شاهین فرهت: «آهنگسازی» نقطه قوت آثار مکتوب «موسیقی فجر» است
به گزارش آرتونآنلاین، شاهین فرهت، عضو هیئت داوران بخش پایان نامه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با بیان اینکه هنرمندان جوان در زمینه تکنیک های آهنگسازی پیشرفت کرده اند، گفت: در بین پایان نامه های ارسالی استعدادهای درخشانی وجود داشت. و کیفیت آثار در قسمت آهنگسازی بارزتر بود. پایان نامه های بخش موسیقی شرایط متفاوتی داشت. در واقع با توجه به پیشرفت روز به روز تکنیک های موسیقی، پایان نامه های موجود قابل توجه بود و در بین آثار ارزیابی شده، چندین کار پژوهشی جدی وجود داشت.
وی با اشاره به اینکه آثار دریافتی در بخش آهنگسازی شامل موسیقی ایرانی، جهانی و حتی تلفیقی از این دو بود، تصریح کرد: تنوع آثار این بخش برای من بسیار چشمگیر بود، زیرا هم آثار تلفیقی و هم آثار ایرانی بسیار طراحی شده بود. به درستی و فنی جالب اینجاست که یکی از کارها از نظر آهنگسازی و هارمونی شباهت زیادی به کارهای من داشت. در واقع در بین پایان نامه ها اثری بود که به آثار من نزدیک بود و از موضوع ذوق زده شدم.
یکی از اعضای هیات داوران بخش پایان نامه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در پاسخ به این سوال که جشنواره جهانی موسیقی فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی چگونه می تواند از هنرمندان جوان موسیقی حمایت کند، گفت: در واقع اساس برپایی جشنواره هاست. در سراسر جهان به نمایش گذاشتن جلوه های هنر موسیقی در واقع فرصتی برای حضور هنرمندان جوان و گروه های موسیقی است که در جشنواره شرکت کرده اند. بنابراین باید شرایط مساعدی برای اجراهای کوچک با ارکستر سمفونیک در جشنواره جهانی موسیقی فجر فراهم شود. اما متاسفانه در حال حاضر شرایط برای پذیرش و اجرای همه آثار مهیا نیست.
وی گفت: معتقدم با برنامه ریزی مناسب و با حمایت دولت بعد از جشنواره جهانی موسیقی فجر می توان آثار برگزیده در بخش پایان نامه ها را اجرا کرد.
فرهت تصریح کرد: شنیدن اثر توسط مخاطب حیاتی ترین قسمت زندگی یک هنرمند است، بنابراین با توجه به نگاه تشویقی و حمایتی باید شرایط اجرا برای هنرمندان جوان فراهم شود.
این آهنگساز پیشکسوت با بیان اینکه حضور یک رهبر همیشگی در ارکستر سمفونیک تهران و ارتباط مستمر با هنرمندان جوان بسیار مهم و راهگشای پیشرفت آنها است، گفت: واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران معمولا به سراغ آثار معروف می رود. توسط هنرمندان مشهور برای اجراهایش. آثار ارزشمند و تکنیکی نوازندگان ایرانی به ندرت در ردیف اجرایی آنها قرار می گیرد. اما واقعاً باید به سراغ هنرمندان جوانی رفت که در همین جشنواره بین المللی موسیقی فجر امتحان خود را پس دادند و آثارشان را روی صحنه بردند.
فرهت در پایان درباره آثار مورد بررسی گفت: بیش از ۱۰ عنوان پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت که برخی از آثار قابل توجه بود و به خصوص در قسمت آهنگسازی به صورت کاملا علمی کار شده و نویسنده هدفش عشق ورزیدن بوده است. موسیقی و اشتیاق به نگارش پایان نامه را در خود ایجاد کرده بود که قابل ستایش و قوت آثار داوری شده در بخش پایان نامه بود و از همه مهمتر شاهد بودم که آهنگسازی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی رئیس احمدصدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مراتی به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری اداره موسیقی ارشاد برگزار می شود. انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ در تهران و استان های کشور برگزار می شود.
انتهای پیام
منبع: سایت خبری هنرآنلاین