کتاب و ادبیات

مجاهدت با قلم و سلاح

دو روز است که نام او بارها در تمام رسانه ها مطرح شده است. از گمانه زنی ها مبنی بر شهادت وی تا ظهر امروز و صدور بیانیه رسمی حماس که پیوستن وی به خیل شهدای مقاومت را تایید می کند. شهدای بی شمار خاک و وطن و دین… شهدای استواری و مجاهدت مستمر… با سلاح یا با قلم، هر دو را امتحان کرد و پیروز شد.

یحیی ابراهیم حسن السنوار یکی از اعضای عالی رتبه حماس که اخیراً پس از شهادت اسماعیل هنیه (10 اوت 1403) به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، در سال 1962 در اردوگاه خان یونس به دنیا آمد. جایی که رشد کرد و به مفهوم جهاد و مقاومت می بالید.

او در دانشگاه اسلامی غزه در رشته عربی تحصیل کرد و در دوران اسارت طولانی مدت خود در زندان های رژیم صهیونیستی زبان دشمن را آموخت و زمانی از زندان آزاد شد که می توانست تولیدات فکری اشغالگران سرزمینش را به زبان عبری بخواند و حتی بنویسد. اثری به این زبان یا به آن برگرد

او در سالهای طولانی زندان، رمان «خار و میخک» را نوشت که موفقیت چشمگیری داشت. این اثر تا همین اواخر در بزرگترین سایت های بین المللی فروش آنلاین کتاب موجود بود. اما لابی صهیونیستی این سایت ها را مجبور به حذف اثر از سایت و حتی حذف معرفی آن از مرداد ماه امسال کرد.

این رمان که در بزرگترین سایت فروش کتاب فرانسه (Fnac) با صفت تأثیرگذار معرفی شده است، روایت مقاومت در زندان های رژیم صهیونیستی را در قالب یک زندگی نامه به تصویر می کشد.

در معرفی این رمان که امروز از سایت حذف شده اما تصاویری از آن در اینترنت یافت می شود، آمده است:

«این کتاب بینشی منحصر به فرد از انعطاف پذیری و روحیه تاب آوری ارائه می دهد. سنور در دوران زندان خود روحیه ای تزلزل ناپذیر را با وجود محدودیت های سلولش آشکار می کند.

در این اثر، می توانید افکار و راهبردهای او را که نقش او را به عنوان رهبر آرمان فلسطین شکل داده است، کشف کنید.

رمان «خار و میخک» چیزی بیش از داستان بقا است. این یک نگاه اجمالی به روح یک جنبش و قلب یکی از مرموزترین رهبران آن است.

خواندن این کتاب را برای درک خاورمیانه از دست ندهید. این اثر بخشی از تاریخ زنده این منطقه را متاثر از اشتیاق و اراده مردی روایت می کند که همچنان بر چشم انداز ژئوپلیتیک منطقه تأثیر می گذارد.

شهید یحیی سنور اگرچه بزرگ و تأثیرگذار بود، اما تنها یکی از چهره های مقاومت در برابر اشغالگران بود که پرچم مبارزه اش را به دست سایر فرزندان فلسطین با سلاح یا قلم برافراشته خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا