کتاب و ادبیات

محصول کنگره‌های ادبی به دست عموم مردم نمی‌رسد

تهران-ایرنا- یک پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه معمولاً در زمان برگزاری کنگره های ادبی تنها هنرمندانی که در آن موضوع کار تولیدی دارند با کنگره در ارتباط هستند، گفت: این اتفاق باعث شده محصول نهایی کنگره ها به دست نرسد. عموم مردم و فقط برگزیدگان کنگره باید اعتبار بگیرند و عوامل و عوامل اجرایی و یا خانواده شهدا در جریان قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، فریبا یوسفی وی در گفت و گو با ستاد خبری نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار گفت: اشعاری که با موضوع فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت تولید می شود، از نظر کمیت کم نیست، اما تاثیر آن در جامعه به عنوان مصرف کننده عمومی اثر هنری آنطور که باید باشد نیست. .

ارزش اثر هنری بیش از هر چیز به بهره مندی آن از مولفه های هنری بستگی دارد

این پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه معمولاً زمانی که کنگره های ادبی برگزار می شود، تنها هنرمندانی که در آن موضوع کار تولیدی دارند با کنگره در ارتباط هستند، گفت: این اتفاق باعث شده محصول نهایی کنگره ها به دست عموم مردم نرسد و فقط برگزیدگان کنگره اعتبار دارند. تاجران و کارگزاران و عوامل اجرایی یا خانواده شهدا در جریان قرار می گیرند اما عموم جامعه حتی از برگزاری این کنگره ها اطلاعی ندارند.

این شاعر و پژوهشگر اثربخشی برگزاری رویدادهای ادبی را منوط به رویکرد کلی تر برگزارکنندگان در برگزاری و محصولات این کنگره ها دانست و گفت: به عنوان مثال تبدیل اشعار به سرود که از استقبال عمومی بیشتری برخوردار است، می تواند بیشتر باشد. در انتقال این فرهنگ یا توجه بیشتر به خلافت می تواند پیشرو باشد. معمولا برگزاری کنگره ها اشکال تکراری و مشابهی دارد، اما با رویکردهای جدیدتر برای نسل جوان که امکانات بیشتری برای تولید محتوا دارند، می توان تاثیرگذاری این کنگره ها را افزایش داد و محصولات آنها را به متن جامعه رساند. البته برگزاری این کنگره ها خیلی بهتر از عدم برگزاری آن است و خوب است که توجه شود و فضا برای تولید آثار ایجاد شود اما اگر برگزاری آنها با خلاقیت همراه باشد این خلاقیت به آثار تسری پیدا می کند. خوب

وی با اشاره به اشعاری که در ماه های اخیر درباره شرایط منطقه و جبهه مقاومت تولید شده است، گفت: شاعرانی که در این زمینه آثار ادبی می آفرینند، ذهنشان معطوف به وضعیت منطقه است، اما باید بیشتر تأمل کرد. در این مورد که رسالت و ارزش کار هنری بیش از هر چیز به میزان بهره مندی آن از مولفه های هنری بستگی دارد.

محصول کنگره های ادبی به دست عموم نمی رسد

فریبا یوسفی شاعر است

مطالعه منابع محدود شعر را یکنواخت کرده است

یوسفی بیان کرد: باید توجه داشت که آثار تولید شده در چنین شرایطی تا چه اندازه از اعتبار هنری برخوردار است و تا چه اندازه حاصل شرایط خاصی است که شاعر را مجبور به واکنش سریع کرده است، زیرا در چنین شرایطی شاعر به دنبال انتشار سریع آثارش منتشر شود

وی تأثیر شعرهای سروده شده برای نهضت مقاومت در جامعه و مخاطب را وابسته به سطح مولفه های هنری دانست و گفت: هر چه این سطح بالاتر باشد این آثار در زمان خود تأثیرگذارتر می شوند و به یادگار می مانند. برای آینده، و هر چه این سطح پایین تر باشد. اگر باشد رتبه هنری اش پایین تر و تاثیرش در نسل امروز و آینده کمتر می شود. معمولاً آثار تولید شده در این زمینه به دلیل تغذیه مشترک از منابع محدود و تأثیرپذیری از یکدیگر شباهت زیادی به یکدیگر دارند و از جنبه هنری به دور هستند.

یوسفی افزود: گاهی به دلیل اینکه برخی از این اشعار به سفارش جامعه است نه افراد. برای شاعران به یک اثر واجب تبدیل شده و در نتیجه از شکل هنری فاصله گرفته و تاثیر آن کم شده است.

وی با اشاره به اشعار زنان شاعری که به صورت فعال وارد عرصه شعر مقاومت شده اند، گفت: داشتن و مطالعه اندک منابع باعث شده شعر این زنان شاعر یکنواخت و دارای کلام و دیدگاه محدود باشد و از دید متفاوت به مسائل نگاه کند. جنبه ها نه علاوه بر این، سرعت تولید آثار بر کیفیت خلق آثار ادبی تأثیر نامطلوبی دارد. آسیبی که به شعر مقاومت وارد می شود به شعر زنانه هم وارد می شود و معمولاً آثار خلاقانه کمتر دیده می شود.

اختتامیه نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار دی ماه سال جاری در شیراز برگزار می شود و شاعران و داستان نویسان سراسر کشور می توانند تا 24 آذرماه با ارسال آثار خود در این رویداد ادبی شرکت کنند. برای شرکت در کنگره می توانید برای مشاهده و مطالعه متن دعوتنامه به سایت ها مراجعه کنید فداکاری و نویدشاهد رجوع شود

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا