کتاب و ادبیات

«محمود حکیمی» خادم فرهنگ عاشورا بود

تهران – ایرنا – وزیر آموزش و پرورش از «محمود حکیمی» نویسنده و پیشکسوت عرصه ادبیات به عنوان خادم فرهنگ عاشورایی یاد کرد که کتاب هایش تیراژ بالایی داشته است.

به گزارش ایرنا، محمود حکیمی نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام صبح جمعه سی ام شهریور ماه درگذشت. او یکی از نویسندگان و مترجمان پرکار ایرانی است که چند روز پیش به دلیل عفونت ریه در بیمارستان شریعتی بستری شد.

حکیمی در نهم شهریور 1323 در تهران به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای تحصیل زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تحصیلی به انگلستان رفت و پس از اخذ مدرک فوق لیسانس و بازگشت به ایران. ، در مراکز تربیت معلم تدریس می کرد.

نویسندگی را از سال 1339 در مجله کیهان بچه ها آغاز کرد که به مدت چهار سال ادامه یافت. اولین کتاب دینی حکیمی در سال 1347 درباره زندگی مصعب بن عمیر، صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود.

وی مسیر داستان نویسی خود را این گونه ادامه می دهد: در سال 1347 به جمع نویسندگان مجله «درس هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال 1350 در این مجله بزرگ حوزوی به نوشتن داستان های دینی پرداختم. هر داستان گاهی بسیار طولانی بود. آخرین داستان سریال من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد و تاکنون 18 قسمت از آن در 18 شماره منتشر شده است.

حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ اسلام تالیف و ترجمه کرده است. داستان هایی از دوران ناصرالدین شاه، مجموعه چهار جلدی «هزار و یک قصه تاریخی»، رمان پرفروش «جوان نقاب پوشان»، مجموعه 22 جلدی «تاریخ تمدن» و ده ها اثر دیگر. آثاری از جمله تالیفات این نویسنده پیشکسوت است.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در پیامی نوشت: مرحوم حکیمی محقق و پژوهشگر ادبیات دینی و تاریخ اسلام بود که تمام زندگی خود را وقف تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ اسلام، تدریس در مراکز آموزشی و تربیت معلم و تعمیق و ترویج کرد. تاریخ دینی، ادبی و کردی

وی افزود: مرحوم حکیمی در سال 1381 با تألیف ده ها مقاله و انتشار دو کتاب درباره زندگی امام حسین (ع) و قیام عاشورا به عنوان خادم فرهنگ عاشورا شناخته شد و از وزیر محترم ارشاد لوح تقدیر دریافت کرد. فرهنگ و ارشاد اسلامی. وی در پنجمین جشنواره شهید رجایی نیز به عنوان پیشکسوت برگزیده کشوری در عرصه هنر و ادبیات شناخته شد.

کاظمی ادامه داد: حکیمی پس از انقلاب اسلامی مدتی به عنوان معاون دفتر انتشارات یاری آموزش و پرورش مشغول به کار شد و پس از شرکت در کلاس های آموزش ویراستاری انتشارات سمت، از سال 1377 تا 1378 به عنوان ویراستار کتب درسی علوم انسانی در مرکز آموزش و پرورش مشغول به کار شد. دفتر تالیف کتاب های درسی او نزدیک به 62 کتاب درسی کار و ویرایش کرد.

وی افزود: وی در این زمان ریاست کتابخانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی را نیز بر عهده داشت. از سال 1384 به سازمان آموزش کودکان و دانش آموزان استثنایی رفت و مسئولیت واحد مطالعات و انتشارات آن سازمان را بر عهده گرفت. وی در مدت 2 سال فعالیت در آن سازمان علاوه بر ویراستاری کتابهای آن سازمان، چندین کتاب از جمله دو کتاب برای کودکان و دانش آموزان استثنایی را ترجمه کرد. حکیمی از سال 1366 در مدرسه نابینایان خزائلی به تدریس زبان، ادبیات و تاریخ انگلیسی پرداخت.

وی بیان کرد: حکیمی معتقد بود بسیاری از نویسندگان بدون مطالعه و تحقیق در نهضت حسینی آثاری را خلق می کنند و داستانی تخیلی به دور از مبانی دینی خلق می کنند. در داستان های تاریخی و حرکتی، به ویژه نهضت بزرگ عاشورا، چاشنی بی حد و حصر تخیل را نباید اضافه کرد، همین که داستان ها و رمان های دینی را با تخیل فرا می گیریم، تحریف تاریخی آغاز می شود. تنها نویسنده ای که ذهن خلاقی دارد می تواند کل داستان را بدون تحریف ببیند.

فردا یکشنبه اول مهرماه، جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر کشورمان ساعت 9:30 صبح از مقابل تالار وحدت با پیکر استاد حکیمی وداع می کنند. پیکر این نویسنده و پیشکسوت ادبیات دینی پس از تشییع در نام آوران بهشت ​​زهرا به خاک سپرده می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا