کتاب و ادبیات

شعرخوانی شاعران عاشورایی/ رونمایی از کتابی با موضوع قیام امام حسین (ع)

تهران- ایرنا- نشست شعرخوانی شاعران آیینی کودک و نوجوان به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام و در آستانه روز شعر آیینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به همت مدیریت حوزه ادبی و هنری برگزار شد. ایجاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

به گزارش ایرنا، از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، مراسم شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان به بهانه آغاز فعالیت های حسینی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. و در آن از کتاب «گل کم تحمل» با موضوع قیام امام حسین (ع) نیز رونمایی شد.

این کتاب مجموعه 72 شعر از شاعران است که توسط مریم اسلامی و فاطمه ناظری گردآوری شده است.

مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون در این آیین گفت: امسال برای دومین سال پیاپی است که ستاد اربعین در کانون پرورش فکری تشکیل شده است. در ایام محرم بسیاری از موسسات فرهنگی با موکب ها در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند و سعی داریم بین این موکب ها هم افزایی ایجاد کنیم.

مواد معدنی فروهر وی بیان کرد: سعی داریم از نظر محتوایی کمک کنیم و محتوای مناسب در شعر، قصه و … را در اختیار آنها قرار دهیم و فعالیت های موثری داشته باشیم. مرکز امسال تمرکز ویژه ای بر بحث محتوا دارد. سوم محرم دومین محفل عاشورایی بچه ها را برگزار می کنیم. با توجه به سیاست خانواده محوری تلاش می کنیم حضور والدین و نوجوانان را داشته باشیم.

امام حسین (ع) عاشق کودکان و نوجوانان بود

نویسنده و پژوهشگر کشور گفت: همه ما تاریکی داریم و سه تاریکی در زندگی ما وجود دارد. سر، قلب و پاها یا بینایی، شخصیت و عمل. این سه تاریکی بدون حضور امام حسین (ع) از بین نمی رود.

محمدرضا سنگری وی تصریح کرد: زمانی که امام حسین(ع) نهضت خود را آغاز کرد 9 اصل را مطرح کرد که باید بتوانیم به آن عمل کنیم. در واقع امام حسین (ع) کشتی نجات است. باید ببینیم چطور می‌توانیم با او از این گرداب‌ها عبور کنیم؟ این تنها با مطالعه و درک امکان پذیر است.

سنگری افزود: امام حسین (ع) را فقط در بعد مصیبت خلاصه نکنیم. این خوب است اما کافی نیست. ما باید چهار بعد کربلا را دریابیم. اول نگاه عرفانی: مانند عمان سامانی، نیر تبریزی و… که از این پس به بحث عاشورا پرداختند.

این پژوهشگر با اشاره به بُعد دوم و حماسی کربلا، یادی از قیصر امین پور و شعر «ظهور دهم» او کرد و ادامه داد: تلاوت «امری حسین و نعم الامیر» عمربن جنده، نوجوان 12 ساله کربلایی یکی از رجای مختلف عاشورا است. 23 کودک و نوجوان در کربلا داریم که می توانیم برای هر کدام یک سامانه تهیه کنیم.

وی ادامه داد: مورد سوم حواشی کربلاست. بعضی ها می گویند برای بچه عزاداری کنیم؟ جنسیت این غم متفاوت است. کربلا کلاس تربیت عاطفی است. وقتی برای بچه ای که وحشیانه شهید شد گریه می کنیم، تربیت عاطفی صورت می گیرد. کسی که برای این موضوع اشک می ریزد ظلم نمی کند. در کربلا کودکان و نوجوانان زیادی هستند و امام حسین (ع) عاشق کودکان و نوجوانان بود.

سنگری بیان کرد: بر اساس این موارد می توان بیش از 480 داستان درباره مسائل مختلف کربلا ارائه کرد و زمینه نوشتن 800 شعر را به شاعران داد.

شعرخوانی شاعران عاشورایی/رونمایی از کتابی با موضوع قیام امام حسین (ع)

در ادامه مطلب جواد محقق، بابک نیک طلب، میلاد عرفان پور، طیبه شامانی، میم علایی، نسرین شهبازی، پهند فرهادی، صبا فیروزی، ریحانه نوری، بازرگانی محمد میرزایی، نسترن حاتمی، زهرا سغام همدانی، خاتون حسنی، آزاده هانار شاهجو، آزاده شهبازی. سعیده اصلاحی، مسعود طاهری آزاد، علیرضا حکمتی، اکرم السادات هاشمی پور و کبری بابایی و غزل السادات آقایان از جمله شاعرانی بودند که در این برنامه شعر خواندند.

حامد شمگاتی در این مراسم مدیر عامل مرکز نیز حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

شورای معاونین و مدیران مرکز و حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیئات و تشکل های مذهبی جواد حیدری در این مراسم مدیر عامل کانون شاعران اهل بیت و تعدادی دیگر از شاعران حضور داشتند.

همچنین در این برنامه از پوستر دومین گردهمایی کودکان عاشورایی با حضور حامد شمکتی مدیر عامل کانون رونمایی شد. سید حبیب نظری، مریم اسلامی و فاطمه ناظری مراسم رونمایی از کتاب برگزار شد.

پرده خوانی مصطفی فتحی قسمت پایانی این مراسم با موضوع عاشورا بود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا