آشپزی

قهوه بدون کافئین بهتر است یا قهوه معمولی؟

مقالات پیشنهادی مرتبط با قهوه

قهوه بدون کافئین چیست؟

قهوه بدون کافئین از دانه های قهوه درست مانند قهوه معمولی تهیه می شود. اما بیشتر کافئین آن قبل از بو دادن و آسیاب کردن مصرف می شود. اغلب، در طی فرآیند کافئین‌زدایی، دانه‌های قهوه در حلال‌های آلی مانند آب خیس می‌شوند تا کافئین موجود در قهوه را جذب کنند.

قهوه بدون کافئین

یکی از ویژگی های مهم قهوه بدون کافئین این است که حاوی کمترین میزان کافئین است. اما بهترین جایگزین برای قهوه کافئین دار است. طعم آن کاملا ملایم تر و سبک تر از قهوه معمولی است. بنابراین تأثیر آن می تواند کمتر باشد.

قهوه بدون کافئین برای چه افرادی گزینه خوبی است؟

بسته به علاقه خود می توانید انواع قهوه را انتخاب کنید. این کاملا سلیقه ای است. اما اگر می خواهید از نوشیدنی با عطر کمتر، سبک تر و ملایم تر لذت ببرید، بهتر است از نوع بدون کافئین آن استفاده کنید. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که طعم تلخ قهوه را نمی توانید تحمل کنید، این یک انتخاب عالی است.

وقتی کافئین از قهوه حذف می شود، هدف از نوشیدن قهوه نیز تغییر می کند. بسیاری از ما قهوه می نوشیم زیرا کافئین موجود در آن ما را سرحال می کند و باعث خواب آلودگی می شود. اما زمانی که کافئین حذف شود، این اثر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما اگر از جمله افرادی هستید که روزانه چندین فنجان قهوه می نوشید اما قصد دارید میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، قهوه بدون کافئین گزینه بسیار خوبی است. این روش به کاهش مصرف کافئین کمک می کند.

حتی افرادی که با اسیدیته قهوه مشکل دارند نیز بهتر است از این نوع قهوه استفاده کنند. افرادی که نوشیدن قهوه را به هر نوشیدنی دیگری ترجیح می دهند برای اینکه شب ها به اندازه کافی نخوابند باید از این نوشیدنی در ظهر و عصر استفاده کنند.
همچنین افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید این نوع را انتخاب کنند.

فواید قهوه بدون کافئین چیست؟

  • به کاهش آنزیم های کبدی کمک می کند
  • از خطر حمله قلبی و سکته مغزی و حتی آسیب به عروق خونی جلوگیری می کند
  • برای افرادی که پس از نوشیدن قهوه دچار رفلاکس معده و سوزش سر دل می شوند مناسب است
  • دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی است
  • باعث زیبایی پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد می شود

مضرات قهوه بدون کافئین چیست؟

  • مصرف زیاد آن ممکن است باعث پوکی استخوان شود
  • اگر در تهیه آن از حلال های شیمیایی استفاده شود، باعث مشکلات تنفسی و آسیب عصبی می شود.
  • مصرف بیش از حد ممکن است منجر به کلسترول بالا و روماتیسم شود

رازهای جالب در مورد قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئینقهوه بدون کافئین

در دو دهه اخیر، تغییرات زیادی در فرآیند بدون کافئین قهوه ایجاد شده است تا قهوه بدون کافئین بهتری به دست آید. اما هنوز رازهایی در مورد آن وجود دارد که باید بدانیم.

1. هنوز هم درصدی کافئین دارد

حتی اگر موثرترین و بهترین فرآیند کافئین زدایی انجام شود، باز هم نمی توان گفت که قهوه 100 درصد کافئین خود را از دست داده است. به عنوان یک استاندارد، 90٪ از کافئین موجود در کل قهوه با این فرآیند حذف می شود. به این فرآیند کافئین زدایی می گویند. جالب است بدانید که حذف کافئین تا 99 درصد امکان پذیر است، اما باید زمان زیادی برای این فرآیند صرف شود. همچنین در این فرآیند عطر و طعم بیشتری از قهوه گرفته خواهد شد.

2. دانه های قهوه برای قهوه بدون کافئین!

هیچ دانه دیگری در دنیا وجود ندارد که بتوان از آن برای تهیه قهوه استفاده کرد. فقط دانه های قهوه می توانند قهوه های خوشمزه و متنوعی ایجاد کنند. این بدان معناست که حتی قهوه بدون کافئین نیز از دانه های قهوه تهیه می شود. مانند هر نوع قهوه دیگری، عطر و طعم خاص خود را دارد، اما هر چه کیفیت دانه های قهوه بالاتر باشد، عطر و طعم بهتری دارد.

3. ترکیبات مختلفی با قهوه بدون کافئین تهیه شد

در گذشته ترکیبات مختلفی به عنوان قهوه بدون کافئین فروخته می شد.
مثلاً ریشه خشک شده کاسنی را آسیاب می کردند و آب جوشیده به آن اضافه می کردند. یک مایع قهوه‌ای رنگ تولید می‌شود، اما با اینکه طعم قهوه دارد، قهوه نیست! فقط مزه اش یکسان است. در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان قهوه بدون کافئین از ریشه کاسنی آسیاب شده به جای قهوه استفاده می کنند. به همین دلیل، بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه بدون کافئین از ماده دیگری غیر از دانه های قهوه تهیه می شود. اما اینطور نیست!

4. هیچ مواد شیمیایی مورد نیاز نیست

یکی از روش های آسان و ارزان برای کافئین زدایی استفاده از حلال است. در گذشته از بنزن برای کافئین زدایی استفاده می کردند، اما متوجه شدند که این ماده شیمیایی باعث بروز برخی بیماری ها می شود.
بنابراین آنها استفاده از بنزن را متوقف کردند. سپس آنها شروع به استفاده از حلال های مختلف کردند که موثرتر اما گران تر و کمیاب بودند. در بسیاری از موارد هنوز از این ترکیبات استفاده می شود. اما سوئیسی ها یک راه کاملا ایمن و بهتر برای کافئین زدایی پیدا کردند. در این روش کافی است دانه های قهوه را با آب داغ بشویید و سپس با اسمز کافئین استخراج شود.

5. قهوه بدون کافئین چند ساله است

کافئین زدایی قهوه برای اولین بار توسط یک آلمانی در اوایل قرن بیستم اختراع و ثبت شد. البته این اختراع به صورت تصادفی اتفاق افتاده است. او دریافت که وقتی دانه‌های قهوه سبز در آب دریا خیس می‌شوند، کافئین کمتری نسبت به معمول دارند. او حتی سعی کرد کافئین را با استفاده از بنزن از قهوه حذف کند.

6. شما را سرحال می کند

در بیشتر مواقع، برای افزایش انرژی به کافئین زیادی نیاز ندارید. یک فنجان قهوه بدون کافئین می تواند نشاط و شادابی را به شما بازگرداند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با قهوه

در پایان

قهوه بدون کافئین یک گزینه عالی برای افرادی است که نمی توانند قهوه معمولی را به دلیل محتوای کافئین آن استفاده کنند. اما بهتر است از آن در حد اعتدال استفاده شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

منبع : وبسایت کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا