کتاب و ادبیات

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود

تهران- ایرنا- سفیر چین در ایران با بیان اینکه 2 هزار سال پیش فرستاده چین به ایران سفر کرد، گفت: «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی نیز به چین سفر کرد. در طول تاریخ ما را تقویت کرده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملک، “ابرهای بی پایان جاده ابریشم” نمایشگاه مشترک آثار هنری و تاریخی موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای و کتابخانه و موزه ملی Mallekبا حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای، هنرمندان، اساتید و مسئولان آستان قدس رضوی در موزه ملک تهران که موقوفه فرهنگی است افتتاح شد.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ تحکیم روابط بین ملت ها از طریق تبادل فرهنگی

دوستی و نفوذ متقابل ایران و چین قدمتی چند هزار ساله دارد

امیر خدایان رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن خیر مقدم به میهمانان این مراسم خاطرنشان کرد: در میان انبوه کشورهای جهان، کشورهای انگشت شماری هستند که می توانند به تمدن چند هزار ساله و غنی افتخار کنند. فرهنگ ایران و چین از جمله این کشورها هستند. کشورهای تاریخ ساز، سربلند و موثر.

وی گفت: در باور ایرانیان باستان، چین دورترین نقطه جهان و صعب العبور بوده است، تا جایی که پیامبر ما (ص) می فرماید: «بجویید و علم پیدا کنید اگر چه در چین باشد»، این سخت است. مسیر ما ایرانی ها را از ارتباط با چینی ها باز نداشت. . دوستی و تأثیر متقابل این دو کشور قدمتی چند هزار ساله دارد و نشانه های این تأثیرات متقابل در میراث فرهنگی، علمی و تمدنی هر دو کشور فراوان است.

رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک تصریح کرد: مفتخریم که این نمایشگاه ارزشمند که حاصل تلاش ارزشمند کارشناسان و مدیران موزه هنر شانگهای و کتابخانه و موزه ملی ملک است امروز افتتاح شد. این نمایشگاه نقطه شروع رابطه جدیدی است که از این پس به یاری خداوند خواهیم داشت. امید است که شبکه دوستی ها و همکاری ها روز به روز گسترده تر و گسترده تر شود.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ تحکیم روابط بین ملت ها از طریق تبادل فرهنگی

قسمت های ناشناخته ارتباط جاده ابریشم باید معرفی شود

اوه، موچین مدیر موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای نیز به اهمیت ارتباط دو کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: موزه شانگهای یکی از پیشتازان این ارتباط جهانی است و تلاش می کنیم با کشورهای جاده ابریشم ارتباط برقرار کنیم. ما با کمک سفارت چین توانستیم آثار خود را به مقامات ایرانی ارائه کنیم و نمونه هایی از این آثار را در کتابخانه و موزه ملک به نمایش بگذاریم تا آثار هنری کشورمان در معرض دید علاقه مندان ایرانی قرار گیرد.

هو موچین تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور است و امیدواریم این نمایشگاه بتواند به معرفی نقاط ناشناخته ارتباط جاده ابریشم و آگاهی بیشتر ما از این جاده منجر شود.

تاجران فرهنگ را در امتداد جاده ابریشم حمل می کردند

ژو جیفنگ یکی از هنرمندان چینی که تعدادی از آثارش در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود بخش بعدی برنامه را به خود اختصاص داد. وی ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی ایران برای ارائه آثار خود در این نمایشگاه تشکر کرد و سپس توضیحاتی در مورد آثار خود ارائه کرد.

وی افزود: هدف من از این آثار نشان دادن تبادل فرهنگی است که در این جاده صورت گرفت. جاده ای که تاجران زیادی به آنجا آمدند و بخش هایی از فرهنگ را منتقل کردند.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ تحکیم روابط بین ملت ها از طریق تبادل فرهنگی

تبادلات فرهنگی روابط ایران و چین را تقویت کرده است

زونگ پی وو سفیر چین در تهران نیز در این مراسم گفت: این نمایشگاه علاوه بر جشنواره هنری بودن، دستاورد مهمی در مبادلات بین المللی است. جا دارد از همه کسانی که برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر کنم.

وی گفت: چین و ایران کهن ترین تمدن های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم به هم متصل بوده اند و دو هزار سال پیش فرستاده ای از چین به ایران سفر کرده است. شاعر بزرگ ایرانی «سعدی» به چین نیز سفر کرده است. این مبادلات ارتباطات ما را تقویت کرد.

سفیر چین در تهران افزود: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، همکاری‌های دو کشور عمیق‌تر شده است. نمایشگاه امروز شاهدی بر تعمیق این روابط است. این آثار هم فرهنگ جاده ابریشم و هم هویت فرهنگی دو کشور را نشان می دهد. از طریق این آثار می توان رابطه نزدیک دو کشور را مشاهده کرد و همسویی تمدن ها را در طول زمان احساس کرد، این اتفاق در ایجاد تمدن جهانی تأثیر دارد.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ تحکیم روابط بین ملت ها از طریق تبادل فرهنگی

کارکرد اصلی جاده ابریشم تبادل فرهنگی است

حسن فرطوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در این برنامه و قدردانی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: شکوفایی فرهنگی ملت ها در قالب تبادلات بین کشورها صورت گرفته است.

وی افزود: یونسکو در سال 2017 دانشگاه جندی شاپور اهواز را به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان با قدمتی بیش از 1750 سال در تقویم رویدادها و جشن های خود معرفی کرد. نکته اصلی این ماجرا حضور اساتید و دانشجویان بین المللی در دوران حیات این دانشگاه است. این موضوع نشان دهنده سابقه طولانی ارتباط فرهنگ های مختلف به ویژه کشورهای حاشیه جاده ابریشم است.

فرطوسی افزود: امروز در این نمایشگاه زیبا جلوه هایی از تمدن، فرهنگ و هنر دو کشور ایران و چین به نمایش گذاشته شده است. دو کشور واقع در جاده ابریشم، جاده ای که کارکرد اصلی آن تبادلات فرهنگی است.

در این مراسم دو اثر نفیس از جمله دیوان نفیس کالیات سعدی توسط امیر خدریان به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین اهدا شد و گلدانی نفیس از چین به امیر خدریان.

نمایشگاه «ابرهای بی پایان راه ابریشم» تا بیستم آبان ماه در کتابخانه ملی ملک برپاست.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا