کتاب و ادبیات

مردمی بودن جشنواره روستاها و عشایر آن را با دیگر رویدادها متمایز می‌کند

تهران – ایرنا – معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر در دولت یازدهم پایه گذاری شد، گفت: تفاوت این رویداد با دیگر رویدادهای این وزارتخانه این است که بقیه برنامه ها به صورت تخصصی توسط اهالی فرهنگ برگزار می شود، اما این یک رویداد عمومی است و حضور مردم روستاها و عشایر این اثر را ارزشمند می کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری دهمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر برگزار شد. یاسر احمدوند معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مهدی محمدی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان ها محمدمهدی احمدی مشاور ارشد وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و اسماعیل جانعلی پور مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی روز دوشنبه 23 مهر 1403 در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر در دولت یازدهم پایه گذاری شد، گفت: در آن زمان سید عباس صالحی وی به عنوان معاونت فرهنگی فعالیت می کرد و این اتفاق یکی از اقدامات ماندگار اوست. وجه تمایز این مراسم با دیگر رویدادهای این وزارتخانه در این است که بقیه برنامه ها به صورت تخصصی توسط اهالی فرهنگ برگزار می شود، اما این یک رویداد عمومی است و حضور مردم روستاها و عشایر این اثر را ارزشمند می کند.

یاسر احمدوند وی با بیان اینکه این جشنواره در سال های اخیر در روستاها برگزار می شد، ادامه داد: زمانی که من مسئول بودم سعی می کردیم برنامه را در روستا برگزار کنیم، به عنوان مثال زمانی که از یک کتابدار نمونه روستا در روستایی تجلیل شد، شاهد بودیم شور و شوق.” در چشم بچه ها بودیم انگار فکر می کردند کتابدار قهرمان است و آنها هم می توانند روزی کتابدار شوند. این اقدامات تاثیر ویژه ای روی کودکان و نوجوانان می گذارد و نتیجه آن را سال ها بعد خواهیم دید.

وی با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد می تواند به توسعه بیشتر جشنواره کمک کند، افزود: با حمایت وزیر فرهنگ این جشنواره می تواند رشد و پیشرفت کند. همچنین پیشنهاد می کنم در دوره های مختلف از خبرنگاران برای تهیه توضیحات و تصاویر روستاها دعوت شود.

هدف حمایت از ابتکارات فرهنگی برای جریان فرهنگی بود

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر از زمانی که سید عباس صالحی مسئولیت امور فرهنگی را بر عهده داشت برگزار می شود، گفت: سازمان های دولتی و غیردولتی در این جشنواره شرکت می کنند. جشنواره این جشنواره در روستاها شکل گرفت و هدف آن حمایت از ابتکارات فرهنگی برای جریان سازی فرهنگی بود.

محمدمهدی احمدی وی درباره سه اثر مثبتی که این جشنواره می تواند به همراه داشته باشد، گفت: یکی مشارکت مردمی است، وقتی مشارکت مردمی باشد اقدامات تاثیر بیشتری خواهد داشت، دوم ورود کتاب به سبد خانواده ها در نتیجه برگزاری این کتاب است. جشنواره، در حاشیه نیست. مانند کالاهای ضروری در سبد خانواده قرار می گیرد. سومین اثر، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است که در نتیجه این روند افراد می توانند آسیب ها را تحلیل کنند و در زمان بحران کمتر متضرر شوند.

مشاور عالی وزیر فرهنگ ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تاکید کرد که مدیران کل در استان ها در این مسیر حضور فعال داشته و در روستاها جریان سازی کنند. وزیر فرهنگ بر پایتخت کتاب تاکید کرد زیرا مکمل این جشنواره است.

مهدی محمدی معاون حقوقی رئیس جمهور، امور مجلس و استان ها همچنین از آمادگی معاونت حقوقی رئیس جمهور برای رسیدگی به مسائل مربوط به روستاهای دوستدار کتاب و عشایر خبر داد و گفت: بر اساس دستور وزیر فرهنگ، ظرفیت استان ها خواهد بود. در خدمت این جشنواره باشید.

انتخاب دو جامعه عشایری از بین برگزیدگان

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی استان با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از روستاها برای اولین بار به جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر پیوستند، گفت: در این دوره 251 روستا از 147 شهرستان حضور داشتند و تعداد طرح های ارائه شده نیز به این جشنواره رسید. نسبت به دوره های قبل بیشتر بود. .

با توجه به اسماعیل جانعلی پور حدود 3900 فعالیت در پرونده 251 روستا به ثبت رسیده است، اقداماتی که انجام شده و یا قرار است انجام شود. بالاترین امتیازی که هر روستا می تواند کسب کند 1200 امتیاز است که 58 روستا توانستند دو سوم این امتیاز یعنی 800 امتیاز را کسب کنند و به عنوان برنده اعلام شدند. از بین آنها 15 روستا انتخاب شدند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ 50 میلیون تومان به روستاهای منتخب هدیه داد، 60 میلیون تومان نیز به صورت دوره ای برای خرید کتاب به این روستاها و 100 میلیون تومان به آنها اهدا شد.
جانعلی پور به انتخاب جامعه عشایری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال دو جامعه عشایری به عنوان برگزیده اعلام می شود.

برگزیدگان دهمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و عشایر در سال 1403

روستای اسفندآباد شهرستان ابرکوه استان یزد
روستای نصرآباد از توابع شهرستان تفت استان یزد
روستای بالو از توابع شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی
روستای عصمت آباد شهرستان مهریز استان یزد
روستای جلال آباد از توابع شهرستان نجف آباد استان اصفهان
روستای کوهن سیاه از شهرستان سیرجان در شمال استان کرمان
روستای پسوه از توابع شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی
روستای خیرآباد پایین تر از شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد
روستای اسبوکلا از توابع شهرستان ساری استان مازندران
روستای کالاگر، محله شهرستان قیم شهر، استان مازندران
روستای مرابچه از توابع شهرستان رامهرمز استان خوزستان
روستای قنات ملک از توابع شهرستان رابر شمال استان کرمان
جامعه عشایری شهرستان بختیاری شهرستان شوش استان خوزستان
جامعه عشایری کنونی میل از شهرستان دهلران استان ایلام
روستای علوی از شهرستان کاشان استان اصفهان (این روستا برای فعالیت مستمر انتخاب شده است)

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا