کتاب و ادبیات

صالحی در وزارت فرهنگ چتر حمایتی دولت را تا شرق و غرب کشور باز کرد/او به مشورت اهمیت می‌دهد

تهران – ایرنا – این غزلسرای و منتقد ادبی با بیان اینکه سید عباس صالحی در دوران وزارت خود چتر حمایتی دولت را فراتر از تهران به شرق و غرب کشور گشود، گفت: حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خود برنامه یعنی دولت چهاردهم را نشان می دهد. یک برنامه فرهنگی دارد که به صالحی رفت.

بهروز جلالی در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره ایده هایی که سید عباس صالحی وی با پیگیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های معاونت فرهنگی و وزارتی، گفت: در آن زمان تلاش می کرد این ایده که «همه ایران تهران نیست» را اجرایی کند. تصور برخی از مدیران در برنامه ریزی و اجرای برنامه این است که اگر تهران را قانع و اشباع کنند و خواسته های اهالی فرهنگ، مطبوعات و رسانه های تهران برآورده شود، کافی است و نیازی به انجام آن نیست. برای شهرها هم همینطور صالحی مخالف این نظر بود و خطاب به منصوبین خود تاکید کرد که همه ایران تهران نیست.

تشکیل و راه اندازی نظام انجمن های ادبی یکی از بزرگ ترین اعمال صالحی بود که انجام شد.

این شاعر با اشاره به اینکه صالحی تجربه معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگی را دارد، ادامه داد: او در این دو دوره اندیشه های متفاوتی را دنبال کرد. تجلی این نگاه در حوزه ادبیات در راه اندازی جشنواره انجمن های ادبی محقق شد. برای ثبت انجمن های جدید به مرزهای شرقی و غربی ایران رفتیم. انجمن‌هایی از مناطقی ثبت می‌شد که ما هرگز نامشان را نشنیده بودیم، در حالی که شاعران جوان و قدیمی در آنجا فعالیت داشتند. چتر حمایتی دولت تا آن زمان به آن مناطق نرسیده بود.

معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی در دوران وزارت صالحی ادامه داد: تشکیل و راه اندازی سامانه انجمن های ادبی یکی از بزرگترین اقدامات صالحی بود. اگرچه حمایت هایی که انجام شد کافی نبود، اما فعالان از سرنوشت دستگاه فرهنگی آگاه بودند و متوجه بودند که تلاش در حال انجام است.

صالحی در وزارت فرهنگ، چتر حمایتی دولت را به شرق و غرب کشور گشود/مشاوره ارزشی دارد.

بهروز جلالی، شاعر و منتقد ادبی

نگاه تخصصی به رویدادهای ادبی

جلالی با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت صالحی، مشورت و جلب نظرات مردم در هر زمینه مهم بود، تاکید کرد: وی افزود: در حوزه ادبیات نظرات نویسندگان و شاعران کاملا مورد توجه قرار گرفت. در زمینه رویدادهای فرهنگی مانند جایزه ادبی جلال، جشنواره شعر فجر، جشنواره های مختلف ادبی پروین اعتصامی (که مختص شاعران و نویسندگان زن بود) نگاه تخصصی برای او مهم بود.

در دوره مدیریت صالحی، مشورت و مشارکت دادن نظرات مردم در هر حوزه مهم بود

این شاعر درباره تغییراتی که در دوره سید عباس صالحی در جایزه جلال رخ داد، توضیح داد: قبل از این دوره در آیین نامه نوشته شده بود که دبیر جایزه جلال به طور مستمر دبیر کتاب سال است. در حالی که کتاب سال بخش‌های مختلفی دارد، دبیر کتاب سال باید فردی آگاه در علوم مختلف باشد، اما جایزه جلال بیشتر جنبه ادبی دارد و بخش رمان، داستان کوتاه، مستند و نقد ادبی دارد. لازم بود فردی مانند دبیر جایزه کتاب سال، دبیر جایزه جلال باشد.

به گفته این منتقد ادبی، انتخاب یک نفر به عنوان دبیر جایزه جلال و کتاب سال، جایزه جلال را از رشد و شکوفایی و پوست اندازی دور می کرد. با اینکه دبیر جایزه کتاب سال فردی آگاه و صاحب نظر در این حوزه بود.

تلاش برای جلوگیری از تضاد منافع و حقوق نویسندگان و شاعران

جلالی با اشاره به اینکه صالحی اعتقاد زیادی به جلوگیری از تضاد منافع داشت، گفت: قبل از فعالیت صالحی افرادی که در این جایزه به عنوان منشی، داور و یا در هر بخش دیگری فعالیت داشتند می توانستند آثار خود را در جایزه ارسال کنند. با توجه صالحی اصلاحی در روند برگزاری این جایزه ایجاد شد و بر این اساس امکان ورود کتاب های افرادی که در جایزه بودند به هیچ وجه حتی در دبیرخانه وجود نداشت. ، در بخش رقابتی این دیدگاه برای جلوگیری از تضاد منافع و حقوق نویسندگان و شاعران بود.

اگر مشکلی برای نویسندگان و هنرمندان پیش می آمد، قطعا صالحی آن را پیگیری می کرد و رسیدگی می کرد.

این شاعر با تاکید بر اینکه صالحی به دغدغه های حوزه های مختلف توجه داشت و پیگیری می کرد، افزود: اگر مشکلی برای نویسندگان و هنرمندان پیش می آمد حتما پیگیری و رسیدگی می کرد. او نگاه حمایتی به جانبازان داشت. همچنین با گروه ها و بخش های مختلف زبان تعامل داشت.

وی با تاکید بر اینکه سید عباس صالحی هیچ گاه به دنبال قبولی نبود و تلاش کرد مسئولیت را بر عهده بگیرد، افزود: در روزهای گذشته مصاحبه ای انجام شد و داستانی مبنی بر حضور وی در کمیته فرهنگی مجلس مطرح شد که در آن وی علاقه خود را به وزارتخانه اعلام کرد. فرهنگ و بهتر است جوانان این مسئولیت را بر عهده بگیرند. این در حالی است که معمولاً در جمع و در ابتدای گفتگو این را می گوید، اما وقتی مسئولیتی به او داده می شود، قطعاً آن را به خوبی انجام می دهد. به نظر من این اخلاقی نیست که بگوییم صالحی برای وزارتخانه برنامه نداشته است، اما پذیرش حضور صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد به خودی خود نشان دهنده برنامه است، یعنی دولت برنامه فرهنگی دارد که در آن برنامه ریزی صورت گرفته است. نزد صالحی می رود.

صالحی در وزارت فرهنگ، چتر حمایتی دولت را به شرق و غرب کشور گشود/مشاوره ارزشی دارد.

سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1343 در مشهد متولد شد و فرزند مرحوم آیت اللهی بود. میرزاحسن صالحی (متوفی 1396)

او به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در دانشگاه، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات اعظم به تحصیل فلسفه پرداخت. وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی. و دیگران مطالعه کرده اند; هر چند که لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در محضر اساتید عابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی از سال 1370 به تدریس دروس فقه، فلسفه و کلام در حوزه و دانشگاه مشغول بوده است.

سید عباس صالحی در دولت یازدهم به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 پس از استعفای وزیر فرهنگ وقت به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. 17 مرداد 1396 توسط حسن روحانی وی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در 27 خرداد 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول این روزنامه منصوب شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا