کتاب و ادبیات

سامان‌دهی سالن‌های مطالعه فارس برای جلوگیری از فعالیت سوداگران

شیراز- ایرنا- اداره کل کتابخانه های عمومی فارس صدور مجوز سالن های مطالعه را آغاز کرده و مسئولان این اداره معتقدند که این شیوه به ساماندهی این مراکز می انجامد و آشفتگی بازار اجاره میز و صندلی را که به پنجاه میلیون ریال رسیده است، پاک می کند. هر ماه در شیراز

به گزارش خبرنگار ایرنا استقبال دانش آموزان، پژوهشگران و نویسندگان از سالن های مطالعه بیش از سایر گروه ها بوده که این امر موجب راه اندازی سالن های مطالعه خصوصی در سال های گذشته به ویژه در مجاورت مدارس شده است.

در این سال‌ها محل صدور مجوز برای سالن‌های مطالعه، فرمانداری‌ها، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و هیچ‌گونه یکسانی در نرخ و ارائه استاندارد برای یک سالن وجود نداشت. اما راه اندازی و ترویج سالن های بدون مجوز را نیز باید به این شرایط اضافه کرد.

در این شرایط بود که شنیده شد برخی از سالن های مطالعه به ویژه در برخی نقاط شیراز بابت تهیه میز و صندلی ماهیانه 40 تا 50 میلیون ریال از متقاضیان دریافت کرده اند.

اکنون 2 سال است که کتابخانه های عمومی و اداره کل کتابخانه ها رسماً متولی صدور مجوز برای سالن های مطالعه برای ساماندهی فعالیت این مراکز با اتخاذ رویه ای ثابت و استاندارد هستند. به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، این روند در این استان به خوبی پیش رفته است، به طوری که هم اکنون فارس جزو اولین استان های کشور در صدور مجوز برای این سالن ها است.

ساماندهی سالن های مطالعه فارس برای جلوگیری از فعالیت تجار

مزایای سالن های مطالعه دارای مجوز چیست؟

به گفته محمدحسین فیروزی، هم اکنون 24 سالن مطالعه دارای مجوز در استان فارس وجود دارد که در فضایی امن با 1300 صندلی به متقاضیان خدمات رسانی می کنند و 30 سالن نیز در راه اخذ مجوز هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس گفت: پیش از این فعالیت سالن های مطالعه نظم خاصی نداشت و سه سازمان هر کدام به نوعی مجوز صادر می کردند. سالن هایی که بیشتر در مجاورت مدارس فعالیت می کردند، هر کدام تا 50 میلیون ریال شهریه داشتند.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، برخی از قرائت‌خانه‌های غیرمجاز برای در اختیار گذاشتن صندلی از متقاضیان هزینه‌ای دریافت می‌کنند که تا 50 میلیون ریال هم می‌رسد.

در حال حاضر با موافقت نهاد کتابخانه های عمومی و وزارت ارشاد، سایر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه مجوز سالن های مطالعه را صادر نخواهند کرد و همانطور که فیروزی گفت، اداره کل کتابخانه ها به سایرین نیز اعلام کرده است. ارگان هایی که صدور مجوز فقط از طریق این اداره کل انجام شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد سالن های بدون مجوز استانداردهای اولیه محیطی برای مطالعه را ندارند، در حالی که سالن ها برای دریافت مجوز باید شرایط اولیه را داشته باشند و رعایت کنند.

فیروزی اضافه کرد: خانواده ها می توانند با خیال راحت فرزندان خود را به سالن های دارای مجوز بفرستند، در حالی که در سالن های بدون مجوز این گونه نیست، این سالن ها با وجود اینکه هزینه زیادی می گیرند هیچ تعهدی ندارند.

وی ادامه داد: گاهی سالن های مطالعه بدون مجوز مدیریت درستی ندارند و گاهی شرایط حاکم بر سالن ها بر وضعیت روحی و روانی فرد تاثیر می گذارد.

گاهی سالن های مطالعه بدون مجوز مدیریت مناسبی ندارند و گاهی شرایط حاکم بر سالن ها بر وضعیت روحی و روانی فرد تاثیر می گذارد.

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، هم اکنون برای استفاده از قرائتخانه ها نرخنامه مصوبی وجود دارد که بر اساس متراژ زیرساخت، تعداد صندلی ها و خدمات ارائه شده تعیین می شود و امکان پذیر نیست. به طور خودسرانه شارژ کنید و مدیر مرکز نمی تواند سالانه بیش از هزینه خدمات شما را درصدی افزایش دهد.

وی گفت: این در شرایطی است که سالن های بدون مجوز سالانه صدها میلیون ریال از متقاضیانی مانند داوطلبان کنکور دریافت می کنند.

فیروزی گفت: ضمن پیگیری قانون و استفاده از ظرفیت های قانونی موجود برای ساماندهی سالن های مطالعاتی فارس، از سالن های فاقد مجوز دعوت می شود تا در مسیر اخذ مجوز قرار گیرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس افزود: مردم در صورت نیاز به مکانی امن و آرام برای مطالعه می توانند از سالن های کتابخانه های عمومی استان استفاده کنند.

پشتیبانی مدیریت استان فارس از سالن های مطالعاتی دارای مجوز

در هفته دولت امسال پنج سالن مطالعه دارای مجوز از اداره کل کتابخانه های عمومی در شیراز و مرودشت فارس افتتاح شد که تعداد سالن های مطالعه شیراز به 18 سالن رسید.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس با حضور در مراسم افتتاحیه ۲ سالن مطالعه بانوان در شیراز از حمایت از راه اندازی سالن های مطالعاتی دارای مجوز در استان خبر داد.

مهدی مومن زاده با بیان اینکه افزایش زیرساخت های کتابخانه ها و توسعه فضاهای فرهنگی نیاز شیراز است، گفت: چنین سالن هایی مورد نیاز بسیاری از مخاطبان به ویژه دانشجویان، دانشجویان و پژوهشگران است، از این رو از ایجاد سالن های مطالعاتی دارای مجوز در این شهر حمایت خواهیم کرد. استان .

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا