اینترنت

سه نکته مهم برای استفاده بهینه از فضای مجازی

یک کارشناس اطلاعات به تازگی سه نکته مهم را برای کمک به کاربران در مقابله با اطلاعات نادرست آنلاین ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش مجرداین نکات شامل توسعه سواد دیجیتال، اجتناب از تله های الگوریتمی، و گزارش اطلاعات مشکوک یا محتوای مشکل ساز به موقع است. این نکات به کاربران کمک می کند تا از مزایای فضای مجازی بهره ببرند و در عین حال خطرات مرتبط با اطلاعات نادرست را به حداقل برسانند.

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نحوه ارتباط، اطلاع رسانی و اشتراک گذاری لحظات زندگی روزمره ما را تغییر داده است. امروزه ما از پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و تیک تاک برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده خود، به اشتراک گذاشتن تجربیات، اطلاع رسانی و بیان نظرات خود استفاده می کنیم.

خطرات امنیت اجتماعی به تهدیداتی اطلاق می شود که می تواند ساختار اجتماعی و ثبات یک جامعه یا ملت را تضعیف کند. این خطرات اغلب از مسائلی مانند: بی ثباتی سیاسی، نابرابری اقتصادی، ناآرامی های اجتماعی یا مهاجرت در مقیاس بزرگ ناشی می شوند.

به عنوان مثال، بیکاری گسترده می تواند باعث ناآرامی اجتماعی شود که ثبات اجتماعی را تهدید می کند. در مثال مشخص تر، انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست است. اطلاعات نادرست، انتشار ناخواسته دروغ است، در حالی که اطلاعات نادرست، انتشار حساب شده دروغ به قصد فریب است.

انتشار اطلاعات نادرست با استفاده از فضای مجازی می تواند جوامع را قطبی کند، اعتماد به نهادها را از بین ببرد و خشونت یا تبعیض را تحریک کند.

فابریس لولیلا، نویسنده این مطالعه گفت: «من تعاملات درون سازمان‌ها را با تمرکز بر تأثیر فناوری‌های جدید و پویایی انسانی مطالعه می‌کنم. در مقاله ای اخیر سعی کردم به سوالات مطرح شده در مورد خطرات فضای مجازی پاسخ دهم. برای انجام این کار، جنبه‌های مختلف تعامل بین شبکه‌های اجتماعی و امنیت عمومی را تحلیل کردم.»

وی تصریح کرد: به طور خلاصه متوجه شدم که خطر امنیت اجتماعی ناشی از شبکه های اجتماعی پیچیده، چند وجهی و پویا است، این امر مستلزم تحقیقات مداوم، مقررات دقیق و مهمتر از همه این است که همه کاربران یاد بگیرند که محیط های دیجیتال را به طور انتقادی درک کنند و درگیر شوند. آنها آگاهانه تر».

Luleela سه نکته در این زمینه ارائه کرد تا به کاربران کمک کند خطرات فضای مجازی را به حداقل برسانند و در عین حال مزایای آن را از دست ندهند:

  • سواد دیجیتال خود را افزایش دهید
  • از تله های الگوریتمی خودداری کنید
  • اطلاعات مشکوک یا محتوای مشکل ساز را به سرعت گزارش و مسدود کنید.

طیفی از خطرات

ویدئوها و توصیفات به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم های رسانه های اجتماعی و فضای مجازی می تواند به انتشار اخبار در مورد رویدادها بسیار فراتر از یک منطقه جغرافیایی کمک کند. به عنوان مثال، قتل جورج فلوید (یک مرد آفریقایی-آمریکایی توسط پلیس در سال 2020) را در نظر بگیرید. اگرچه این اتفاق در آمریکا رخ داد، اما در فرانسه تأثیر بسزایی داشت و باعث اعتراض شد.

همچنین، مرگ فلوید بحث هایی را در مورد خشونت پلیس و نژادپرستی در فرانسه به راه انداخته است. این رویدادها توسط انجمن های سیاهپوست در فرانسه مورد توجه قرار گرفت و به سرعت پدیده همبستگی فراملی را ایجاد کرد.

نکته دیگر این است که گاهی اوقات، ویدئوها و توصیفات می توانند به انتشار اطلاعات تایید نشده یا حتی نادرست کمک کنند و به سردرگمی و عصبانیت دامن بزنند. تحقیقات نشان داده است که اخبار جعلی شش برابر سریعتر از اطلاعات واقعی در پلتفرم هایی مانند X منتشر می شود.

شبکه های اجتماعی نیز به ابزاری قدرتمند برای نفوذ تبدیل شده اند. به عنوان مثال، آنها به رهبران سیاسی و احزاب اجازه می دهند تا مستقیماً با رای دهندگان خود تعامل داشته باشند و رسانه های سنتی را دور بزنند و پیام آنها را با هدف قرار دادن مخاطبان اغلب جوان کنترل کنند.

سه نکته مهم برای استفاده از فضای مجازی که باید بدانید

با این حال، این قدرت نفوذ می تواند به طور مخرب برای دستکاری اطلاعات استفاده شود. نمونه هایی از کمپین های اطلاعات نادرست مانند شایعات بی اساس، حساب های کاربری جعلی یا ترول های سیاسی در سیستم عامل هایی مانند توییتر یا فیس بوک کم نیست.

این پدیده بخشی از روند گسترده تر افزایش اطلاعات نادرست در آفریقا است. مرکز مطالعات استراتژیک آفریقا در مارس 2024 گزارش داد که کمپین های اطلاعات نادرست برای دستکاری سیستم های اطلاعاتی آفریقا از سال 2022 چهار برابر شده است.

با توجه به اینکه جوانان کاربران غالب این پلتفرم ها هستند، آنها به اهداف اصلی اطلاعات نادرست و دستکاری تبدیل می شوند.

این بسیار نگران کننده است، زیرا دولت ها به طور فزاینده ای از رسانه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان میدان جنگ برای جنگ اطلاعاتی استفاده می کنند. این نبردها با اطلاعات درست یا نادرست و نه با سلاح های سنتی انجام می شود. هدف آنها تأثیرگذاری بر افکار عمومی، بی ثبات کردن مخالفان سیاسی و ارتقای منافع ملی است. امروزه دخالت در انتخابات از طریق شبکه های اجتماعی با اتهامات سازمان یافته تبلیغات دروغین به منظور تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات امری عادی تلقی می شود.

نفوذ خطرناک فضای مجازی به سیاست یا اطلاعات غلط ختم نمی شود. پلتفرم های آنلاین به بستری مناسب برای انتشار شعارهای افراطی تبدیل شده اند. زیرا دسترسی به آنها بسیار آسان است و امکان تماس مستقیم با افراد را فراهم می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان‌های افراطی از این بستر برای گسترش ایدئولوژی‌های خود استفاده کرده‌اند و اغلب جوانان آسیب‌پذیر را هدف قرار داده‌اند و از حس طرد شدن یا هویت آنها سوءاستفاده می‌کنند.

البته دولت ها و شرکت های فناوری می توانند نقش عمده ای در حل این مشکلات ایفا کنند. آنها می توانند برای توسعه راهبردهای موثر برای شناسایی و مقابله با اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست با یکدیگر همکاری کنند و اطمینان حاصل کنند که پلتفرم های رسانه های اجتماعی منابع قابل اعتماد اطلاعات باقی می مانند و به ابزاری برای دستکاری و فریب تبدیل نمی شوند.

اما کارهای زیادی نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند برای امن‌تر کردن فضای مجازی برای خود انجام دهند که این سه نکته مهم‌ترین آنهاست:

سه نکته:

  • سواد دیجیتالی خود را توسعه دهید: تحقیقات نشان داده است که یادگیری نحوه مدیریت اطلاعات یک پیش نیاز ضروری برای مبارزه با اطلاعات نادرست است. کاربران می توانند نحوه ارزیابی انتقادی و تأیید اطلاعات و نحوه شناسایی منابع قابل اعتماد را بیاموزند. ابتکاراتی برای حمایت از این یادگیری وجود دارد، مانند همکاری WhatsApp با بنیاد NASSCOM در هند، که هدف آن آموزش کاربران برای شناسایی اخبار جعلی است. همچنین، از ابزارها و پلتفرم‌های راستی‌آزمایی مانند Libération's CheckNews یا Africa Check می‌توان برای تأیید صحت اطلاعات در حال گردش آنلاین استفاده کرد.
  • اجتناب از تله های الگوریتمی: از سوگیری های الگوریتمی آگاه باشید. الگوریتم ها هرگز خنثی نیستند. این به دلیل سوگیری های ذاتی در ساخت آنها و ماهیت غیر شفاف این سیستم ها است. این سوگیری ها می توانند کاربران را در حباب های فیلتر به دام بیندازند و اطلاعات نادرست را به اطلاعات جعلی تبدیل کنند. مهم است که منابع اطلاعاتی خود را متنوع کنید و حساب هایی را دنبال کنید که دیدگاه های متفاوتی را ارائه می دهند.
  • گزارش و مسدودسازی: اگر با اطلاعات مشکوک یا محتوای مشکل‌ساز مواجه شدید، از ویژگی‌های گزارش‌دهی پلتفرم‌ها برای هشدار به ناظران استفاده کنید. همچنین توصیه می شود برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض بیشتر، منابع دائمی اطلاعات نادرست را مسدود کنید.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا