ورزش و تناسب اندام

فواید دوچرخه سواری برای جسم و روح

خلاصه : دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که هر فردی با هر سطح مهارتی می تواند از آن لذت ببرد. فواید دوچرخه سواری آنقدر گسترده است که فقط شامل جسم و بدن نمی شود، بلکه فراتر از آن به روح و روان و حتی محیط و طبیعت می رسد. برای آشنایی با فواید دوچرخه سواری این مقاله را از دست ندهید.

در زندگی پرمشغله و پرمشغله امروزی، بسیاری از مردم نگران سلامتی خود هستند و می خواهند از سلامت جسم و روان خود مراقبت کنند. تهیه الف دوچرخه و دوچرخه سواری شاید این یکی از بهترین تصمیماتی باشد که هر فردی در طول زندگی خود برای حفظ سلامتی خود می گیرد. این ورزش جذاب و مهیج اثرات و فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح دارد که در ادامه با این خواص شگفت انگیز آشنا خواهیم شد.

اثرات دوچرخه سواری بر سلامت جسمانی

شاید برای خیلی ها این سوال پیش آمده باشد که ورزش دوچرخه سواری چیست؟ و اینکه چگونه می تواند به سلامت بدن انسان و البته سلامت محیط زیست کمک کند. در ادامه مهم ترین تاثیراتی که با شروع این فعالیت در زندگی خود خواهید دید را مرور می کنیم.

کمک به کاهش وزن و تناسب اندام

کاهش وزن یکی از واضح ترین موارد است فواید دوچرخه سواری است؛ اما این نکته بدیهی می تواند برای بسیاری از افراد انگیزه و نیروی محرکه قوی باشد. این ورزش هوازی با افزایش ضربان قلب به سوزاندن کالری کمک می کند و با ساخت ماهیچه های قوی تر متابولیسم بدن را بیشتر می کند. ترکیب این دو باعث می شود این ورزش شما را لاغر کند و به تناسب اندام دلخواهتان برساند.

عضلات را تقویت کنید

رکاب زدن چه با دوچرخه ثابت و چه با دوچرخه معمولی باعث تقویت عضلات به خصوص عضلات پایین تنه می شود. در این تمرین عضلات ساق پا کار می شود و فعالیت و فشار اصلی بر روی عضلات چهارسر ران، ساق و باسن است.

جلوگیری از بیماری

طبق مطالعه ای که در بیمارستان جورج لندن انجام شد، ورزش باعث می شود سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید و در نتیجه کمتر بیمار شوید. مطالعه دیگری در دانشگاه کارولینای شمالی انجام شد که بر اساس آن افرادی که سه بار در هفته و هر بار 30 دقیقه دوچرخه سواری می کردند، نیمی از بقیه افراد بیمار شدند.

فواید دوچرخه سواری

تقویت دستگاه گوارش

به گفته دانشمندان دانشگاه بریستول، ورزش منظم دوچرخه سواری سیستم گوارشی به ویژه روده ها را تقویت می کند. این تمرین زمان لازم برای حرکت غذا در روده بزرگ را کاهش می دهد، میزان جذب آب را کاهش می دهد و در نتیجه عمل دفع را آسان می کند. همچنین دوچرخه سواری از نفخ جلوگیری می کند و افراد را از سرطان روده بزرگ محافظت می کند.

درمان سرطان

افرادی که سرطان در آنها تشخیص داده شده است یا اخیراً سرطان را شکست داده اند می توانند از دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت کم شدت اما مفید برای بهبودی استفاده کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2019، بیماران مبتلا به سرطان سینه توانستند با پدال زدن، خستگی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهند و روند بهبودی خود را سرعت بخشند. البته قبل از انجام هر کاری لازم است با پزشک خود مشورت کرده و در صورت اقتضا اقدام به رکاب زدن کنید.

افزایش امید به زندگی

در دانشگاه کینگ لندن، آنها بیش از 2400 دوقلو همسان را با هم مقایسه کردند و دریافتند کسانی که سه بار در هفته به مدت 45 دقیقه دوچرخه سواری می کنند، از نظر بیولوژیکی 9 سال جوان تر هستند. همچنین این افراد در برابر بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، انواع سرطان و فشار خون مصونیت بیشتری دارند.

کمک به آرتریت

اگر در حین دوچرخه سواری سرعت خود را کم کنید و به آرامی رکاب بزنید، فشار زیادی به مفاصل خود وارد نمی کنید و در نتیجه می تواند یک ورزش ایده آل برای آرتروز باشد. اگر وزن خود را کمتر روی زین قرار دهید و بیشتر در حالت ایستاده رکاب بزنید، ضربان قلب شما افزایش می یابد و اگر بیشتر از عضلات شکم برای آوردن قدرت به پدال ها استفاده کنید، مفاصل شما کمتر خسته می شوند و آسیب کمتری می بینند.

فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر سلامت روان

حتما بارها شنیده اید که ورزش یکی از بهترین راه های فرار از افسردگی است. اما فعالیت های مختلف می تواند اثرات متفاوتی بر خلق و خو و سلامت روان ما داشته باشد. این قسمت از مقاله را با دقت بخوانید تا با فواید دوچرخه سواری بر روح آشنا شوید.

افزایش خلاقیت

نوازندگان، نویسندگان و نقاشان می توانند از دوچرخه سواری بهره ببرند تا از بن بست فکری خود خارج شوند و بتوانند کار خود را خلاقانه تر انجام دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، انجام ۲۵ دقیقه ورزش هوازی می‌تواند با ایجاد جریان اکسیژن بیشتر در سلول‌های خاکستری، نورون‌های مغز را فعال‌تر کند و در نتیجه خلاقیت را افزایش دهد.

کاهش و مدیریت بهینه استرس

مطالعه ای در دانشگاه بریستول بر روی 200 داوطلب انجام شد و نشان داد که کارمندانی که قبل از ساعت کاری دوچرخه سواری می کردند، مدیریت زمان خود را بهبود بخشیده و توانستند استرس ناشی از فشار کاری را کاهش دهند. این مطالعه همچنین نشان داد که این ورزش باعث تقویت روابط بین فردی کارگران شده است.

بهبود خلق و خو

دوچرخه سواری مانند هر ورزش هوازی دیگری خلق و خو را بهبود می بخشد. به طور کلی، ورزش خفیف تا متوسط ​​باعث ترشح اندورفین در بدن می شود. این هورمون احساس شادی و سرخوشی را در بدن ایجاد می کند و حال شما را بهتر می کند. برای بهبود خلق و خوی خود با دوچرخه سواری، فقط سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه رکاب بزنید.

دوستان بیشتری پیدا کنید

با شروع دوچرخه سواری وارد گروه های همفکر جدیدی می شوید و می توانید دوستان بیشتری پیدا کنید و دایره روابط خود را گسترش دهید. داشتن دوستان همفکر باعث می شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و در نتیجه به سلامت روان شما کمک می کند.

منبع: وبسایت کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا