب شد. فارسی شد

استاد جامعه المصطفی العالمیه افزود: دقت و وسواس فراوان در تهیه و تولید محتوا، حضور مؤثر اساتید و بزرگان فرهنگ، هنر و ادب فارسی در روند تولید این محصول و همچنین مرمت و احیاء نسخه های قدیمی قرن نهم هجری قمری، بخشی از ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار است. او حافظ محسوب می شود.

تلاوت زیبا و صحیح دیوان حافظ را با

حجت الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات علوم رایانه اسلامی

وی افزود: در این نرم افزار سعی شده است از بهترین و جامع ترین نسخه های دیوان حافظ استفاده شود. بدین منظور تمامی نسخه های قدیم و جدید مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه بین نسخه های موجود از جمله نسخه های چاپی که بیش از 35 نسخه می باشد و همچنین نسخه های دست نویس که حدود 44 نسخه می باشد مقایسه ای صورت گرفته است. برای غزل خوانی در این نرم افزار نسخه علامه محمد قزوینی و قاسم غنی با تصحیح ناتال خانلری و مقدمه رحیم ذوالنور انتخاب شده است.

بهرامی درباره ویژگی های نرم افزار حافظ گفت: علاوه بر ارائه متن کامل دیوان حافظ، خواندن زیبا و صحیح دیوان توسط 16 سخنران مشهور کشور انجام شد و ابیات از 19 عنوان کتاب انتخاب شد. همچنین شرح لغات اشعار از 6 فرهنگ لغت استخراج شده است.

تلاوت زیبا و صحیح دیوان حافظ را با

به گفته این دانشکده و استاد دانشگاه، تشریح وزن و آرایه های ادبی زیر اشعار، ارائه آیات و روایات مربوط به اشعار، قسمت فال به همراه شرح تفعل، ارائه قسمت کمک مشیره به ترتیب حروف الفبا، امکان علامت گذاری اشعار برای مراجعات بعدی، امکان جستجو. اشعار و توضیحات ارائه شده و همچنین متن و تنظیمات کلی نرم افزار از دیگر امکانات این برنامه می باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا