علم و دانش

سرنخ‌های سلامتی بدن در الگوهای گرمایی صورت

تهران- ایرنا- شماری از دانشمندان چینی کشف کرده‌اند که ترکیبی از گرمای ساطع شده از بینی، گونه و اطراف چشم‌های هر فرد می‌تواند ابزار نظارتی خوبی برای رصد سلامتی او باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ساینس‌الرت، این محققان یک برنامه هوش مصنوعی را با داده‌هایی از دمای صورت مربوط به ۲ هزار و ۸۱۱ فرد مشارکت کننده چینی آموزش دادند و چند الگوی دمایی صورت را شناسایی کردند که می‌توانند نشانه‌ای از ساعت زیستی آن فرد باشند.

به عنوان نمونه، مشخص شد دمای بینی هر فرد نسبت به سایر مناطق صورت با بالا رفتن سن سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند در حالی که دمای اطراف چشم با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند.

سرنخ‌های سلامتی بدن در الگوهای گرمایی صورت

یعنی افرادی که بینی گرم‌تر و ناحیه سردتری در اطراف چشم دارند ممکن است یک ساعت گرمایی در صورت دارند که آرام‌تر کار می‌کند. اما این مساله چه ارتباطی با سلامتی فرد دارد؟

محققان دریافتند پروفایل گرمایی هر فرد با فاکتورها یا عوامل خاص سبک زندگی و سلامتی متابولیک پیوند دارد. افراد مبتلا به دیابت پروفایل گرمایی نشان دادند که نسبت به افراد سالم با همان سن بیش از شش سال مسن‌تر بود.

سرنخ‌های سلامتی بدن در الگوهای گرمایی صورت

این مدل یادگیری ماشین قادر شد نقشه گرمای صورت هر فرد را بطور خودکار پردازش و تحلیل کرده و با دقت بالای ۸۰ درصد پیش بینی کند آیا آن فرد یک اختلال متابولیک مانند بیماری کبد چرب یا دیابت دارد. در این مطالعه، کسانی که یک اختلال متابولیک داشتند با احتمال بیشتری گرمای بالاتری در ناحیه چشم نسبت به افراد سالم‌ در همان سن و با همان جنسیت نشان دادند.

سرنخ‌های سلامتی بدن در الگوهای گرمایی صورت

همچنین مشارکت‌کنندگان با فشار خون بالا دمای بالاتری در ناحیه چشم و گونه‌ها نشان دادند. مردهای مبتلا به فشار خون نیز اغلب بینی سردتری داشتند.

جینگ دونگ جکی هان از دانشگاه پکن گفت: ساعت گرمایی چنان ارتباط نیرومندی با بیماری‌های متابولیک دارد که مدل‌های قبلی تصویربرداری صورت قادر به پیش بینی این بیماری‌ها نبودند. امیدواریم تصویربرداری گرمایی صورت را در محیط بالینی به کار بگیریم زیرا ظرفیت بالایی برای تشخیص و مداخله درمانی زودهنگام دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا