کتاب و ادبیات

لزوم استفاده از فناوری روز در صنعت چاپ

تهران – ایرنا – رئیس انجمن چاپ ایران با تاکید بر اینکه صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و استراتژیک در جهان است، گفت: امروز داغ ترین بحث در دنیا فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و … است. .، که تأثیر بسزایی در زندگی و حکومت مردم دارند. و باید بتوانیم از این فناوری ها در پیشرفت روزافزون صنعت چاپ به درستی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، دومین روز از دهمین هفته علم و فناوری چاپ ایران با موضوع «توسعه هم اندیشی پژوهش، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای دانش بنیان» با حضور صاحب نظران و دانشجویان ایده پرداز. و فعال در هنرستان های فعال در زمینه چاپ برگزار شد.

رئیس انجمن چاپ ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بحث توسعه کسب و کار در حوزه های خلاق و دانش بنیان به ویژه در حوزه چاپ یکی از نیازهای اساسی جامعه است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای جامعه در حوزه چاپ مطرح شود. وی بیان کرد: دانشجویان می توانند وارد این عرصه شوند، دانشگاه و نظام آموزشی نمی تواند نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت باشد و باید افراد را به گونه ای تربیت کند که پاسخگوی جامعه و صنعت باشند.

محمد بیطرفان وی ضمن گرامیداشت دهمین دوره از هفته علم و فناوری چاپ ایران خاطرنشان کرد: صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و استراتژیک در جهان است و امروزه داغ ترین بحث در دنیا فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و … و غیره که تاثیر بسزایی در زندگی مردم داشته و حاکم بوده است و باید بتوانیم در پیشرفت روزافزون صنعت چاپ از این فناوری ها به درستی استفاده کنیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور هنرجویان دو هنرستان امام صادق(ع) و معراج و خضراء(ع) در این دیدار، ادامه داد: «انجمن علمی فناوری چاپ ایران» همواره تلاش کرده شعار سال مقام معظم رهبری را قرار دهد. محور نشست های علمی تخصصی آن است. در این راستا شعار امسال ما «فناوری صنعت چاپ، جهش تولید با مشارکت مردم برای ایران» است. از این رو حضور دانشجویان ایده پرداز در این نشست که با ارائه ایده ها و نظرات خوب کارشناسان و دانشجویان همراه است می تواند نویدی برای توسعه شرکت های خلاق، دانش بنیان ها و شتاب دهنده های عرصه چاپ باشد.

موسس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به وابستگی های صنعت چاپ گفت: 85 درصد صنعت چاپ کشور به کشورهای خارجی وابسته است و اگر نتوانیم در این صنعت خودکفا شویم باید بتوانیم به خودمان تکیه کنیم صنعتی تجربیات خوبی دارد و می تواند بازوی آموزش و پرورش و آموزش عالی در توسعه علمی و فناوری این حوزه باشد.

اهمیت آموزش علمی در صنعت چاپ ایران

در این جلسه مدرس چاپ پیشکسوت نیز اظهار داشت: بیش از نیم قرن است که در صنعت چاپ فعالیت دارم و باید بگویم این صنعت باید تقویت شود، ما سابقه و تجربه خوبی داریم. دانشگاه ها باید در این موضوع ورود کنند، متاسفانه مراکز علمی و دانشگاهی توجه لازم را به این حوزه نداشته اند و دانشجویان و فارغ التحصیلان می توانند با حمایت آموزش و پرورش و بالاتر ورود خوبی به این صنعت اشتغالزا و درآمدزا داشته باشند. آموزش و پرورش .

علی شریفی وی در ادامه بیان کرد: آرزوی من این است که صنعت چاپ در ایران به صورت علمی آموزش داده شود. در سال های اخیر آموزش در این بخش از شکل سنتی خود خارج شده است. زمانی که آموزش های آکادمیک در این رشته آغاز شد، هیچکس فکر نمی کرد که فارغ التحصیلان آن می توانند تا این حد موفق باشند. اما در حال حاضر کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند و در بازار کار سنگ تمام گذاشته اند کم نیستند. این افراد به صورت علمی و عملی مطالبی را آموخته اند و باید زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه چاپ فراهم شود.

لزوم استفاده از تکنولوژی روز در صنعت چاپ

ثابت ماندن در هر صنعتی مستلزم افزایش دانش است

یکی از فعالان صنعت چاپ با اشاره به اینکه پایدار ماندن در هر صنعتی مستلزم افزایش دانش است، تصریح کرد: صنعت چاپ یک صنعت کاربردی است، باید دانش و توانایی خود را در این صنعت افزایش دهیم و بتوانیم برای تجاری سازی آن راهکارهایی پیدا کنیم. دانش در صنعت چاپ شناسایی و اجرا شود

حسین احمدی وی با تاکید بر اینکه خلاقیت و هنر حرف اول را در کسب و کارهای امروزی می زند، گفت: باید از خام فروشی فاصله گرفت و از توان نیروی انسانی دانشجو و دانشگاه در توسعه خانه های خلاق، شرکت های نوآور و دانش محور استفاده کرد. این امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید پای حرف و برنامه خود در حوزه صنعت چاپ بایستیم و به تحول آن کمک کنیم.

خلاقیت را می توان آموخت

در ادامه یکی از فعالان عرصه چاپ به موضوع خلاقیت و اهمیت آن در چاپ تاکید کرد: نظریه های زیادی در مورد ذاتی یا اکتسابی بودن خلاقیت وجود دارد، اما در نهایت باید گفت که خلاقیت را می توان آموخت. سال ها پیش در اوایل دهه هشتاد که خودم دانشجو بودم سعی کردیم عناصر مورد نیاز خود را طراحی کنیم و این در راستای خلاقیت بود. همه اساتید ما هم بر خلاقیت تاکید داشتند. بعد از سالها مشخص است که کار ما کار درستی بوده است.

علی طاهریان وی گفت: بعد از سال ها که در دانشگاهمان خلاقیت در بسته بندی را تدریس می کردم، هرگز فکر نمی کردم که خلاقیت به تولید منجر شود. دانش آموزان با این صنعت آشنا نبودند و آن را نمی شناختند. بنابراین، در سال‌های گذشته، شخصاً صحبت از خلاقیت در شکل را کنار گذاشته‌ام و به جای آن سعی کردم از خلاقیت در ابزار و عمل صحبت کنم.

وی درباره خلاقیت در حوزه چاپ افزود: همچنین خلاقیت در چاپ زمانی معنا پیدا می کند که صنعت چاپ به حواس پنج گانه نزدیک شود. سعی کردم این موضوع را در کارم دنبال کنم. استفاده از اسانس ها، رنگ های مختلف و اشکال مختلف در این راستا است. به عنوان مثال در تولید آب میوه می توان محصول را به گونه ای بسته بندی کرد که اثرات مختلف موجود در آن حواس پنج گانه را در مشتری تحریک کند.

وی با تمرکز بر موضوع هوش مصنوعی به عنوان یک پدیده نوظهور گفت: در نهایت باید به هوش مصنوعی بپردازم که موضوعی است که اکنون بسیار مورد توجه است. در گذشته اساتید ما خیلی مخالف تکنولوژی بودند. هوش مصنوعی پدیده ای نوظهور و خلاقانه است که بسیاری با آن مخالف هستند و قوانین بسیاری علیه آن حتی در اروپا تصویب شده است. این در حالی است که نرم افزارهای گرافیکی منشا خلاقیت هستند و نباید جلوی گسترش آنها را بگیرد. معروف ترین نرم افزار طراحی که فتوشاپ است به تازگی پسوند هوش مصنوعی را اضافه کرده است. البته باید تاکید کرد که افزودن هوش مصنوعی به هیچ وجه به معنای مرگ هنر و کار انسان نیست و تنها ابزاری برای بهبود است.

فناوری ها در دنیای معاصر آینده جهان را تعیین می کنند

محمدرضا صانعی منفرد کارشناس چاپ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بر توسعه رشته های صنعت چاپ در هنرستان های دانش آموزی تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش از همه ظرفیت ها برای توسعه مشاغل دانش آموزی و توسعه این رشته ها در آموزش و پرورش آماده است. و از پرورش استفاده کنید.

مهرداد بیات مدرس دانشگاه و استاد حوزه چاپ نیز در این دیدار به توسعه نیروی انسانی و تربیت دانشجویان این صنعت اشاره کرد و گفت: فناوری های موجود در دنیای معاصر آینده جهان را رقم می زند، این فناوری باید داشته باشد. نیروی متخصص خودش

وی با اشاره به اینکه در کشوری مانند ژاپن سهم نیروی انسانی در توسعه بالای 80 تا 85 درصد است، افزود: این در حالی است که سهم نیروی انسانی در کشور خودمان حدود 35 درصد و سهم فیزیکی و طبیعی است. منابع 65 تا 70 درصد است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا