رابطه و ازدواج

قدرت کلمات و خودگویی

– تا مدت ها تصور می شد که قدرت کلمات یکی از کلیدهای مهم سلامت روان، موفقیت و اعتماد به نفس است. ذهن ما پناهگاه رفاه ماست، با این حال خودگویی منفی، شک و ترس اغلب می تواند آرامش و وضوحی را که به دنبال آن هستیم مختل کند.

کلمات ما قدرت مرگ و زندگی را در زبان ما دارند و بر توانایی ما در عشق ورزیدن به خود و اطرافیانمان تأثیر می گذارند.

قدرت تغییر مغز

نکته قابل توجه در مورد بدن ما توانایی طبیعی آن برای درمان خود است. هر روز، از 36 تریلیون سلول در بدن انسان، تقریباً 330 میلیارد سلول بازسازی می شود. سلول های روده ما هر هفته تجدید می شود و پوست ما (بزرگترین عضو بدن) هر دو تا سه هفته یکبار جوان سازی می شود. حتی استخوان های ما هر ده سال یکبار تجدید می شوند و نواحی خاصی از مغز می توانند بازسازی شوند.

با تغییر شکل مسیرهای عصبی در مغز، خود را برای تغییر و تجدید آماده می کنیم و به ما امکان می دهد الگوهای نفرت، خشم، اضطراب، افسردگی و گناه را جایگزین کنیم. پیکربندی مجدد مغز می‌تواند منجر به ظهور سلول‌ها و ارتباطات جدید شود و الگوهای عملکرد سالم‌تری را ارتقا دهد.

تکرار یک فعالیت می تواند مغز را از نظر فیزیکی تغییر دهد. به عنوان مثال، تمرین یک کار ساده مانند ضربه زدن روزانه با انگشت می‌تواند بخش‌های مغز درگیر در آن فعالیت را گسترش داده و سلول‌ها و اتصالات جدیدی ایجاد کند. این مانند ارتقاء یک کامپیوتر با یک سیستم عامل جدید است که نشان می دهد چگونه مسیرهای مغزی جدیدی را می توان توسعه داد.

سوال کلیدی این است: کلمات چگونه می توانند به پیکربندی مجدد مسیرهای عصبی کمک کنند؟

کلمات چیست؟

کلمات مظهر یک ایده، یک بیان، یک گفتار، یک کلمه مقدس یا یک قیاس هستند و بیان یک فکر هستند که معمولاً نماد یک عمل و پایان آن هستند.

سخنان ما عمیقاً بر آینده ما تأثیر می گذارد. مهاتما گاندی گفت: “باورهای شما تبدیل به افکار شما می شوند، افکار شما تبدیل به کلمات شما می شوند، کلمات شما تبدیل به اعمال شما می شوند، اعمال شما تبدیل به عادات شما می شوند، عادات شما به ارزش های شما تبدیل می شوند.” و ارزش‌های شما به سرنوشت شما تبدیل می‌شوند.” وین دوایر می‌گوید: “وقتی نگاه خود را به اطراف خود تغییر می‌دهید، نگرش شما نسبت به دنیای اطراف تغییر می‌کند.” (مقاله پیشنهاد می‌شود. خطرات تظاهر مداوم به مثبت بودن بخوانید.)

چه چیزی را قدرت می دهید؟

کلمات این قدرت را دارند که خود و دیگران را تشویق، توانمند و ارتقاء دهند تا پتانسیل کامل آنها را برآورده کنند. به همین ترتیب، کلمات قدرت شروع جنگ هایی را دارند که روابط را از بین می برند یا خانواده ها را از هم می پاشند. کلمات می توانند ملت ها را شکوفا کنند یا رهبران و پیروان را به طور یکسان تحقیر کنند.

شما خود را با کلمات خود هماهنگ می کنید، بنابراین مهم است که در نظر بگیرید کدام کلمات را انتخاب می کنید. زندگی خارج از همسویی با خود واقعی‌مان می‌تواند منجر به پریشانی روانی شود، زیرا مغز دائماً در تلاش است تا افکار و احساسات متضادی را که ما را از احساس آرامش باز می‌دارد، آشتی دهد. اصطلاح روانشناسی که به انگلیسی به “روانشناسی” ترجمه شده است، ترکیبی از کلمات یونانی برای “روح” (روان) و “ذهن” (logos) است که به طور سنتی نشان دهنده جدایی بین فرآیندهای ذهنی و بدنی است. اما مفهوم «نفس» در برخی از روایات، هم جسم و هم روح را یکپارچه می کند و معانی مختلفی مانند «حیات»، «خود» و «شور» را در بر می گیرد. همانطور که عمو کاپلان عاقلانه اشاره کرد، “بدن و روح از هم جدا نیستند.”

هنگامی که افکار و باورهای ما با هویت واقعی ما سازگار نیست (زمانی که سعی می کنیم دیگران را راضی کنیم یا خود را فریب دهیم)، این قطع ارتباط می تواند عملکرد ما را مختل کند و باعث عدم تعادل و رنج شود. این تضاد درونی، این ناهماهنگی بین هویت و تجربیات ما است که اغلب به پریشانی و در نهایت بیماری منجر می‌شود. درک و هماهنگی با خود واقعی ما برای بهزیستی ذهنی ضروری است. (مقاله پیشنهاد می شود خود اندیشی، سفری به اعماق افکار و باورها بخوانید.)

مفهوم ذهن

اگرچه هیچ درمانی وجود ندارد، اما اعمالی مانند نوشتن بینش، تعیین هدف، دعا، مدیتیشن و تجسم مثبت می تواند به طور قابل توجهی سلامت روان و رفاه را بهبود بخشد. ارتباط ذهن و بدن، که شامل تعاملات بین سیستم عصبی، غدد درون ریز و ایمنی است، نقش کلیدی در مدیریت استرس و التهاب دارد. مدیتیشن باعث کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اضطراب و درد و افزایش عزت نفس و همچنین بهبود کیفیت کلی و معنوی زندگی می شود. توجه داشته باشید که مراقبه معنوی در مقایسه با مدیتیشن سکولار مزایای بیشتری در کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو و افزایش تحمل درد دارد. (مقاله پیشنهاد می شود راه حل های طبیعی برای کاهش استرس و آرامش سیستم عصبی بخوانید.)

قدرت زندگی در همسویی با حقیقت شما

صادق باشید، به احساسات ناراحت کننده خود متمایل شوید و از یک دوست یا مشاور قابل اعتماد کمک بگیرید. فرد راجرز می گوید: “هر احساسی را می توان نام برد و هر چیزی را که بتوان به آن اشاره کرد، مدیریت کرد.”

تحقیقات نشان می دهد که خودگفتاری، به ویژه در ورزش، بسته به نحوه انجام آن و آنچه گفته می شود، می تواند مفید باشد. رویکرد شناختی به بررسی کثرت خود (جنبه های مختلف خود)، خود واقعی و خود ایده آل می پردازد. به عنوان مثال، به خود بگویید: “حالا نمی توانی تسلیم شوی!” ممکن است نشان دهنده نیاز به خودانگیختگی واقعی باشد. (مقاله پیشنهاد می شود چگونه با خود صحبت کنیم بخوانید.)

کلمات چگونه بر مغز تأثیر می گذارند؟

مطالعات اخیر با استفاده از فناوری fMRI نشان داده است که استفاده از کلمات منفی می تواند شدت درک درد را افزایش دهد. این کلمات پاسخ‌های مغزی قوی‌تری را در نواحی مرتبط مانند قشر سینگولیت قدامی (ACC) و قشر جلوی پیشانی (DLPFC) ایجاد می‌کنند که با درک درد و پردازش هیجانی مرتبط هستند. این فعال‌سازی نشان می‌دهد که زبان می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر تجربه ما از درد تأثیر بگذارد و در صورت استفاده از اصطلاحات منفی، آن را بدتر کند.

در مقابل، مطالعه دیگری تأثیر تشویق کلامی را بر عملکرد افراد مبتلا به اختلالات مزمن مچ پا بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که عباراتی مانند «برو، برو، برو» و «تا جایی که می‌توانی برو» عملکرد تست‌های تعادل را برای این افراد بهبود می‌بخشد. (مقاله پیشنهاد می شود تسلط بر خود، راهی به سوی صلح بخوانید.)

قدرت کلام شما

مارکوس اورلیوس خردمندانه به ما یادآوری می‌کند: «شما بر ذهن خود قدرت دارید، نه رویدادهای بیرونی. این را درک کنید و قدرت خود را پیدا کنید.” مانند میکل آنژ که مجسمه داوود را در سنگ مرمر دید، کلمات ما می توانند “خود شیشه ای” را شکل دهند. مفهومی که در آن ما و دیگران مهارت ها، منابع و پتانسیل لازم برای رسیدن به اهداف و رویاهای خود را داریم.

تشخیص شکاف بین خود واقعی و ایده آل به ما این امکان را می دهد تا خود و دیگران را به سمت تبدیل شدن به خود واقعی و ایده آل خود هدایت کنیم. به عنوان مثال، تأیید شایستگی فردی، مانند نواختن پیانو، به افراد کمک می کند تا به توانایی های خود دست یابند. مانند میکل آنژ که دیوید را از سنگ آشکار می کند، کلمات ما می توانند پتانسیل پنهان را آشکار کنند. این در تضاد با اثر پیگمالیون است، جایی که تلاش برای شکل دادن به کسی که با ایده‌آل‌های ما سازگار باشد (به‌جای پرورش پتانسیل واقعی) می‌تواند مضر باشد. (مقاله پیشنهاد می شود 4 مهارت برای رسیدن به خود واقعی بخوانید.)

بنابراین در مقابل کلمات و تاثیرات منفی دیگران مقاومت کنید. در عوض، با تجدید ذهن خود، تمرکز بر آنچه در کنترل شماست، و استفاده از قدرت کلام خود برای هماهنگ کردن اعمال خود با خواسته های قلبی خود، متحول شوید.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا