علم و دانش

ضرورت تقویت ارتباط سیستماتیک بین دولت و فرهنگستان علوم

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم معبر رسیدن به ایران قوی را علم و فناوری دانست و بر تقویت ارتباط سیستماتیک بین دولت و فرهنگستان علوم تاکید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از فرهنگستان علوم، محمدرضا مخبر دزفولی در یکصد و چهل و یکمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم که با حضور محمدرضا عارف معاون‌اول رئیس‌جمهور برگزار شد گفت: ما شاهد آشتی فرهنگستان با سیاستمداران هستیم. ما با سیاستمداران قهر بودیم اما اکنون توانسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنیم و تا وقتی که با سیاستمداران آشتی نباشیم نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: فرهنگستان علوم در همه علوم فعال است البته فرهنگستان برای ارائه راهکارها، نباید خودش در مشکلات بماند بلکه باید مشکلات را تبیین و برای آنها راه حل ارائه دهد. اگر راهکارهایی ارائه دهیم که با شرایط کشور همخوانی ندارد اثرگذاری مان را از دست خواهیم داد.

مخبر دزفولی عنوان کرد: باید برای حل مشکلات وارد میدان شویم و این ورود دلسوزانه باشد، مطمئن هستم که اینگونه اثرگذار است، چراکه رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور عضو فرهنگستان‌ها هستند. ما از سال گذشته موضوع مرجعیت علمی را در دستور کار داریم چرا که معتقدیم اگر به مرجعیت دست یابیم کشور پیشرفت می‌کند معبر رسیدن به ایران قوی قطعاً علم و فناوری است.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: اخیرا با حضور در اجلاس بریکس با برخی از کشورهای مختلف ارتباط از سرگرفته شد که قرار است طرح های مشترک را عملیاتی کنیم و در این رهگذر باید ارتباط سیستماتیک بین دولت و فرهنگستان ایجاد شود چرا که اینگونه دولت‌ها و فرهنگستان‌ها نمی‌توانند از وجود یکدیگر شانه خالی کنند.

رئیس فرهنگستان علوم درخشش دانش آموزان در المپیاد اختر فیزیک را نیز تبریک گفت و برای آنها آرزوی موفقیت و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای جوانان نخبه داشته باشیم اگر معیشت و منزلت و امکانات دانشگاهی برای آنها تامین شود بخش اعظمشان در کشور می‌مانند.

مخبرذزفولی ازحقق داماد برای تدوین دانشنامه حقوق ایران قدردانی کرد و آن را مایه افتخار جامعه علمی دانست.

در بخش پایانی یکصد و چهل و یکمین جلسه مجمع عمومی، پیشنهاد عضویت وابسته وحید کریمی‌پور استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی استاد بیوتکنولوژی و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه تهران، مجید عزیزی استاد تولید و فرآوری گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد، مهدی زارعی استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و فرهنگ ساسانی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برای یک دوره چهار ساله در فرهنگستان علوم مطرح شد و پس از معرفی آنها توسط رؤسای گروه‌های علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا