اینترنت

سرویس VPN گوگل تنظیمات DNS ویندوز را بدون اعلان تغییر می‌دهد

اخیراً گزارش شده است که VPN گوگل نامیده می شود Google One VPN تنظیمات DNS ویندوز 11 و 10 را با تنظیماتش اصلاح می کند.

به گزارش تکنوک، با افزایش آگاهی مردم از خطرات اینترنت و جاسوسی آنلاین، محبوبیت VPN یا شبکه های خصوصی مجازی بسیار افزایش یافته است. با استفاده از VPN، کاربران ترافیک اینترنتی خود را رمزگذاری و مخفی می کنند تا فعالیت های آنلاین آنها پنهان بماند.

به گفته نیووین، شرکت های بزرگ و کوچک نیز به این موضوع توجه کرده اند و اکنون برخی از آنها سرویس VPN را به عنوان بخشی از محصولات خود ارائه می دهند. اما این ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کند. پس از شش ماه اعتراض کاربران، مرورگر Brave اخیراً مجبور شد نصب اجباری سرویس VPN خود را بر روی رایانه های ویندوزی متوقف کند.

اکنون گزارش هایی مبنی بر به هم ریختگی تنظیمات DNS ویندوز توسط سرویس VPN گوگل وجود دارد. در سال 2020، گوگل سرویس VPN را به عنوان بخشی از سرویس اشتراک ابری Google One خود معرفی کرد. دو سال بعد، در نوامبر 2022، این سرویس برای سیستم عامل های ویندوز و مک نیز در دسترس قرار گرفت.

به نظر می رسد که این مشکل دو بخش دارد: 1. Google One VPN سرورهای DNS خود را با سرورهای DNS ویندوز جایگزین می کند. 2. حتی اگر Google One VPN را غیرفعال کنید، این تنظیمات بازنشانی نمی‌شوند.

یکی از کاربران پلتفرم GitHub با نام کاربری Mr-McMuffin گزارشی ارسال کرد و در مورد باگ سرویس Google VPN توضیح داد:

این VPN در ویندوز 11 عملکرد DNS را مختل می کند. با فعال کردن آن، تنظیمات DNS سیستم روی سرورهای DNS گوگل در قسمت تنظیمات شبکه قفل می شود. برای رفع این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات > شبکه و اینترنت > اترنت برو این پنجره را باز نگه دارید و گزینه «دریافت آدرس IP به طور خودکار (DHCP)» را انتخاب کنید.

  • به Google One VPN متصل شوید. اکنون خواهید دید که تنظیمات DNS به صورت دستی در سرورهای گوگل تنظیم می شود.

  • در آینده پس از قطع اتصال VPN، تنظیمات بر روی سرورهای گوگل باقی می ماند و گزینه «دستیابی خودکار آدرس IP (DHCP)» دیگر فعال نمی شود. در نتیجه، هر گونه عملکرد مرتبط با DNS در رایانه مختل می شود.

حتی اگر رایانه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید یا برنامه Google One VPN را ببندید یا اتصال را قطع کنید، تنظیمات DNS در حالت دستی باقی می‌مانند. این باگ واقعا آزار دهنده است. برای استفاده از Google One VPN، کاربر باید به صورت دستی به تنظیمات شبکه رفته و گزینه «دریافت آدرس IP به طور خودکار (DHCP)» را دوباره فعال کند.

این یک مشکل جدی است و در تمام رایانه های ویندوز 11 آزمایش شده رخ می دهد. حالا چرا این باگ یک مشکل بزرگ است؟ در پاسخ باید بگوییم که در صورت استفاده از پروتکل امنیتی TLS یا DNS رمزگذاری شده، تنظیمات شما با استفاده از سرورهای 8.8.8.8 گوگل به هم می خورد. اگر از سرورهای DNS سفارشی برای کار و فایروال یا فیلتر خانواده استفاده می‌کنید، Google VPN همچنان با این تنظیمات مشکل دارد.

اگرچه در گزارش اولیه باگ به مشکل رخ داده در ویندوز 11 اشاره شده است، کاربران دیگر گزارش داده اند که این مشکل در ویندوز 10 نیز وجود دارد.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا