کتاب و ادبیات

سرمایه‌گذاری برای کودکان آینده جامعه را تضمین می‌کند/ ثبت‌نام رایگان کودکان

تهران-ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری برای کودکان آینده را تضمین می کند، ادامه داد: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که موضوع کودک در سطوح مختلف در موضوع فعلی گنجانده شود. کشور، کودک باید یکی از مسائل مهم مسئولان باشد، زیرا این کودکان هستند که آینده را می سازند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، حامد شمگاتی امروز -شنبه 14 اکتبر- در نشست خبری ویژه برنامه های هفته ملی کودک 1403 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تاریخچه روز و هفته کودک و نوجوان اظهار داشت: در سال 95 مسئولان در ژنو سوئیس گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند که هر کشور با توجه به خود تاریخ و فرهنگ، برای کودکان انتخاب می شود. در سال ۱۳۷۲ وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و مجلس، ۱۶ مهر را به عنوان روز کودک انتخاب کردند و این روز در تقویم ثبت شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه اساس روز ملی و جهانی کودک ایجاد رفاه برای کودکان است ادامه داد: فلسفه اصلی روز ملی کودک همین موضوع است. در هفته های گذشته جلسات متعددی با گروه های مردمی و مسئولین داشتیم که چه کنیم تا این هفته به خوبی سپری شود. آنچه مهم است این است که در روز ملی کودک فقط به دنبال چند برنامه نیستیم، هر روز و هفته باید به کودکان توجه کنیم زیرا کودکان آینده را می سازند.

وی ادامه داد: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که موضوع کودک به موضوعی جاری در سطوح مختلف کشور تبدیل شود، کودک باید یکی از موضوعات مهم مسئولان باشد چرا که سرمایه گذاری برای کودک آینده را تضمین می کند.”

برای کودکان، برای آینده

شمالی با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه کودک، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که موضوع حوزه کودک در جامعه باشد تا همه در هر کجا که هستند برایشان مهم باشد. شعاری را برای هفته ملی کودک امسال انتخاب کردیم: «برای کودکان، برای آینده». همگرایی و هم افزایی تمامی نهادها و سازمان ها را با هدف کودک و نوجوان تحت این شعار مد نظر داریم.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نگاه فراملی این کانون، از نگاه فراملی کودکان غزه نیز خبر داد. در مرکز ده ها برنامه در این زمینه داشتیم و به کودکان غزه توجه ویژه ای خواهیم داشت.

به گفته وی، طبیعی است که کودکان حقوق خود را ندانند، به همین دلیل جامعه باید نسبت به حقوق کودکان آگاه باشد.

وی با بیان اینکه هفته کودک از 14 تا 20 مهرماه برگزار می شود، ادامه داد: در این هفته نهادهای مختلفی از جمله وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث، گردشگری و … با ما همکاری می کنند. صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش، صدا و سیما، شهرداری، کمیته امداد، نهاد کتابخانه های عمومی، شورای کتاب، بنیاد بازی های رایانه ای.

وی با بیان اینکه برای این هفته دو سطح در نظر گرفته شده است، افزود: این دو سطح شامل اجرای برنامه کودک و اجرای برنامه درباره کودک است.

تابلویی اعلام کرد: مرکز علاوه بر 60 فعالیتی که داشت، هفته آینده از مرکز جدید علم و فناوری رونمایی می کند.

همه باید در هفته کودک به این گروه سنی توجه کنند

مدیرکل اداره کل و مدیر امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان درباره نگاه کانون به هفته ملی کودک توضیح داد: تلاش می کنیم در این هفته توجه همگان را به اهمیت دوران کودکی جلب کنیم. چون همه کشورهای دنیا نگاه عملی به کودکان دارند. شما باید نگاه استراتژیک به رشته بچه ها داشته باشید و به آنها توجه ویژه داشته باشید.

با توجه به سامیه سادات ابراهیمی لازم است مسئولان و مردم نگاه ویژه ای به کودک داشته باشند. هر کسی در هر سطحی در هر موقعیتی می تواند اقدامات موثری برای کودکان انجام دهد.

سرمایه گذاری روی کودکان آینده جامعه را تضمین می کند

هیچ نظارتی برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان وجود ندارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به همزمانی هفته ملی کودک با سه رویداد دیگر گفت: در روزهای آینده سه هفته ملی و بین المللی داریم، هفته نیروی انتظامی، هفته تهران، هفته بین المللی فضا در روزهای آینده. در تقویم هستند. این مرکز با شورای عالی فضایی هماهنگ شده است، سال گذشته سندی در این زمینه تصویب کردیم و یک روز هم برای کودکان و نوجوانان و فضا در نظر گرفتیم.

فرهاد فلاح وی با تاکید بر اینکه هیچ دیده بانی برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کشور وجود ندارد، گفت: این موضوع یکی از آسیب های حوزه کودک و نوجوان در کشور است. ما باید بتوانیم از حقوق کودکان دفاع و حمایت کنیم. تنها گروهی که می تواند مدافع حقوق کودک باشد رسانه ها هستند و همچنین کانون پرورش فکری تلاش می کند تا این امر محقق شود.

به گفته وی، قرار است عروسک های دارا و سارا در صدا و سیما، کانون پرورش فکری و استان ها اجرا شوند. این اقدامات برای ایجاد تعامل سازنده و شخصیتی سازنده برای کانون و ارتباط با خانواده ها انجام خواهد شد.

وی درباره برنامه های هفته ملی کودک گفت: در روزهای 26 و 27 مهرماه ثبت نام در تمامی مراکز فرهنگی سراسر کشور رایگان خواهد بود. در این ایام به 100 کلاس درس از مناطق کم برخوردار کتابخانه ویژه داده می شود. همچنین در این هفته بیش از 10 عنوان کتاب علمی و دینی و سه اسباب بازی به کتابخانه ها اهدا می شود.

جانبازان عصبی یک نمایش عروسکی اجرا می کنند

نایب رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره برنامه های هفته کودک کانون گفت: در این هفته کارگاه آموزشی فیلمسازی سیار، کارگاه پادکست صداگذاری برگزار می شود. هر روز یک فیلم در سینمای دانشجویی در خیابان خالد استانبولی پخش می کنیم.

محمدرضا کریمی صارمی وی درباره اجرای عروسکی جانبازان در هفته کودک توضیح داد: گروه پیشکسوتان فرماندهان ارشد دفاع مقدس به مدت چهار روز اجرای رایگان خواهند داشت. نشان می دهد تک تیز این یک نمایش عروسکی است که پیشکسوتان اجرا خواهند کرد. همچنین نشست های تخصصی در حوزه کتاب نیز در این روز برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا