بهداشت و درمان

مشاوره خانواده می‌تواند ویرانگر باشد اگر…

خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که حفظ آرامش و تحکیم روابط اعضای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مشاوره خانواده نقش مهمی در تحکیم بنیان این نهاد، تحکیم پیوند بین اعضای یک خانواده و رشد و تکامل آنها دارد. اما گاهی اوقات مشاوره خانواده می تواند مخرب باشد و بیشترین آسیب را به روابط اعضای خانواده یا یکی از اعضای خانواده وارد کند.

یک مشاور خانواده خوب چه ویژگی هایی دارد؟

چه ویژگی هایی در مشاوره خانواده می تواند مخرب باشد؟ در صورت مشاهده چه رفتارها و نگرش هایی بهتر است جلسات مشاوره خود را تمام کنید و به مشاور دیگری مراجعه کنید؟

ویژگی های یک مشاور خانواده بد

مشاوره اگر به درستی انجام شود پتانسیل بالایی برای راهنمایی و حل مشکلات مراجعان دارد. یک مشاور خوب فضای امنی را برای شما فراهم می کند تا احساسات، افکار منفی و ترس های خود را به اشتراک بگذارید.

از سوی دیگر، یک مشاور بد باعث می شود که شما احساس سوء تفاهم و ناامنی کنید. هیچ کس نمی خواهد وقت و پول خود را هدر دهد. یک مشاور بد علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، تأثیرات بدی بر روابط خانوادگی و اعضای آن دارد. اگر در جلسات اول مشاوره با این ویژگی ها مواجه شدید، بهتر است در ادامه مشاوره تجدید نظر کنید.

برخی از ویژگی های یک مشاور خانواده بد عبارتند از:

ارائه نظرات شخصی به جای روش علمی

روش درمانی یک مشاور بر اساس روش های علمی و آزمایش شده است. مشاوری که سعی می کند با نظرات و ایده های شخصی خود شما را راهنمایی کند چندان معتبر نیست. یکی از باورهای مهم در مشاوره این است که مشاور نباید جهان بینی خود را به مراجع خود تحمیل کند. جهان بینی یک فرد شامل ارزش ها، باورها و نگرش او به زندگی است که برای بسیاری از افراد منحصر به فرد است.

اگر از یک روانشناس خانواده راهنمایی بخواهید، اشکالی ندارد که افکار خود را با شما در میان بگذارند، اما نمی توانند به شما بگویند که چه کار کنید. هدف از مشاوره این است که به شما کمک کند بهترین تصمیم را برای خود بگیرید. هنگامی که مشاور راه را به شما نشان می دهد، این هدف دیگر معنی ندارد.

یک مشاور خوب اعتقادات مذهبی یا نظرات شخصی خود را به شما تحمیل نمی کند. او همچنین اصراری ندارد که شما مسائل را از دید او ببینید. اگر مشاوری این ویژگی ها را داشته باشد به این معناست که نگرش اشتباهی نسبت به مشاوره دارد.

داشتن دید محدود

یک مشاور بد باعث می شود که احساس کنید تنها یک راه برای حل مشکل وجود دارد و آن راهی است که او می گوید. این درمانگران اهداف درمانی و سبک زندگی را به شما تحمیل می کنند.

مشاوری که دید محدودی دارد و نمی تواند به یک مسئله جامع نگاه کند، مشاور خوبی نیست. یک درمانگر خوب به شما کمک می کند تا از زوایای مختلف به مشکل نگاه کنید و راه های مختلفی را برای رشد و بهبود در نظر بگیرید.

در نظر نگرفتن تفاوت کیفیت های یک مشاور خانواده بد است!

یکی از تکنیک های مشاوره این است که افراد با یکدیگر متفاوت هستند و حتی با مشکلات یکسان، روش مشاوره برای هر فردی متفاوت است. محیط خانواده، تیپ های شخصیتی، تجربیات و بسیاری عوامل دیگر در شکل گیری شخصیت هر فرد نقش دارد. بنابراین حتی در شرایط یکسان نیز نمی توان روش درمانی مشابهی را اتخاذ کرد.

یک مشاور بد، بدون در نظر گرفتن تفاوت های فردی و تجربیات شخصی، افراد را در مورد وضعیت مشابه توصیه می کند. این در حالی است که عوامل منجر به یک وضعیت در هر فردی متفاوت است و ابتدا باید ریشه مشکل را شناسایی کرد. مثلاً ممکن است افراد زیادی درگیر اختلافات خانوادگی باشند، اما ریشه این اختلافات در هر خانواده متفاوت است.

با نسل جوان آشنا نیست

ویژگی های یک مشاور خانواده بد

ارتباط با نسل جوان یکی از چالش های این عصر است. نسل امروزی که با نام نسل Z شناخته می شود، در مقایسه با نسل قبل، دید متفاوتی نسبت به دنیای اطراف خود دارد. ویژگی های این نسل عبارتند از:

  • صبر کم
  • توقعات بالا
  • نگاه انتقادی
  • و نیاز آنها به تایید

اشاره شده.

وقتی مشاور خانواده از ویژگی های این نسل آگاهی نداشته باشد و شناختی از آنها نداشته باشد نمی تواند برای مراجعان مفید باشد. مشاور بد با نگاه سنتی و قدیمی بدون توجه به نیازهای نسل جدید و تفاوت آن با نسل قبل توصیه می کند. ارائه جملاتی مانند «زمان ما اینطور نبود» یا «نسل ما چنین چیزهایی را نشان نمی دهد» کمکی به نسل جوان نخواهد کرد.

این موضوع باعث ایجاد ارتباط عمیق بین مراجعه کننده و مشاور می شود و مراجعه کننده احساس می کند دچار سوءتفاهم شده است. این شکاف بین مشتری و درمانگر ادامه جلسات را دشوار می کند.

چالش ها و مسائل پیش روی نسل جوان با نسل های گذشته متفاوت است. یک مشاور باید بتواند مبارزات این نسل را درک کند و آن را دست کم نگیرد.

استفاده از تجربیات شخصی برای راهنمایی مراجعان یکی دیگر از کارهایی است که یک مشاور بد انجام می دهد. نسلی که در عصر دیجیتال به دنیا آمده و بزرگ شده است، با تجربیات نسل های قبل از خود نمی تواند با مشکلات زندگی مدرن روبرو شود. علاوه بر این، به دلیل تفاوت های شخصیتی، تجربیات فردی نمی تواند روش مناسبی برای مشاوره باشد.

تحمیل اعتقادات مذهبی بدترین شغل مشاور خانواده است!

مشاوران باید به اعتقادات مذهبی، سیاسی و اجتماعی شما احترام بگذارند. به این معنی که حتی در مواردی که عقیده مشاور با مشتری در تضاد است، مشاور نباید نظر خود را تحمیل کند.

تحمیل عقاید و دیدگاه های مذهبی از دیگر کارهایی است که یک مشاور بد انجام می دهد. درمانگری که عقاید خود را تحمیل می کند در عمل نتیجه معکوس خواهد داشت. در صورتی که مراجعه کننده به دنبال راهنمایی دینی نباشد، اقدام مشاور تنها باعث واکنش شدید مراجع و ترک جلسات می شود.

یک مشاور خوب، باورهایی را وارد فرآیند مشاوره می کند که تأثیر مهمی در مشاوره دارند. این فضا باید با اجازه مشتری تهیه شود.

در پایان

یک مشاور خانواده خوب می تواند اختلافات خانوادگی، عدم تفاهم بین نسل های قبل و نسل جوان و مشکلات و درگیری های نسل جدید را حل کند. از طرف دیگر یک مشاور بد، ناخواسته مشکلات بیشتری ایجاد می کند. جدا از موارد فوق، ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد با مشاور بدی روبرو هستید. قضاوت شدن در جلسات توسط مشاور، صحبت بیش از حد در مورد خودتان و در میان گذاشتن حرف هایتان با دیگران از دیگر ویژگی های یک مشاور بد است. به این لیست اضافه کنید که مشتری را مجبور به فاش کردن اسرار خود کنید یا سعی کنید بیش از حد به او نزدیک شوید.

پس قبل از شروع جلسات با مطالعه نظرات دیگران، میزان سابقه کاری متخصص و مواردی از این دست از کیفیت جلسه مشاوره خانواده مطمئن شوید.

منبع: کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا