کتاب و ادبیات

عادت‌های سالم رنج آفرینند

تهران- ایرنا- کتاب عادات سالم باعث رنج می شود بر اساس مجموعه ای از یافته ها مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طراحی شده است. در این کتاب از تجربیات نویسنده که محقق و متخصص سلامت بالینی است برای هدایت مخاطب به سمت زندگی سالم استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب ایرنا، کتاب «عادت های سالم باعث رنج، پایبندی به رفتارهای بهداشتی با رویکرد ACT» بر اساس مجموعه ای از یافته ها مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طراحی شده است. درمان پذیرش و تعهد (ACT) نوعی درمان شناختی رفتاری است که از روش های اصلاح رفتار، ذهن آگاهی و پذیرش برای حل مشکلات روحی و جسمی استفاده می کند. صدها مطالعه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را در کاهش رنج انسان از طریق درمان مشکلات جسمی و عاطفی مورد مطالعه قرار داده‌اند.

در کتاب «عادات سالم باعث رنج می شود» از تجربیات نویسنده که محقق سلامت و متخصص بالینی است، برای هدایت مخاطب به زندگی سالم استفاده شده است.

کتاب با یک ایده نسبتاً عجیب آغاز می شود: برای یک انسان عادی و سالم، پیروی از عادات سالم (مانند خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم) بسیار دشوار و طاقت فرسا است. به گفته نویسنده، اگر انجام رفتارهای بهداشتی برای شما خوشایند و راحت است، در حالت غیرعادی هستید. نویسنده در این کتاب با استناد به یافته های علمی نشان می دهد که چرا بسیاری از عادات سالم برای ما ناخوشایند هستند. سپس، با استفاده از درمان پذیرش و تعهد (ACT)، مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد تا بتوانیم به طور مداوم در عادات سالم شرکت کنیم، حتی زمانی که مایل به آن نیستیم.

این کتاب با عنوان عادات سالم مکش: چگونه از کاناپه بیرون بیایی و زندگی سالمی داشته باشی… حتی اگر نخواهی، ۱۸۴ صفحه است و توسط انتشارات هاربینگر در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

عادات سالم باعث رنج می شود

جلد اصلی کتاب

بخشی از متن کتاب

هیچ کاری نکن

گاهی اوقات ما هیچ کاری نمی کنیم زیرا مسافران ما کاملاً کنترل اتوبوس ما را در دست گرفته اند و ما را متقاعد کرده اند که کاری که انجام می دهیم مهم نیست. در هر صورت، ما نمی‌توانیم چیزی را تغییر دهیم، پس چرا خودمان را به زحمت بیاندازیم.» اما گاهی عمدا تصمیم می‌گیریم که کاری نکنیم، زیرا در آن لحظه، ارزش دیگری برایمان مهمتر از تغییر موقعیتی است که در آن قرار داریم.

به عنوان مثال، یکی از مشتریان من پرستاری بود که احساس می کرد بخشی از بیمارستانی که در آن کار می کرد ناسالم و آلوده است. او همیشه استرس داشت و زمانی برای مراقبت از خود نداشت. با این حال، او تصمیم گرفت بماند زیرا این موقعیت مزایای مراقبت های بهداشتی ویژه ای را برای او به ارمغان می آورد و او یک فرزند بیمار داشت که باید از او مراقبت کند.

بنابراین، اگر این تصمیم با ارزش های شما مطابقت دارد، اشکالی ندارد که چنین تصمیمی بگیرید. همچنین سعی کردیم او را به جای تغییر شغل، صرف کارهایی کنیم که هم برایش مهم هستند و هم تحت کنترل او هستند (مثل بودن با فرزند بیمارش).

به عنوان مثال، ما سعی می‌کردیم او را وادار کنیم که فعالیت‌های سوخت‌گیری مناسب را در برنامه‌اش داشته باشد، زیرا عوامل استرس‌زای محل کارش همچنان قوی بودند و احتمالاً دائماً انرژی او را تخلیه می‌کردند. اگر شما نیز مانند این پرستار تصمیم گرفته اید که هیچ کاری برای موقعیتی که در آن قرار دارید انجام ندهید، توصیه می کنم دوباره به «چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید» مراجعه کنید تا نتوانید هیچ کاری را به موثرترین شکل ممکن انجام دهید. این کار را نکن.» (صفحه های 155 و 156)

کتاب عادات سالم باعث رنج می شود، نوشته داینا لبگلی و ترجمه پیمان رضایی مرام، فاطمه ناجیان تبریز، فریبا زرانی و محمدرضا داودی در سال 1402 توسط انتشارات دکسا در 238 صفحه، با کاغذ بالکی، قطع راگی، شمارگان یک هزار نسخه منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا