موسیقی

صادرات فرهنگی ما تقریباً صفر است/ اولین ناقض کپی رایت صداوسیما است



گروه موسیقی خبرگزاری هنر ایران: پیروز ارجمند رئیس سابق مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با هنرآنلاین در خصوص انتظارات و مطالبات از دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: فکر می کنم اولین کار دولت است. باید دید خیرخواهانه خود را از هنر و به بحث تغییر دهد. معیشت و رفاه هنرمندان باید مورد توجه جدی قرار گیرد. دولت باید با جدیت موضوع مسکن را پیگیری کند، زیرا اکثر هنرمندان مسکن ندارند و امنیت شغلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی حادثه ای مانند کرونا رخ می دهد، هنرمندان آسیب می بینند، اگر حادثه یا حادثه ای برای هنرمندی به خصوص در عرصه موسیقی اتفاق بیفتد، مدت زیادی از کار خود دور می شود و فعالیتش متوقف می شود.

ارجمند در ادامه با بیان اینکه هنرمندان باید در خلق آثار آزاد باشند، تصریح کرد: مسئولان باید به هنرمندان اعتماد کنند و به اصطلاح نگاه مثبت داشته باشند چرا که هنرمندان کشورمان به فرهنگ و هنر ایران وفادار هستند. اینها حداقل هایی است که ما در عرصه هنر به آن نیاز داریم، در حالی که از ظرفیت ها در هنر موسیقی کم استفاده می کنیم، یعنی آنچه ارائه می شود، قسمت کوچکی از همه ظرفیت هاست، اگر دولت زیرساخت ها را آماده کند، وجود خواهد داشت. تولیدات فوق العاده تر باشد تبدیل شد.

وی افزود: باید در زمینه زیرساخت ها بیشتر کار شود، تقریباً در ایران به جز تالار وحدت که حدود 60 سال پیش ساخته شده است، هیچ سالن استاندارد موسیقی نداریم و این برای موسیقی کشور کافی نیست.

رئیس سابق مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع عدم رعایت کپی رایت هنرمندان اشاره کرد و گفت: اولین ناقض کپی رایت صدا و سیما است و اگر این موضوع رعایت شود بخشی از هنرمندان. مشکل معیشتی حل خواهد شد. موضوع دیگر عدم حمایت از تولید است که باعث بیکار شدن تعداد زیادی از هنرمندان شده است. در صنعت سینما، تئاتر و موسیقی در حال از دست دادن بازارهای جهانی هستیم، اگر این فضا می توانست ظرفیتی برای حضور در عرصه جهانی و حتی کسب درآمد از صادرات فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: اکنون صادرات فرهنگی ما تقریبا به صفر رسیده است، کاری که کره و ژاپن در صنعت سریال، انیمیشن و بازی انجام می دهند، اما سهمی از بازار چند میلیاردی صادرات فرهنگی نداریم. ما ظرفیت هایی داریم که دولت فقط باید از آنها حمایت کند تا به سوددهی برسد.

ارجمند حفظ حرمت هنرمندان را بسیار مهم خواند و افزود: مردم به این کرامت احترام می گذارند و به هنرمندان احترام می گذارند و قدردان آنها هستند اما دولت ها بیشتر از آنها به عنوان ابزار استفاده می کنند.

وی ادامه داد: با تغییراتی که در دنیا و کشور ما رخ داده است، رسانه های جدید و بسترهای جدید عرضه محصولات فرهنگی ایجاد شده است. طبیعتاً وزارت ارشاد باید در کارکرد خود تجدید نظر کند و این بازنگری با شرایط موجود در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه همخوانی دارد و این نیاز به وزیری دارد که با علم و دانش در این وزارتخانه به اصطلاح عمل جراحی انجام دهد. فرهنگ و ارشاد اسلامی.

این نوازنده کشورمان تاکید کرد: نظر من بود و نبود وزارت ارشاد باید حوزه فرهنگ و هنر را تحت تاثیر قرار دهد اما الان تاثیری ندارد و برای تحقق این امر نیاز به جراحی و تیمی متشکل از مدیران داریم. متخصصان جامعه شناسی، رسانه، مدیران فرهنگی و هنری باشند و مدل اجرایی این جراحی را داشته باشند.

خبرنگار: غزاله صوفیانی

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا