بهداشت و درمان

مسواک زدن بعد از صبحانه نیاز است یا قبل از آن؟

اینکه بعد از صبحانه نباید دندان های خود را مسواک بزنید بستگی به مواد مصرفی در صبحانه دارد.

به گزارش خبردون و به نقل از ایسنا، شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که مسواک زدن برایشان اهمیت زیادی دارد. بنابراین برای داشتن اطلاعات در این زمینه ممکن است در سایت های مختلف مطالب زیادی درباره این موضوع مطالعه کنید یا حتی توصیه هایی دریافت کنید، اما آیا همه این مطالب ریشه علمی دارند؟ یا مورد تایید اساتید این رشته هستند؟ شاید بسیاری از این توصیه ها دارای معایبی باشند. بنابراین بهترین مرجع برای اطلاع از آن پزشک و متخصص در این زمینه است.در این رابطه با خانم دکتر فاطمه طباطبایی اشکذری، دندانپزشک به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه نخستین بخش از آن را می‌خوانید:

به عنوان اولین سوال بفرمائید در چه زمان‌هایی نباید مسواک بزنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید فلسفه مسواک زدن را بدانید که چرا باید مسواک بزنیم یا چرا نباید مسواک بزنیم. باید بدانید که مینای دندان شبکه ای از الیاف پروتئینی است که روی این الیاف رسوب می کنند. اگر این املاح تحت هر شرایطی در محیط اسیدی حذف شوند، اما این شبکه همچنان پابرجا باشد، اگر PH آن برگردد و قلیایی شود، املاح دوباره روی این الیاف جایی برای نشستن دارند، اما اگر به هر دلیلی املاح حذف شوند. در یک محیط اسیدی و بیایید این شبکه را با هر وسیله ای حذف کنید، نمک ها جایی برای ته نشین شدن ندارند، انگار یک لایه از مینای دندان خود جدا کرده اید.

وی افزود: به یک واکنش شیمیایی ختم می شود، مثلاً اگر چیزی بخورید که اسید تولید کند، PH دهان را پایین می آورد. از آنجا که املاح موجود در بزاق دهان در این شبکه پروتئینی حل می شوند، نباید دندان های خود را مسواک بزنید، بلکه باید صبر کنید تا PH دهان به سمت قلیایی برگردد تا شبکه پروتئینی برای نشستن املاح وجود داشته باشد. در واقع آنها به خانه خود باز می گردند و نابود نمی شوند.

اینکه بعد از صبحانه نباید دندان های خود را مسواک بزنید بستگی به مواد مصرفی در صبحانه دارد. چه بخوریم چیز شیرینی که فوراً اسیدی نمی شود، اما برای اسیدی شدن باید باکتری های دهان آن را تخمیر کنند، مثل انگوری که می خواهد سرکه شود، تخمیر می شود، اسید این نمک ها را حل می کند، بعد می گوییم که شما نباید دندان های خود را مسواک بزنید، بنابراین بستگی به نوع صبحانه شما دارد. دارد. اگر یک آب میوه شیرین می خورید، چرا می گوییم آب میوه؟ زیرا میوه ها اسید ضعیفی دارند و احتمالاً در آب میوه های گازدار کمی اسید سیتریک وجود دارد. همه میوه ها اسید ضعیفی دارند، در آن لحظه دهان اسیدی است زیرا اسید مستقیما وارد دهان شده است. بنابراین تا 30 تا 40 دقیقه بعد از مسواک زدن خودداری کنید

استفراغ، رفلاکس معده، نوشیدن نوشابه یا حتی تنفس هوای اسیدی نیز باعث اسیدیته دهان می شود، در اینجا نباید مسواک بزنید! بنابراین هر جا اسید داریم بلافاصله بعد از آن مسواک نزنیم. کسانی که رفلاکس معده دارند پوسیدگی دندان زیادی نیز در بین آنها وجود دارد.

آیا بعد از نوشیدن قهوه می‌توان مسواک زد؟

از آنجایی که میزان اسیدیته یا قلیایی بودن PH بین 0 تا 14 است و با توجه به اینکه PH زیر 7 نشان دهنده اسیدیته آن محیط است و PH قهوه در حدود 5 است، بنابراین اسیدی است اما سطح اسیدی آن زیاد نیست. بالا . بنابراین پس از نوشیدن آن، برای احتیاط دندان های خود را مسواک نزنید، بلکه به دلیل مواد رنگی که تولید می کند، بهتر است دهان خود را بشویید تا رنگ آن پاک شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا