سیاست

سفر رئیس جمهور به عراق نشان دهنده سیاست مشترک در مسائل منطقه و جهان است

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار احزاب ایرنا در ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور به عراق گفت: عراق کشوری است که بعد از طی دوران جنگ و حملات داعش و مشکلاتی که تروریست‌های تکفیری در آنجا پدید آوردند ارتباط تنگاتنگی با ایران برقرار کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: دولت عراق دولتی است که به شیعیان اهمیت ویژه‌ای داده و به ارتباط به ایران به عنوان یک رابطه استراتژیک نگاه می‌کند.

تاکید بر سیاست نگاه به همسایگان و وحدت میان جهان اسلام در سیاست خارجی

ترقی با بیان اینکه سیاست نگاه به همسایگان و وحدت میان جهان اسلام در سیاست خارجی مورد تاکید نظام است، بیان کرد: طبیعتا ارتباط میان دو کشور ایران و عراق به لحاظ فرهنگی، اعتقادی و ژئوپلتیکی، ارتباط بسیار مهم، حساس و سرنوشت‌سازی برای جایگاه و موقعیت ایران و تشیع در منطقه و جهان دارد.

وی، سفر دکتر پزشکیان به عراق به عنوان اولین سفر خارجی ایشان را نشان دهنده اولویت کشورهای اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی خواند و اظهار کرد: این سفر در راستای اولویت دادن به همسایگان همفکر و هم عقیده، اولویت دادن به حامیان جبهه مقاومت و نیز در راستای حمایت از جبهه واقعی مقابله با تروریسم و تکفیری در منطقه است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، اینگونه اولویت‌ها را نشان دهنده سیاست مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق در مسائل منطقه و جهان توصیف کرد که می‌تواند نقش بسیار موثری در تداوم و تثبیت و تحکیم این روابط و ارتباطات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور داشته باشد.

ترقی با بیان اینکه تهران و بغداد روادید میان خودشان را تقریبا لغو کرده‌اند و ارتباطات مردم خصوصاً در برنامه قدرت نرم اربعین نقش بسیار موثر و مهمی در معادلات سیاسی و فرهنگی جهان دارد، خاطرنشان کرد: از این رو سفر دکتر پزشکیان به عراق می‌تواند تاثیر فراوانی بر تقویت جبهه مقاومت، تقویت تشیع در منطقه و تقویت اسلام در منطقه و جهان داشته باشد.

وی درخصوص دستاوردهای توافقات در سفر رئیس جمهور به عراق با بیان اینکه در ارتباط با کشور عراق نیازمند توافقات متعددی در زمینه‌های مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی، گردشگری و زیارتی هستیم، این توافقات را برای دو ملت بسیار مفید و نافع توصیف کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: یقیناً اگر این مسائل در دولت چهاردهم مورد تاکید و توجه قرار گیرد می‌توانیم از همه تسهیلات لازم برای ارتباطات اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و کمک به توسعه و پیشرفت عراق و استفاده از ظرفیت‌های این کشور در جهت پیشرفت کشور خودمان بهره‌ فراوانی ببریم.

بغداد برای توسعه نیازمند کمک همسایگانشان است

ترقی با بیان اینکه بغداد برای توسعه و پیشرفت نیازمند کمک همسایگانشان است، گفت: وقتی همسایگان عراق می‌توانند به این کشور کمک کنند نباید برای توسعه دستش را به سوی آمریکا یا قدرت‌های دیگر دراز کند.

وی افزود: از این رو به نظر می‌رسد توافقاتی که طراحی و برنامه‌ریزی شده و قبلاً مذاکرات آن به نتیجه رسیده و دارد جنبه عملی پیدا می‌کند نقش بسیار موثری در تحکیم روابط همه جانبه دو کشور خواهد داشت.

منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا