کتاب و ادبیات

مستند «رواق دوست» فیلمی درباره «علی رواقی» چهره ماندگار زبان و ادب فارسی

تهران – ایرنا – مستند «رواق دوست» فیلمی از زندگی و خدمات فرهنگی، ادبی و قرآنی علی رواقی از چهره های ماندگار و از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که از پنجشنبه مردادماه پخش می شود. 18، ساعت 19:00.

دریافت کردن
14 مگابایت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این مستند بیست و چهارمین فیلم از مجموعه مستندهای «آینه عمر» است که توسط گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تولید شده است. صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می شود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم گفت: علی رواقی در 17 آذر 1320 در مشهد به دنیا آمد. وی استاد ادبیات فارسی، قرآن پژوه، شاهنامه پژوه، مصحح و عضو دائم فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی همچنین برگزیده دومین همایش چهره های ماندگار در سال 1392 است و مدتی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بوده و در حال حاضر ریاست مؤسسه فرهنگی شهید محمد رواقی را برعهده دارد و در این مؤسسه علمی و فرهنگی خود را دنبال می کند. فعالیت ها.

عباسی افزود: یکی از فعالیت های علمی علی رواقی تحقیق در ترجمه های قرآن کریم است که از سال 1344 شروع به کار کرد، «تفسیر قرآن کریم» اولین اثر وی است که در سال 1348 منتشر شد. ترجمه «قرآن موزه پارس» در سال 1355 و تصحیح کتاب «تفسیر بصائر یمینی» در سال 1359 دومین و سومین اثر پژوهشی اوست. بررسی مجموعه «ترجمه های قرآن» کتابخانه آستان قدس با نام «قرآن قدس» در دو جلد و تصحیح کتاب های «ترجمه قدیم قرآن کریم» و «ترجمه فارسی قرآن کریم» از دیگر کارهای پژوهشی وی است. .

عباسی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهمیت قرآن پژوهی در کارنامه علمی رواقیان، به ویژه نشر «قرآن کریم» توسط ایشان؛ در فیلم نگاه ویژه ای به این قرآن و مطالعات رواقی درباره آن داشته ایم.

کارگردان مستند «رواق دوست» تاکید کرد: در این مستند با استفاده از روایت علمی و شیوا. محمود شالوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سید حسن امین استاد فلسفه و ادبیات فارسی، ابعاد مختلف شخصیت علمی، فرهنگی، ادبی و اخلاقی رواقی علاوه بر توجه به پژوهش‌های قرآنی وی به تصویر کشیده شده است.

بر اساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: مدیر پروژه مهراب محمدزادهپژوهش سیامک صدیقی، محمد آسیابانیکارگردان فیلمبرداری یاسر آقا امینی هاویرایش مریم مرشدآهنگساز یاسین شادکامدابردار مجید نجاتیصداگذاری بردیا دینوریمدیر تولید علی هیهاونددستیار کارگردان سیاوش درخشیهماهنگی تولید منوچهر پویان مهرفیلمبردار رسول همتیدستیاران فیلمبردار سامان امیریدستیار صدابردار محمد اشرف پورمشاور رسانه ای سید الهام کاظمی و اعتبارات حسن علیزاده فرد.

«آینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در آن زندگی، رفتار علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی 26 چهره سرشناس حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آینه زندگی» پنجشنبه ها ساعت 19:00 و تکرار آن جمعه ها ساعت 12:30 پخش می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا