کتاب و ادبیات

مصطفی محدثی خراسانی: رویدادهای ادبی دچار ملال و تکرار شده‌اند

تهران- ایرنا- شاعر مصطفی مهدادی خراسانی با انتقاد از رویدادهای ادبی رایج در کشور گفت: این اتفاقات کسل کننده و تکراری است.

به گزارش ایرنا، از ستاد خبری نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار، مصطفی محدثی خراسانی گفت: بسیاری از رویدادهای ادبی که در کشور برگزار می شود، بیماری تکرار و روتین است. برای اینکه این اتفاقات گرفتار چنین شرایطی نشوند، برگزارکنندگان اصلی آنها باید مدیرانی باشند که دغدغه شان این باشد که نخواهند کارهای تکراری انجام دهند. اگر چنین دغدغه ای وجود دارد، می توانند آن را به شورای خبرگان منتقل کنند و بگویند ما چیز متفاوتی می خواهیم که بتواند نسل امروزی را که این همه اتفاقات مختلف و رنگارنگ می بیند، قانع کند، اما چون اکثر مدیران فرهنگی ما در قالب خاصی آموزش دیده اند. ، از این رنج می برند. ما در دوراهی هستیم.

وی افزود: اگر کنگره ها و جشنواره های شعر به روال معمول و خودکار برگزار شود، انرژی اشعار را می گیرد و با خسته کننده بودن از تاثیر شعر می کاهد. محدثی با تاکید بر اینکه باید به این جریان ها نگاه متفاوتی داشت، افزود: هم سوژه یابی باید با خلاقیت همراه باشد و هم سوژه های ناب تری پیدا کنیم و هم در برخورد با آن موضوعات چه در نگاه و چه در شعر نوآوری وجود داشته باشد. زبان، به منظور ایجاد شگفتی در مخاطب. رستاخیز مفهومی و کلامی باید اتفاق بیفتد تا طراوت لازم در فضای شعر فداکاری پیدا شود وگرنه همان مضامین گذشته را با همان رویکردها با همان ذهن و زبان گذشته تکرار می کنیم.

این شاعر معاصر با بیان اینکه تداوم کنگره ها لازم است و باید مستمر برگزار شود اما تکرار آنها خسته کننده می شود، گفت: باید روی خلاقیت سرمایه گذاری کرد، در همان فراخوانی که اعلام می کنیم باید نشانه های تفاوت دیده شود تا خلاقیت ایجاد شود. آثار ارسالی نیز پخش خواهد شد. اگر در جشنواره هایی که قرار است برگزار شود، فرصتی برای برنامه ریزی و تأمل فراهم شود و دغدغه نوآوری و خلاقیت وجود داشته باشد، می توانیم ثمرات بیشتری داشته باشیم.

وی که خود دبیر هفتمین دوره کنگره شعر ایثار بود، درباره این دوره گفت: دوره ای که برگزار کردیم خوشبختانه یکی از بهترین دوره های همایش بود زیرا بخش جدی بین المللی را راه اندازی کردیم. ما آقای قزوه را به عنوان دبیر ویژه گروه بین الملل انتخاب کردیم و ایشان توانستند شاعرانی از کشورهای عراق، تاجیکستان، هند و یمن را به کنگره دعوت کنند و استقبال بسیار خوبی از کنگره و تنوع آثار هم از نظر مضمون و هم از نظر محتوایی شد. و از نظر پراکندگی جغرافیایی از سراسر کشور بسیار چشمگیر بود.

وی همچنین درباره حضور شعر در عرصه دفاع از جبهه مقاومت و ارزیابی خود از اشعار سروده شده در این زمینه گفت: شعر هنری است که به سرعت تولید می شود و به سرعت می توان آن را به میدان آورد، بنابراین بیشتر شده است. پیشرفته تر از سایر هنرها، حتی موسیقی هایی که در روزگار اول نوشته شده، وقایعی منتشر می شود که اساس آن شعر بوده است، به همین دلیل، این موضوع هم نقطه مثبتی برای شعر است و هم می تواند پاشنه آشیل شعر باشد. می خواهد به سرعت منتشر شود. خیلی وقت ها طبق معمول آثار بلاغی منتشر می شود. سرعت آنها ارزشمند است اما گاهی این سرعت باعث می شود که کیفیت فدا شود. به نظر من شعر در دفاع از غزه و لبنان و جبهه مقاومت کارنامه قابل قبولی نسبت به سایر هنرها دارد.

لازم به ذکر است اختتامیه نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار دی ماه سال جاری در شیراز برگزار می شود و شاعران و داستان نویسان سراسر کشور می توانند با ارسال آثار خود در این رویداد ادبی شرکت کنند. 24 آذر علاقه مندان برای شرکت در کنگره می توانند برای مشاهده و مطالعه متن فراخوان به سایت www.isaar.ir یا www.navideshahed.com مراجعه کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا