اینترنت

لغو ممنوعیت دسترسی به اینستاگرام در ترکیه

دولت ترکیه ممنوعیت اینستاگرام را لغو کرده و اعلام کرده است که این شبکه اجتماعی قول داده است که خواسته های دولت در زمینه سانسور و محتوا را برآورده کند.

به گزارش سرویس فناوری تکناک و طبق گزارش بلومبرگ، تنظیم کننده اینترنت ترکیه در 2 اوت بدون هیچ توضیحی دسترسی به اینستاگرام را متوقف کرد. این امر پس از آن صورت گرفت که یکی از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور از این پلتفرم به دلیل آنچه که او “سانسور” پست های مربوط به شهادت اسماعیل توصیف کرد انتقاد کرد. هنیه، رئیس سیاسی گروه فلسطینی حماس.

عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت:

اینستاگرام قول داده است که در زمینه سانسور و فهرست کردن پست‌های مرتبط با جرم با هم همکاری کند.

قرار بود این ممنوعیت اواخر شنبه لغو شود.

اینستاگرام و شرکت مادر آن متا هنوز به طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده اند، بنابراین ماهیت توافق آنها با ترکیه هنوز مشخص نیست.

ترکیه منتقد سرسخت جنایات اسرائیل در غزه است و حماس را یک سازمان تروریستی نمی داند. فخرالدین آلتون، رئیس ارتباطات ریاست جمهوری، اینستاگرام را متهم کرد که “به طور فعال از انتشار پیام های تسلیت برای شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس بدون اشاره به هرگونه نقض سیاست های محتوایی اینستاگرام جلوگیری می کند.”

این مسدودسازی مورد انتقاد احزاب مخالف حزب حاکم در ترکیه قرار گرفت و اوزگور اوزل، رهبر اصلی اپوزیسیون این کشور آن را «حماقت جهانی و ملی» خواند. این تصمیم ترکیه همچنین به مشاغل، از جمله کارآفرینان زن که برای فروش محصولات خود به پلتفرم وابسته بودند، ضربه زد.

دولت ترکیه در گذشته دسترسی به پلتفرم های رسانه های اجتماعی پرطرفدار را در هنگام حوادث تروریستی و بلایای طبیعی بزرگ، عمدتاً به دلایل امنیتی محدود کرده است.

رگولاتور اینترنت ترکیه در چندین شرایط خاص مجاز است پهنای باند را کاهش دهد و پلتفرم های رسانه های اجتماعی باید دفاتر محلی در ترکیه داشته باشند. کنترل شدیدتر دولت بر این پلتفرم‌ها نگرانی‌هایی را در میان گروه‌های حقوق بشر، سیاستمداران مخالف و سایر منتقدان برانگیخته است که می‌گویند آزادی بیان را محدود می‌کند.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا