علم و دانش

طراحی سکوی دانش‌بنیان برای بازارسازی محصولات کشاورزی 

تهران- ایرنا- معاون رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد سکوی (پلتفرم) دانش‌بنیان اقتصاد کشاورزی را راه‌اندازی کرده تا در این زنجیره هر نیازی برای تامین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مرکزتوسعه خلاق ارتباطات مجمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی مسعود ابراهیمی افزود: جهاد دانشگاهی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادهای تولید را در شرکت‌های دانش بنیان درحال انجام دارد. مهمترین مزیت این قراردادها این است که شرکت‌های دانش بنیان تولید را بدون کارخانه انجام می‌دهند؛ یعنی محصولاتی را که در اندازه آزمایشگاهی تولید کرده‌اند با استفاده از ظرفیت خالی تولید در کارخانجات و شرکت‌های موجود تولید انبوه می‌کنند.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی نگاه صرف به تولید برای مصرف محصول داخل کشور را نگاهی نادرست دانست و تاکید کرد: مصرف کنندگان محصولات دانش‌بنیان تنها در محدوده جغرافیای داخل کشور باشند؛ در حوزه بین‌الملل، کارگزاران و بازارهای خوبی شناسایی شده‌اند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند محصولات خود را در این بازارها عرضه و برای کشور ارزآوری کنند.

ایجاد شبکه دانش بنیان اقتصاد کشاورزی در روستاها

معاون رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بسیاری تولیدکنندگان در روستا توانمندی بالایی برای تولید حصول دارند اما قادر به عرضه آن به بازار نیستند. جهاد دانشگاهی با مشارکت بخش خصوصی، بزرگترین سکوی اقتصاد کشاورزی کشور را راه اندازی کرده است. در این زنجیره هر نیازی برای تامین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار قادر خواهند بود با تولید خود به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند.

استفاده از فناوری‌ در برطرف کردن نیازهای بازار ونیز تامین این نیاز ازسوی تولید کنندگان در روستا گام نخست برای رونق و جهش تولید با مشارکت مردم است. در این سکو قادریم علاوه بر ارائه خدمات مشاوره، به گونه‌ای عمل کنیم که سطح عملکرد کشاورزان با استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه آموزش به آنان برای استفاده از این فناوری‌ها به گونه‌ای ارتقا یابد که زمینه برای صادرات محور شدن فعالیت کشاورزی در برخی تولیدات فراهم شود.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه پورتال یا سکوی شبکه اقتصاد کشاورزی برای تحقق اهداف خود نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی درحوزه روستا است، افزود: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به این سامانه را صادر کند تا این سکوی دانش بنیان بتواند به اقتصاد کشاورزی کشور با ایجاد بازار و پیوند میان نیاز بازار و تامین کننده نیاز اقدام کند. موضوعی که می‌تواند به افزایش تولید و افزایش درآمد برای کشاورزان و نیز کاهش هزینه تمام شده برای خریدار نهایی منجر شود.

تاسیس کاوشکده برندینگ رسانه و تجاری‌سازی
معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی گفت: برای کمک به کاهش فاصله میان تولید تا بازار ور فع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کاوشکده رسانه، برندینگ و بازارسازی در جهاد دانشگاهی با هدف کاهش فاصله تولید کننده با بازار صورت گرفته است. تلاش کردیم در این مجموعه پلی باشیم میان تولیدکنندگان و بازار و این مهم را درقالب طرح‌های برند سازی محصولات تولیدی و معرفی آن در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

ابراهیمی اضافه کرد: البته نیاز کشور بسیارفراتر است‌؛ بنابراین درکنار کاوشکده سعی می‌کنیم از کارگزاران بخش خصوصی برای تحقق این هدف استفاده کنیم. این موضوع شامل آموزش و مشاوره به تولید کنندگان با هدف توانمندسازی روستاییان خواهد شد.

طراحی برنامه توسعه برای ۲ هزار روستا در کشور
معاون رئیس جهاد دانشگاهی، آثار توانمندسازی روستاییان به عنوان تولیدکنندگان و نیروهای مولد جامعه را مهم دانست و افزود: استفاده از فناوری و انتقال تجربه‌های موفق به فعالان این عرصه می‌تواند بسیاری از روستاهای کشور را در سطوح ملی و بین‌المللی معرفی کند. درحوزه توسعه روستایی، برای بیش از ۲۰۰۰ روستا برنامه و طرح مشخص توسعه طراحی و تدوین شده است. اجرای این طرح‌ها نیازمند همکاری و تعامل بین بخشی با دستگاه‌های مختلف است و جهاد دانشگاهی آمادگی را دارد تا طرح‌های توسعه روستایی خود را در اختیار افراد و سازمان‌های علاقه مند قراردهد.

توسعه روستا نیازمند طراحی درست و متناسب با اقلیم و فرهنگ و جغرافیای هر منطقه است و اگر به این موارد درطراحی برنامه‌ها توجه نشود هر طرحی حتی طرح‌های دانش بنیان نیز با شکست رو به رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: با بررسی چنین چالشی با یک نگاه جدید و عالمانه سعی کردیم هر روستا را با توجه به مزیت‌های خود ارزیابی و برنامه توسعه را بر اساس فرهنگ، جغرافیا و اقلیم آن منطقه طراحی و اجرا کنیم تا توسعه پایدار در روستا شکل بگیرد و این توسعه را با موتور محرک فعالیت‌های دانش بنیان حفظ و به حیات آن ادامه دهیم.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا