کتاب و ادبیات

فروش بازار کتاب در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان بود

تهران – ایرنا – در شماره سوم تکتا (تصویر کتاب ایران) اعلام شد که در سال 1402 حدود 261 هزار و 420 عنوان کتاب توسط 224 فروشنده عرضه شد که فروش آن به حدود 16 میلیارد تومان رسید.

به گزارش ایرنا، از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، «تکتا» یا تصویر کتاب ایران در سومین شماره خود به تحلیل داده های رفتار مشتریان سامانه بازار کتاب در سال 1402 پرداخته و ارائه کرده است. نتایج

بخش سوم شامل چهار بخش با عناوین «آشنایی با بازار کتاب از نظر ارقام»، «خریداران بازار»، «کتاب های بازار» و «ناشران و کتابفروشان بازار» است.

در قسمت اول ارقام ارائه شده قابل توجه است: 261 هزار و 420 عنوان کتاب عرضه شد، 224 فروشنده، 17 هزار و 798 ناشر کتاب در بازار کتاب دارند و فروش نزدیک به 16 میلیارد تومان در سال 1402. «داستان بازار کتاب در 1402، «توزیع عادلانه یارانه»، «مبلغ یارانه اختصاص یافته به گروه های سنی»، «ارزان بودن تحویل کتاب» و… از جمله موضوعات مطرح شده در این قسمت است.

قم در خرید از بازار کتاب پیشتاز است

«معادله ای جدید در عرضه کتاب با نقش بازار کتاب»، «بررسی پراکندگی جغرافیایی بر اساس سهم خرید»، «پراکندگی جغرافیایی خریداران بازار کتاب بر اساس سرانه خرید»، «نرخ بازدهی خریداران بازار کتاب». “، “بررسی استان ها بر اساس خرید، خریدار و میزان کل خرید”، “بررسی خریداران کتاب از نظر سن و جنسیت” و … از جمله موضوعات مطرح شده به همراه نمودارهای مختلف در قسمت دوم است.

در این بخش ذکر شده است که بر اساس داده های تحلیل شده، جوانان در خرید و کتاب دوستی پیشتاز بوده اند. از نظر تعیین جنسیت خریداران، مردان جیب بیشتری داشته اند.

همچنین بر اساس این داده ها استان قم در خرید از بازار کتاب پیشتاز است و سرانه خرید مخاطبان این استان با کل خرید 18 استان دیگر کشور برابری می کند.

فروش بازار کتاب در سال 1402 نزدیک به 16 میلیارد تومان بوده است

موضوعات داغ و پرفروش بازار کتاب

در قسمت سوم با ارائه نمودارهای متعدد به بررسی این موضوعات پرداخته شده است: «گروه بندی کتاب های فروخته شده بر اساس مخاطب»، ​​«بررسی کتاب های فروخته شده بر اساس موضوعات اصلی»، «نقد کتاب های فروخته شده بر اساس موضوعات فرعی»، «بیشترین» تالیف های خواندنی، «جذاب ترین ترجمه ها»، «پرفروش ترین کتاب ها»، «محبوب ترین نویسندگان» و… بر اساس محتوای تکتا سوم، موضوعات داغ و پرفروش بازار کتاب به شرح زیر است. ادبیات، کودکان و نوجوانان، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، روانشناسی، آموزش و یادگیری، فلسفه و منطق، علوم پزشکی، هنر، زبان، خانواده و زندگی خانوادگی، مهندسی، علوم، دانش عمومی و ورزش.

پرفروش ترین موضوعات فرعی در دوره یکساله بازار کتاب عبارتند از: داستان کودک و نوجوان، داستان و رمان خارجی، داستان و رمان فارسی، ادبیات خارجی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، زندگانی انبیا و ائمه و… تاریخ اسلام، مدیریت اقتصاد بازرگانی، کلام، شعر فارسی، تفسیر، علوم و معارف قرآنی، روانشناسی کاربردی و موفقیت، جمهوری اسلامی ایران، تاریخ عمومی و جغرافیا و سایر کشورها و…

در تکتا شماره سه اشاره شده است که کتاب های تالیفی در دوره فروش یک ساله خود فروش بهتری در بازار کتاب داشته اند.

فروش بازار کتاب در سال 1402 نزدیک به 16 میلیارد تومان بوده است

محبوب ترین نویسندگان در دوره یکساله فعالیت بازارکتاب

داده کاوی بازار کتاب نیز محبوب ترین نویسندگان را مشخص کرده است که اسامی آنها به شرح زیر است: مجید عطایی جنتی، مژگان کلهر، محسن عباسی ولدی، علی صفایی حائری، محمد بهاءالدین حسینی، کلر ژوبرت، غلامرضا حیدری ابهری، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، شهید مرتضی مطهری، داستایوسکی، آیت‌الله مجتبی کشاورز تهرانی. و نادر ابراهیمی.

در نهایت در بخش چهارم این موارد بررسی شده است: «ایجاد فرصت‌های برابر در بازار فروش»، «کتاب‌فروشی‌هایی که توانستند بیش از 1000 نسخه در بستر آنلاین بازارکتاب به فروش برسانند» و … در داده‌کاوی تکتا، مشخص شد که 20 نشریه در بیش از هزار نسخه از کتاب های آنها در این دوره یک ساله فروخته شده است. تصویر زیر ویژگی بازارکتاب برای فروش بیشتر را اثبات می کند.

فروش بازار کتاب در سال 1402 نزدیک به 16 میلیارد تومان بوده است

ویژگی های بازار کتاب

سامانه بازار کتاب با ضرورت دسترسی عموم مردم ایران حتی در شهرهای فاقد کتابفروشی با یارانه کتاب و خرید از کتابفروشی ها ایجاد شد تا این مولفه های مهم فرهنگی بدنه شهرها و روستاها حفظ شود.

این سامانه که به صورت هدفمند و همزمان از کتابفروشان و خریداران کتاب پشتیبانی می کند، توانسته ویترین کتابفروشی ها را تا مرزهای کشور گسترش دهد و مردم از سراسر کشور می توانند از شبکه رسمی کتابفروشی ها کتاب خریداری کنند. کشور با یارانه و با کمترین هزینه. انجام دهید

سامانه بازار کتاب با استفاده از تجربه طرح های فصلی ایجاد شده و یکی از اهداف آن افزایش تیراژ فروش کتاب در کتابفروشی ها است. این سیستم مانند بازاری است که کتابفروشان کتاب های خود را در آن بارگذاری می کنند. با توجه به اینکه در پس زمینه این سامانه توسط خانه کتاب و ادبیات ایران پشتیبانی می شود، کتاب ها از نظر داشتن مجوز بررسی می شوند و محصولاتی که مراحل قانونی اخذ مجوز را طی کرده اند مورد پذیرش سامانه قرار می گیرند.

بازار کتاب پاسخی جدید و هوشمندانه به چالش های قدیمی است. «توجه به توسعه و رونق کسب و کار کتاب»، «فرصت برابر فروش»، «نظارت دقیق بر مصرف»، «کاهش هزینه و زمان با افزایش تنوع برای مخاطب»، ​​«فروش خودکار 24 ساعته» و… از جمله این موارد است. ویژگی هایی که هست

به منظور استفاده از یارانه خرید کتاب در طول سال، این سامانه طراحی، پیاده سازی و به اطلاع فروشندگان و خریداران می رسد. یکی از مزیت های این سامانه حمایت از آخرین حلقه صنعت نشر یعنی کتابفروشان است، در حالی که با قطعیت می توان گفت که این یارانه به صورت عادلانه و دقیقاً در جایی که سیاست گذار در نظر داشته است هزینه می شود.

مطالعه و درک رفتار مخاطبان و خریداران سامانه بازار کتاب، امری مهم برای سیاستگذاران و فعالان صنعت نشر است و توانایی تجسم داده ها را برای عموم مخاطبان به ارمغان می آورد.

در این گزارش تنها تعدادی از تصاویر داده کاوی از سامانه بازار کتاب منتشر شده است. برای دریافت فایل کامل بازار کتاب به اینجا بروید آدرس رجوع شود

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا